Flere slægtled søges, sogn, Fyn, Jylland/Ansager, Roskilde omegne.

Startet af Dorthe Helene Havbæk Jespersen., 19 Aug 2011 - 01:24

Forrige emne - Næste emne
Hej alle.

Overskriften lyder vild, men det er den også  :)

Min morfars slægt har jeg styr på helt ud i slægt ledene faktisk. Der er kun få huller.
Dog kunne jeg godt være interesseret i at vide noget mere om de børn, som han fik foruden min mor og hendes bror, som han fik sammen med min mormor, Inge-Lise Jespersen. Gift til Sandberg med ny mand efter min morfar døde.

Min morfar hed : Olav Hans Kristian Havbæk Hansen. Og er født ved Sankt Jørgensberg, Sømme, Roskilde. Men ligger begravet i Horne på Fyn, samme gravplads min mormor nu ligger.
Der står i det register jeg har fundet at han er  født. 7142 og død 32121.
Da jeg ikke ved helt præcist hvordan jeg skal aflæse disse tal, har jeg derfor nærstuderet det ene begravelse billede, fra da min mormor gik bort i Januar i år (2011)

Der står der ved hans død dato:

21- ligner et 2 tal (utydeligt)-1919
død : 10-12-1987 og begravet d. 16-12-1987

Det eneste jeg sådan ved, er at der skulle være en Knud og en Ole, mener jeg. Som er tvillinger. Og som min morfar var far til, eller i hvert fald står som opført far til, men med en af de andre koner han havde før min mormor. Min mor har nævnt engang at der var mellem 5-10 børn. Men eftersom min morfar ikke så disse børn, blev der heller ikke snakket om dem.
Men disse står ikke opført nogle steder, i hvert fald ikke af hvad jeg kan finde.

Min morfar havde søskende, og hvad jeg fik oplyst af min mor :

Sigrid Hansen, ugift? ALT ukendt.
Ellen Hansen, ALT ukendt.
Ernst Hansen, og så vidt min mor kunne fortælle vagabond. ALT ukendt.

Min morfars far var : Johannes Marius Hansen.
Født d. 5 Juli 1899 og død. 32621 ( som jeg som sagt ikke kan tyde mig ud af)

Og min morfar mor var : Emma Nikoline Larsen.
Født d. 21-6-1897 og død 11624 ?

Hun er begravet ved Roskilde, Havdrup, hvorimod Johannes er begravet ved Randers.

Jeg håber disse oplysninger måske er nok til at finde de resterne børn/søskende min morfar havde. Og som der ikke står anført der hvor jeg fandt resten af min morfars slægt.


Min morfars ene kone hed Birthe Nielsen. Født 9681 i København (Rigshospitalet).
Død 32261 Karlslunde, Tune, Roskilde. Envidere står der i et notat : Adopteret Holmegaard 1928.
Der står 1 barn under hende som min morfar Olav står opført som far, nemlig min moster : Lene Havbæk Hansen.
Der står desværre ikke fødsels dato eller døds dato.
Dog kan min mor heller ikke huske hvornår hun døde eller var født desværre. Men hun døde i årene omkring 1997 til 2000 ??
Og ligger begravet  ved Solrød og omegn, da hun boede der til hendes død. Hende husker jeg kun ganske svagt, da jeg var en meget ung pige da hun døde.
Hun fik 1 datter, som stadig er i live.

Jeg er ved at finde min slægt på min fars side, men har en faster der har forsket lidt og vist har fundet en del ting, og hende venter jeg så på svar tilbage. Men da det er en del af familien vi ikke kommer så meget sammen med, er det uvis om jeg får videre oplysninger og ellers må jeg til at søge selv.
Dog har jeg kun meget spæde oplysninger desværre.

Men det store mysterium som både min mor og jeg er interesseret i, er slægten på hendes mors, min mormors side.
Min mormor hed : Inge-lise jespersen. Min mor, siger der skal r foran Inge. men det er ikke det der står på hendes gravsten.
Min mormor er født d. 7-12-1918  og død d. 12-1-2011 mener jeg.. om det er den 12. eller 13 husker jeg ikke. Men hun blev begravet d. 20 Januar 2011.

Hendes mor, altså min mors mormor hed Kamma Jespersen, men gift Fabricius. Hendes mand, altså min mors morfar, hed ? Ingvard Fabricius.
Men dette husker min mor meget utydeligt, dog er vi sikker på Fabricius.
Det er denne slægt led vi er meget interesseret i, at få mere afvide om. Min mor mener i hvert fald Kamma er begravet over ved Glumsø omegn. I de ukendtes grav.

Min mor kan også fortælle, at min mormor havde en bror eller en Onkel  der hed Eigil/Egil og skulle være født omkring året 1922-1923.
Mener min mor sagde det var en bror til min mormor?!

Min mor nævner også en mand der hedder John Leasinger, men om det var en fætter eller Onkel husker jeg ikke. Og om det var ham eller Eigil/Egil der var guldsmed i Roskilde eller andet sted på sjælland. Men slægten peger i retningen Roskilde og omegn.

Min mor siger også, at det kan tænkes af man på et tidspunkt skrev Havbæk, som Haubeck. Og det skulle have være hendes mormor Kamma, der kom på det navn, eftersom hun boede i Havdrup ?

Jeg aner ikke hvor jeg skal lede for at finde den side af min slægt, da jeg er temmelig ny i det. Jeg fandt kun ved et mirakel på søgning på nettet, min morfars slægtled.




-----------------------------------------
Nu springer vi så lidt i det, da min sammenlever og hans familie har spurgt om jeg vil hjælpe med at finde deres aner.
Det skal siges at jeg HAR fået lov til at videre bringe disse oplysninger, da de er meget interesseret i at vide mere.
Det jeg har fået afvide  er:

Jørn/Jørgen Bryndum Christensen, født og død ?
Karna Katrine Christensen født ?  ungpige navn født: Jensen.
Disse 2 er forældre til min kærestes far- Bjarne Bryndum Christensen.

Min kærestes mor : Nina Bryndum Christensens, født Nygaard, mener jeg at have fået afvide.
Ninas mor hed : Marie Svendsen, født Axelsen.
Hendes far : Alfred Nygaard Svendsen død ?
Alfreds far, er så vidt husket : Michael Svendsen. Men der bliver også nævnt en Jesper Nissen Svendsen.
Vi befinder os altså, ved Jylland, nærmere betegnet Ansager og omegn.

Jeg vil prøve at få oplyst datoer på de forskellige da det kan gøre det lidt lettere. Dette er altså kun spæde oplysninger jeg har fået indtil videre.

Bjarnes søster, hed Ketty Bryndum Christensen . Hun blev født d. 15 Sep. 1944 i Horne (Jylland)
Og gift d. 6 Marts 1965 i Horne Kirke (Jylland) med Marinus Jepsen født d. 10 Okt 1936 i Oved, Ribe.
Barn af dette ægteskab, kan jeg kun finde :
Preben Ladefoeged Jepsen født d. 17 Marts 1967.
Jeg kan kun finde slægtled og generationer på Marinus. Og altså ikke resten på hverken min kærestes mors eller fars side.
De kender nemlig ikke ledene fuldt ud og derfor har jeg fået lov til at hjælpe lidt til. Men da jeg selv er ret så ny i forskning, håber jeg at kunne få lidt hjælp herinde.

Jeg har link til både min morfars slægled på hans fars og mors side. Og link til Marinus slægtled på hans egen side. Jeg mangler altså alt det midt imellem.
Jeg ligger linkene ind, hvis det er nødvendigt.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Jørgen Christensen

Du finder din morfars fødsel i kirkebogen for Roskilde Skt. Jørgensbjerg sogn 1917 – 1921, opslag 16. Fødselsdatoen er 21. juli 1919.

De mærkelige tal i dine oplysninger fik mig til at tænke på noget, jeg oplevede med en af mine første computere for mange år siden: Når jeg indtastede en dato, omsatte computeren datoen til et tal, som angav dagens nummer i et system, hvor datoen 1. januar 1900 var dag nr. 1. Det ser ud til, at du har dine oplysninger fra en kilde, hvor noget lignende er sket.

Jeg har lavet en hurtig beregning af, hvilket nummer din morfars fødselsdato har i samme system og får den til nr. 7144. Det stemmer nogenlunde sammen med, at du har fundet tallet 7142.

Din morfars dødsdato 10. december 1987 får jeg til nr. 32120, og det ligner temmelig meget det tal du har fundet i din kilde (32121).

Hvis ovenstående er rigtigt, kan man med lidt omhu regne sig frem til, hvilke datoer de andre mærkelige tal i dine oplysninger står for.

