Jens Senius Broch/Brock født 1585 i Hasle, Aarhus (gift med Maren Jensdatter):

Startet af C. C. K. Fogsgaard, 18 Jan 2016 - 19:30

Forrige emne - Næste emne

C. C. K. Fogsgaard

Her er deres søn, svigerdatter og børnebørn:

http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I51993&tree=2 - siden Finn ikke er nået længere tilbage, har jeg ikke til hensigt at gøre mig klog på emnet, som måske er helt omsonst - dog findes der øjensynligt mere end én person, som mener, at MJs forfædre er af en vis herkomst, men det er sådan set helt uden betydning; jeg foretrækker sandheden, hvis den er tilgængelig og har med forsæt undladt at henvise til kildedata; thi som jeg skrev forleden:

"Hans hustru var Maren Jensdatter født 1610 i Hind, Ringkøbing...

Marens forældre var Vibeke Madsdatter og Jens Olufsen; nogle gør dem til "finere" folk, men jeg hopper ikke umiddelbart på limpinden uden solidt belæg.

Nuvel, hovedpersonen her havde jeg ventet mere baggrundsviden om; Senius, formoder jeg, er et mellemnavn - eller også tager jeg drabeligt fejl.

Jeg kender godt historien om oprindelsen til efternavnet (den skotske forbindelse), men er der nogle bud på mandens herkomst?

I bekræftende fald læser jeg med iver derom.

:)"

...

Dét er kanske endnu en dødssejler - men hellere forspørge sig end digte!

;)
Gode tanker fra Charlotte...

Thomas Adamsen

Hej Charlotte,

Fandt du nogensinde ud af mere om Jens Senius Brochs ophav?

Bedste hilsener
Thomas

Anton Blaabjerg

Husk nu på, at alt bag ved Jørgen Hansen Smeds svigerfamilie blot er teori affødt af forekomsten af slægtsnavnet Serup og fornavnet Vitus. Min kone stammer netop fra Vitus Jørgensen. Og de nævnte oplysninger om en "Jens Senius Broch" født engang i 1500-tallet bærer præg af "noget højst usikkert/fantasi-agtigt" må jeg bedrøveligvis fortælle. - Jeg har arbejdet meget med Johs. V. Jensens himmerlandske slægt i et større værk om slægten fra Støttrup. - Du er velkommen til at sende mig en mail: blaabjerga@gmail.com - så skal jeg se, hvad jeg har liggende.
Bedste hilsner
Anton

Kurt Arne Empacher

Til Thomas
Jeg tror ikke du skal forvente svar fra Charlotte ,jeg var i kontakt med hende frem til 2016 hvor hun tog til Italien og senere til Malta og har ikke hørt fra hende siden
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher