Oplysning om Mette Larsdatter født ca. 1742 Torup, gift med Niels Nielsen Amager

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 27 Feb 2014 - 18:50

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

God aften :-\
Jeg søger nogle oplysninger om nævnte person, Mette Larsdatter.
Jeg ved, hun er født ca. 1742 i Torup sogn, Strø herred, Frederiksborg amt.
Hun bliver gift med Niels Nielsen Amager. Tidspunktet er jeg i tvivl om. Jeg har læst et sted, at det skulle være i 1774. Jeg har meget svært ved at tyde præstens kragetæer, så jeg er ikke blevet meget klogere.
i 1771 får står hun som moder til Ole Nielsen,ops. 82.
De får Kirsten Nielsdatter 1775, ops 86, 2 spalte
Peder Nielsen i 1779, ops 94, 2 spalte.
Dorthe Kirstine Nielsdatter i 1782, ops 7
Lars Nielsen 1784, ops 13.
Jeg har læst et sted, at ved deres bryllup var Niels Pedersen, mandens fader og Lars Olsen, evt brudens stiffader, forlovere. Er der nogen, der ved noget om den sag, hører jeg meget gerne fra jer!
Manden ,Niels Nielsen Amager dør i 1796,op 206.
Mette Larsdatter bor  herefter hos sin søn Peder Nielsen . Ved FT i 1801 er hun her 55 år.
Jeg ved ikke, om jeg har hendes død. Der er en Niels Nielsens hustru, der dør 1816, 73 år. Det er ops,. 195.
Jeg mangler at finde deres bryllup. Jeg ved ikke, om det er før 1771 eller 1775!!
Jeg mangler også at finde ud af, hvor Mette Larsdatter kommer fra. Hvem var hendes forældre??
Håber på lidt hjælp.
Hilsen
Marianne.

Kirsten Sanders

De bliver trolovet fredagen 4/2 1774 i Torup, opslag 148. Det anføres, at begge er af Uglerup.
Forlovere er for bruden: Lars Olsen og for brudgommen: Niels Pedersen.

De bliver copuleret 6/3 1774, opslag 161 nederst til højre.
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Kirsten Sanders

I Torup kb. er der to Mette'r født omkring tidspunktet,

1) 1/11 1739 Lars Nielsens barn i Raerup, Mette - opslag 45, venstre

2) 2/2 1744 Lars Olufsens datter Mette - opslag 52, venstre, nederst. Navnet er vanskeligt at læse, men jeg mener, at der står Mette.

Jeg er ikke faldet over Niels Nielsen.


Forresten, den Ole, der står i opslag 82 har intet med Mette og Niels at gøre. Han er søn af Lars Rasmusssen.
Så deres første barn er Kirsten i 1775.
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Kirsten. ;)

Du skal have mange tak for dine oplysninger.

Det var dejligt at få slået deres bryllup fast.

Når jeg kiggerpå de to forlovere, så synes jeg godt, at der måske kan stå Jens Olufsen og ikke Jens Olsen. der er bogstaver til overs. Jeg tror, at jeg vil sende den til tydning.

Jeg prøvede at finde Jens Olufsens bryllup og endte op med 1719, ops 152.Måske er der ham.

Jeg fandt et af ders børn, Ole som var født 1735 i Uglerup, op 37. Kirsten kom jo også fra Uglerup.

Jeg synes ikke, at jeg kan få nogen fadder til at passe med Kirstens familie, måske kan nogen hjælpe her! Der må da være nogen ,der er i hendes familie!

Alle forslag modtages meget gerne!

Hilsen
Marianne.

Morten Ingemann

Hej..

Forloverne ved brylluppet er "Lars Olsen Fæstekonens Stiffader, og Niels Pedersen Fæstemandens Fader".

Det kunne være at den Lars Olufsen, der har fået en datter i 1742, er død, og konen har ægtet en Lars Olsen efterfølgende??

Mette Larsdatter fra 1739, er formentlig gift hhv 1770 i Melby til Hans Jensen, og i 1778 til Rasmus Pedersen  (Torup kirke). Så hun kan udelukkes. (Hun er begravet 30 Apr 1813 i Melby).

Indførsel ved Mette Larsdatters død, er "Niels Niels Enke Amagerhus, 73" - som er begravet 5te Sptbr 1816. Kan ikke finde et skifte.

Barnet Ole Nielsen er på opslag 83, uægte søn:

Jeg har følgende børn af Niels Nielsen og Mette Larsdatter:

1. Ole Nielsen (1773-1830)
2. Kirsten Nielsdatter (1775-1775)
3. Kirsten Nielsdatter (1776-1778)
4. Peder Nielsen (1779-1823)
5. Dorthe Kirstine Nielsdatter (1782-1865)
6. Lars Nielsen (1784-1785)


Mvh
Morten Ingemann

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Morten  :-\

Tak for dit svar om Mette Larsdatter.

Jeg har selv fundet et bud på hende. Der fødes en Mette Larsdatter i 1738 i Torup, ops 43. Forældrene hedder Lars Andersen fra Hald i Torup , moderen hedder Maren Jørgensdatter fra Evetofte i Melby. Moderen dør en måned efter Mettes fødsel og faderen gifter sig igen i 1739 med Karen Larsdatter, ops 155, Torup.
Ved Mette Larsdatters bryllup er faderen død. Han dør i 1765, ops. 182. En af Mettes søstre hedder Karen Larsdatter. Hun bliver gift med en Lars Olsen. Han kunne måske være den manglede forlover til Mette Latsdatters og Niels Nielsens bryllup i 1774.

Lars Andersen får nogle børn med den nye kone, bl.a en Jens 1746. ops 57.

Ved Mette Larsdatters to børns dåb, Peder og Lars hedder den ene fadder Jens Larsen, måske hendes broder!

Jeg ved ikke, om jeg har fat i den rigtige Mette. Måske!

Hilsen

Marianne.

Morten Ingemann

Hej Marianne

Jeg faldt over dette gamle emne - er du kommet videre med Mette Larsdatter?

Du oplyser at en søster Karen Larsdatter bliver gift med Lars Olsen, og han kunne være forloveren ved brylluppet i 1774.
Men denne Lars Olsen dør allerede i 1772, og Karen Larsdatter bliver senere i 1772 gift med Jørgen Olsen, som er ungkarl fra Vinderød.

Jeg fandt i Torup sogn en vielse mellem Lars Olufsen, Soldat, Evetofte, og Anne Mortensdatter, Enke, Hald. De bliver gift 26.5.1743. En Lars Olufsen får et barn i Torup 2.2.1744 - Mette.

Jeg har ikke kunnet følge denne Lars Olufsen og Anne Mortensdatter - kan de evt. have slået sig ned i Melby sogn.

Generelt er min erfaring med forlover angivelser i Torup sogn i denne tidsperiode er meget præcise i forhold til Stiffader, Fader, osv.

Hører meget gerne fra dig - jeg har forsket meget i Torup sogn, og har registre over døde fra 1750 og fremad, der optræder i øvrigt ingen Lars Olufsen.

Mvh
Morten Ingemann

ChristenLars

Mange tak for oplysningerne alle tre!

Jeg fandt jeres indlæg ved at søge på forummet.

Det har hjulpet mig et godt stykke videre med Niels Nielsen Amager og Mette Larsdatter!


Med venlig hilsen
Lars Christensen