Jeg tør ikke garantere for 100% rigtighed i mine beregninger, for det gik lidt hurtigt, men det kunne være interessant at høre, om andre forum-læsere har lignende erfaringer.

Venlig hilsen,
Jørgen.

bente lindhardt

Jeg kan slet ikke finde Kettys fødsel i Horne. Hvor og hvornår er Bjarne født?

Hilsen
Bente Lindhardt

Jørgen Christensen

#3
Ketty Bryndum Christensens fødsel findes her:
Ribe amt, Horne sogn, 1935 - 1952, opslag 71, d. 15. september 1941.
Forældrenes fødselsdatoer og vielse er nævnt i forbindelse med dåben.
Venlig hilsen,
Jørgen.

Judith Olsen

Emma Larsen og Johannes Hansen er viet i Havdrup den 23. april 1920 - se kirkebogen for Havdrup sogn, Roskilde Amt 1918-1926, opslag 106.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jens-Christian Emborg

Hej Dorthe Helene

Jeg kan ikke se at du har søgt i kirkebøgerne og folketællingerne på http://www.arkivalieronline.dk

Når jeg ser på din morfars dåb i kirkebogen, hæfter jeg mig ved, at hans far er fra Havdrup og du skriver selv at hans mor senere bliver begravet i Havdrup. Derfor kunne det jo tænkes at din morfars mor og far er blevet gift og flyttet til Havdrup. Her er det så en god ide at se i folketællingen i 1930 på http://www.arkivalieronline.dk . Jeg gjorde lige forsøget og her fandt jeg på opslag 73 din morfar med hans far og mor og 8 søskende.

De 8 søskende i FT-1930 i Havdrup:

Emil Martin Frederik Hansen, født 15/8-1920 i Tune sogn
Svend Aage Johannes Hansen, født 4/2-1922 i Tune sogn
Kirstine Karen Marie Hansen, fædt 2/7-1923 i Tune sogn
Sigrid Margrethe Hansen, født 5/9-1924 i Syv sogn
Gunnar Alfred Hansen, født 10/6-1927 i Solrød sogn
Ellen Anna Hansen, født 2/9-1928 i Solrød sogn
Hans Peter Hansen, født 24/7-1929 i Solrød sogn
Grethe Cecilie Hansen, født 24/7-1929 i Solrød sogn

Om navnene er opført helt rigtigt må du slå efter i kirkebogen hvor de er født. Jeg slog Svend Aage op fordi jeg ikke var sikker på hvad der stod i folketællingen og her kunne jeg så se, at han er døbt Svend Aage Johannes Haubech Hansen, men at han her fået navneændring i 1975 til Svend Aage Johannes Lundesø, det er derfor vigtigt at alt hvad du finder rundt omkring på nettet bliver slået efter i kirkebøgerne.

Din morfar's forældre er viet i Havdrup den 23/4-1920, opslag 106 i kirkebogen 1918-1926.

Da jeg så i kirkebogen for Havdrup, fandt jeg at din morfars far var blevet viet den 25/8-1934 for sognefogden i Havdrup til en Olga Martha Marie Svendsen, født den 22/2-1909 og at de havde fået en søn Anders Peder Hansen den 18/1-1937 som døde allerede den 4/2-1937. Året efter den 11/3-1938 får de så en datter, Esther Ritta Hansen.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Regelsen

Hej

Ketty, familie:


Ribe, Vester Horne, Henne, Klinting By, Henne Sogn, et Huus, 125, FT-1880, C0408
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jens Jørgen Kristensen 40  Gift Husfader, Landmand  Nørre Nebel, Ribe Amt
Karen Kristensen f. Jensen 31  Gift hans Hustru  Her i Sognet [ Henne]
Jens Kristian Kristensen 10  Ugift Deres Børn  Her i Sognet [ Henne]
Kristian Kristensen 8  Ugift Deres Børn  Her i Sognet [ Henne]
Margrethe Kristensen 6  Ugift Deres Børn  Her i Sognet [ Henne]
Ingvert Kristensen 3  Ugift Deres Børn  Her i Sognet [ Henne]
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
regelsen

Jens-Christian Emborg

Hej Dorthe Helene

Til det med dine koder for datoerne, vil jeg blot i tillæg til det Jørgen har svaret dig, gøre opmærksom på, at du blot skriver koden ind i et felt i et Excel-regneark, hvor feltet/cellen er formateret som en dato, så vises datoen som du kan forstå når du forlader feltet. Datoerne bliver nemlig i regneark til disse koder, for at man kan lave beregninger med datoer, finde ud af hvor mange dage der er mellem to datoer osv.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Dorthe Helene

På din kærestes side skriver du, at du vil prøve at få oplyst flere datoer, men du har da rigelig med oplysninger til at komme i gang.

