1864, hvor kæmpede han

Startet af Karen Margrethe Schmidt, 13 Apr 2023 - 14:53

Forrige emne - Næste emne

Karen Margrethe Schmidt

Min oldefar deltog som mange andre i krigen 1864. Han var født i Agerskov 1835, og kom efter krigen til Ærø.
Men hvor var han under krigen, hans ansøgning om medalje har jeg, men har besvær med at tolke hvor han kæmpede.
Han tjente ved 21. Infanteri Regiment. 1te Batallions 2det Compagni med nummer 545.
Han gjorde tjeneste fra 27. nov. 1863 til 16. aug. 1864. Han var menig, ikke såret eller tilfangetaget.
Håber en har forstand på militær, selv efter læsning af Generalstabens bog er jeg ikke blevet klogere (det er nok ikke deres skyld!)


Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Aase Madsen

Hvad hed din oldefar?

For Wadschier har nogle dagbøger skrevet af Christian Vilhelm Emilius Reymann og i en af dem er der personregister.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Karen Margrethe Schmidt

Hej Åse

Han hed Hans Knudsen Schmidt, men det var mere et spørgsmål om hvor han kæmpede. Hans navn i kompagniet kunne vel være hvad som helst. Jeg tænker på kaldenavn i militæret. Eftersom han kom bort fra Sønderjylland efter krigen kan han jo ikke ses i lægdsruller efter og stambøger ved jeg ikke om findes for sønderjyder.

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej

Gå til Slægtsforskernes bibliotek, søg: "den Dansk- Tydske krig" her 21. regiments kamphandlinger detaljeret omtalt.

Mvh
Bendt

Karen Margrethe Schmidt

Ser på det, tak

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Karen Margrethe Schmidt

Til Bendt

Hvis du læste mit indlæg, ville du se, at den bog du henviser til havde jeg læst!

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

John Damm Sørensen

Det kan være temmelig besværligt at finde ud af, hvor en soldat har været i kamp i diverse krige.

Nøglen til denne gåde ligger i hærens formering, som du kan læse om i de tre bøger om krigen i 1864.

Oplysningerne om tjenestested i ansøgningen om erindringsmedaljen drejer sig om den enhed, din ane var udskrevet til, som også burde være den, der fremgår af lægdsrullens højre kolonne. Som jeg har forstået det, har det i princippet kun betydning for, hvor han aftjente sin værnepligt i fredstid.

Under en mobilisering dannes forskellige enheder med mandskab fra flere forskellige regimenter. Det er det, som betegnes formering. Det disse enheder du kan følge i de forskellige slag.
Det kompliceres dog af, at der under krigen skete nye formeringer eksempelvis på grund af mere eller mindre udslettelse af enheder.

Så begynd med at sætte dig ind i de formeringerne, hvor 21. infanteri regiment leverede tropper, og finde ud af, hvor de enkelte enheder udkæmpede de slag, som de deltog i.

Håber dette ikke er alt for forkert.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Her på side 493 (i PDFen) ses, at 21. artilleri regiments 1. bataljon indgik i formeringen af 9. brigade. https://slaegtsbibliotek.dk/900776.pdf

Screenshot 2023-04-17 at 21-55-50 Den dansk-tydske Krig 1864. 2. Del - 900776.pdf.png

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Der er også disse erindringer, hvoraf det det ser ud til, at 8. og 9. brigade tog del i Fredericias og Koldings forsvar (på grundlag af en hurtig skimming)
https://www.ronlev.dk/bibliotek/1729.pdf

Hilsen
John

Karen Margrethe Schmidt

Hej John

Tak for dit udførlige svar. Jeg har læst de bøger, men syntes jeg blev mere forvirret. Jeg har hæftet mig ved, at han ikke blev såret (andet end på sjælen) når man læser og hører om andre deltagere.
For sønderjyder kan man jo ikke tilgå stambøger, når de er "flygtet"

mvh
Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt