Hospitalsjournal

Startet af Krista Lauridsen, 26 Feb 2023 - 15:43

Forrige emne - Næste emne

Krista Lauridsen

Hej

Vi er interesserede i at vide om det er muligt at finde hospitalsjournaler på en nært beslægtet person, der er afgået ved døden i 1979. Er der nogen der har erfaring med dette og har lyst til at dele deres viden.

Det drejer sig i første omgang om journaler fra Finsen og Herlev hospital. Personen er født den 1.12 og jeg har læst et sted at netop denne fødselsdato kan være relevant.

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Jytte Pedersen

Hej Krista
Har ikke selv haft brug for så ny journal til slægtsforskning.
Men reglen er:

Opbevaring

Patientjournaler skal opbevare i mindst 10 år, eller længere, hvis der verserer en sag.

Pligten til at opbevare en journal og perioden på 10 år omfatter hele journalen fra første notering, også de dele af den, som ikke er egentlige journalnotater.
Perioden beregnes som 10 år fra den sidste tilførsel til journalen er foretaget. Pligten til at opbevare en journal gælder også, selvom patienten er død.

Flytter en patient læge, er du til gengæld forpligtet til at slette patientens journal, når denne er overført til patientens nye læge.


Så tænker at svaret på dit spm. ikke er entydigt.

Vi kan altså risikere end ikke at kunne se vore egne journaler ( mine er gået  tabt efter at egen læge lukkede sin klinik) .

Du skriver nært pårørende. Tror nu alligevel at vedkommendes journal, i fald den er bevaret, er omfattet af 75 års reglen.

Det er korrekt at man opbevarede journaler på patienter født den 1. I en måned. Det kunne give et forkert billede da indvandrede personer uden kendskab til fødselsdato fik tildelt fødselsdage den 1. I en måned. Om dette er ændret siden jeg gik på pension, kan jeg ikke finde noget om.

Se også

https://stps.dk/da/ansvar-og-retningslinjer/patienters-retsstilling/aktindsigt-i-patientjournal/
Mvh Jytte Pedersen

Aksel Koplev

Hej Kirsta

For netop Finsen ligger der en del journal material på SA:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=finsen&b=journal&d=1960&e=1979

Men 75 års reglen vil helt sikkert gælde i denne sag.

mvh
Aksel

Krista Lauridsen

Hej og tak for jeres svar.

Jeg tror, jeg må på rigsarkivet, næste gang jeg er i København - det er træls de ikke har åbent om fredagen på læsesalen...

Hilsen Krista
Mvh Krista L