Du skal blot se at få læst i kirkebøgerne på nettet altså på http://www.arkivalieronline.dk
Da du er ny i faget, skal jeg lede dig på vej:

Du skriver at din kærestes faster, Ketty, er født i Horne sogn, så det er hans far måske også, så gå ind og vælg Horne sogns kirkebog 1935-1952 og du vil finde ham på opslag 30. Her står at Bjarne Bryndum Christensen født på Stauskjær den 19/3-1946, han er søn af gårdejer Jens Jørgen Christensen født 31/8-1907 og Karna Kathrine Jensen født 6/2-1917. De er viet i Lunde kirke 17/12-1936.

Næste opslag kunne være at finde deres vielse i Lunde sogn, hvor vi er heldige med at kirkebogen lige har 1936 med. Her finder du vielsen på opslag 61 i kirkebogen. Her har du så navnene på Bjarnes 4 bedsteforældre og en forventning til at du skal finde Bjarnes forældres fødsel i henholdsvis Horne sogn og Lunde sogn, som jeg nu ville se efter, du kender datoerne.

Jens Jørgen Christensen født 31/8-1907 finder du i Horne sogn, KB 1905-1916, opslag 15. Forældrene er som ved vielsen Christian Christensen og Ane Hansen (25 år) i Stauskjær.
Karna Kathrine Jensen født 6/2-1917 finder du i Lunde sogn, KB 1907-1932, opslag 133. Forældrene er Niels Frederik Jensen (27 år) og Nielsine Kristine Karlsen (26 år) af Frøstruphede.

Der stod kun ved de to fødsler hvad forældrene hed ikke deres fødselsdato eller hvor, ej heller deres vielse, men under faddere har vi helt sikkert nogle familiemedlemmer.
For at komme videre tilbage vil jeg foreslå at du ser lidt på folketællingerne, hvor du kan finde familierne og hermed forældrene med fødselsdato og hvor de er født.

For Jens Jørgen vil jeg se efter ham i FT-1911 for Horne sogn: Der er ingen nemme måder i denne folketælling til at finde den rigtige side, men jeg fandt familien på opslag 134. Her ser du forældrenes fødselsdata, Christian Christensen født den 6/1-1872 i Horne sogn og Ane Hansen født den 29/8-1882 i Torstrup sogn, Ribe Amt. Så nu kan du komme i gang med næste generation og her begynder du også at kunne anvende de indtastede folketællinger på http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm Den folketælling fra 1880 som Regelsen har indsat på denne tråd for Horne sogn viser Christian Christensen hos forældrene da han var 8 år. Udover at du nu kan komme videre med forældrene står der også 4 søskende til Jens Jørgen som du også kan slå efter i kirkebogen.

For Karna Kathrine vil jeg se efter hende i FT-1921 for Lunde sogn: Jeg finder familien på opslag 68 Niels Frederik Jensen er født 16/6-1889 i Kundby sogn, Holbæk Amt og Nielsine Kristine Karlsen er født 27/3-1890 i Lønborg sogn, Ringkøbing Amt, herudover er der 5 søskende til Karna, de 4 ældre født i Ansager og den yngre i Lunde.

Så er du vist godt på vej med din kærestes fars slægt.

Hvis du lige får hørt hvor din kærestes mor er født, kan du på samme måde, lige så stille, gå tilbage i slægten med hendes slægt også. Jeg har set efter hende i sognene omkring Horne, men har ikke lige fundet noget, jeg kunne komme videre med.

God jagt.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej igen Dorthe Helene

Din kærestes mor slægt kommer måske bl.a. fra Jerne sogn (Esbjerg), for her finder jeg i kirkebogen 1882-1891 over dåbte, en Mikael Svendsen født den 11/7-1884, hvis far er tømrer Jesper Nissen Svendsen og mor er Ane Kathrine Kristensen (32 år) i Esbjerg, opslag 20. Det passer på de navne du oplyser.

Denne Mikael får en lillesøster, Ane Marie Svendsen, født i sep. 1887, opslag 98 i samme kirkebog.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Tusind tak for jeres hjælp indtil videre  :) Jeg har forsøgt at gå på  http://www.arkivalieronline.dk
men når jeg vil åbne kirkebøgerne, spærre min computer for noget, så jeg ikke kan åbne filerne korrekt  :( Ellers gik jeg gerne selv i gang med at lede.


Jens- tusind tak for hjælpen. Jeg har fået oplyst af min svigermor - som er gift med Bjarne bror til Ketty. Min svigermor hedder som sagt Nina Nygaard Christensen, men er dødbt Svendsen og er født d. 20-3-1947.

Jeg vil jo gerne kunne kigge i kirkebøgerne, men kan ikke da der er noget der går ind og spærre for filerne på min computer....

Ingen der kunne finde min mors mormor Kamma? Info om hende står jo i øverste indlæg.

Hilsen Dorthe Helene

Annette Kjærsgaard

Hej Dorthe,

har du læst FAQ http://www.sa.dk/ao/faq/default.aspx og vejledningerne på http://www.sa.dk/ao/faq/vejledninger/vejledning.aspx det kan være det kan hjælpe dig så du kan komme til at se kirkebøger og FT.

Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737

Anette, ja har jeg forsøgt. Jeg har brugt de sidste mange dage, nætter og timer for at lede. Man bliver lidt bidt af det  :)

Jeg er nu begyndt at kigge i folketællinger for Ringkøbing amt fra år 1930 bla. for at prøve at finde min svigermor, Nina Nygaard Svendsen, gift Christensen med min svigerfar.
Om man kunne finde hende med hendes familie i folketællingen.
Men det har jeg ikke kunne finde  :(

Nina er født i Egvad Sogn d. 20/3-1947. Men jeg kan simpelthen ikke finde hendes dåb, og ud fra der finde hendes mor, som hedder Marie Akselsen født d. 6 Oktober 1925. 
Ninas far, Alfred Svendsen, som er søn til Mikael længere oppe i indlæggene, kan jeg heller ikke finde dåbs attesten på. Alfred er født d. 30 Oktober 1914 også i Egvad ved Ringkøbing.

Min svigermors mor Marie, hendes mor hedder, Petrea Akselsen havde jeg håbet på at kunne finde noget mere om, ud fra Marie Akselsen dåbs attest, men jeg er simpelthen kørt fast.
Det er specielt hende Petrea man i min svigerfamilie er interesseret i at finde, hvornår hun er født og hvornår hun er død. Og hvis heldet er med os, at vi kan finde ud af hvem hendes forældre var.

Jeg har kigget kirkebøger, og folketællinger ud fra de år de er født. Men intet kan jeg finde  :( og ellers leder jeg de forkerte steder. Men meget er altså også svært at læse sig ud af, så jeg har enten overset dem, og ellers har jeg ganske enkelt ledt de forkerte steder. Men nu er jeg jo også ganske ny i det.
Men vi er i hvert fald på Egvad egnen ved Ringkøbing. Men jeg er virkelig kørt fast i det. De er som sunket i jorden så at sige ???

Og så sidder vi med en helt tosset tanke. Lidt længere oppe finder du Jens-Christian Emborg ud af, at min morfar far, Johannes, bliver viet d. 25/8-1934 i Sognefogden i Havdrup med en Olga Matha Marie Svendsen. Det kunne jo være lidt sjovt hvis Olga, er i familie på et led med min svigermors del af familien. Men indtil videre lader det ikke til det, da jeg ikke har set navnet dukke op der. Men der var jo også andre der hed Svendsen dengang.

Han, Johannes, bliver jo så efter alt at dømme gift minimum 2 gang, da Emma Nikoline Larsen jo er min morfars mor. Så der er i hvert fald nogle halvsøskende til min morfar.
Ser det ud til, det er i hvert fald noget jeg vil prøve at gå lidt videre med. For det kunne være lidt sjovt, og morsomt på en måde, hvis min kæreste og jeg meget langt ude er lidt i familie med hinanden via hende Olga Martha Marie Svendsen.




Jens-Christian Emborg

#13
Hej Dorthe Helene

Jeg forstår at du ikke kan få hul på din kærestes mors slægt.

Ved lidt søgen i kirkebøgerne finder jeg hendes far, Alfred Nygaard Svendsen, født den 30/10-1914 i Laustrup i Løndborg sogn, det er opslag 26 i KB 1904-1932. Hans forældre er husmand Mikael Svendsen, 30 år og hustru Ane Marie Hansen, 30 år af Laustrup. Han er døbt i kirken den 20/12-1914. Det er også oplyst at forældrene er viet i Henne kirke den 17/11-1905.

Når jeg slår vielsen op i Henne sogns kirkebog, Ribe Amt, det er opslag 153 i KB 1892-1913, står der:
Brudgom: Mikael Svendsen, ungkarl, født i Esbjerg den 17. juli 1884. Søn af tømrer Jesper Nissen Svendsen og hustru Ane Kathrine Kristensen af Varde Nørremark. Arbejdsmand. Opholder sig hjemme.
Brud: Ane Marie Hansen, pige, født på Filsø Ø, Henne sogn, den 14. marts 1884, Datter af husmand Laurids Kristian Ebbesen Hansen og hustru Langine Hansine Karoline Kristensen i Nederfidde.

Her brudgommen i FT-1890 med far og mor og to søskende:

Ribe, Vester Horne, Varde Købstad, , Nørremarken H, , FT 1890, B5673
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ane Katrine Svendsen f. Kristensen 30  gift Kone  Føvling [Ribe Amt]
Ane Maria Svendsen 2  ugift Datter  Esbjerg [Ribe Amt]
Broder Jensen Svendsen 8  ugift Søn  Holsted [Ribe Amt]
Jesper Nissen Svendsen 33  gift Husfader Tømrermester Magstrup [Sønderjylland Amt]
Mikael Svendsen 4  ugift Søn  Esbjerg [Ribe Amt]



og her familien uden Mikael i FT-1901 også i Varde:

Ribe, Vester Horne, Varde Købstad, , , 1, FT 1901, B5674
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jesper Nissen Svendsen 1855  gift Husfader Avlsbruger Slesvig
Ane Cathrine Svendsen 1859  gift Kone  Føvling [Ribe Amt]
Broder Jensen Svendsen 1881  ugift Søn Tjenestekarl Holsted [Ribe Amt]
Ane Marie Svendsen 1887  ugift Datter  Esbjerg [Ribe Amt]
Christine Svendsen 1890  ugift Datter  Varde
Martinus Mikkel Svendsen 1892  ugift Søn  Varde
Cathrine Nissen Svendsen 1895  ugift Datter  Varde
Jenny Camilla Svendsen 1898  ugift Datter  Varde

Kommentarer: Konverteret fra ældre base. Nr. ægteskab, Trossamfund, Flyttet til, Sidste bopæl, Arbejdsplads, Hvornår gift og æf død, Antal børn, Handicaps, Midl. nærvær ikke udfyldt, stavemåder normaliseret, Fødeår retrokonverteret fra Alder.



Her er brudens far i FT-1880, hvor han bor hos sin mor der er enke:

Ribe, Vester Horne, Henne, Filsø Ø, Henne Sogn, et Huus, 140, FT-1880, C0408
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
M. Kjerstine Hansen f. Lauritsen 56  Enke Husmoder, Husmandsenke, lever af sit Jordlod  Horne Sogn, Ribe Amt !!
Laurits K.E. Hansen 21  Ugift Han Tjener Moderen  Tjæreborg Sogn, Ribe Amt
Magrete Hansen 10  Ugift hendes Datter  Tjæreborg Sogn, Ribe Amt
Christen Hansen 65  Enkemand Aftægtsmand paa Stedet  Lunde Sogn, Ribe Amt
Christine M. Christensen 20  Ugift hans Børn  Filsø Ø, Her i Sognet, Ribe Amt
Christian A.M.P. Christensen 9  Ugift hans Børn  Filsø Ø, Ribe Amt
Ane K. Christensen !! 13  Ugift hans Børn  Filsø Ø, Ribe Amt


I FT-1890 finder du bruden med begge sine forældre Filsø Ø i Henne sogn, opslag 43:

Lavrids Christian Ebbesen Hansen, 31 år, gift, født i Tjæreborg sogn
Lavgine Hansine Karoline Hansen f. Christensen, 26 år, gift, Henne sogn
Ane Maria Hansen, 5 år, født i Henne sogn
Mathilde Kirstine Hansen, 2 år, født i Henne sogn
Ebbe Hansen, født den 4/5-1889 i Henne sogn
Mette Kirstine Hansen f. Lauritsdatter, 66 år, enke, født i Horne sogn

Jeg håber det hjælper dig lidt på vej.

Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens - du er simpelthen dagens mand ;D. Lige præcist det jeg manglede for at komme videre. Jeg har selv fået klarelagt lidt mere på min svigermors mors side. Og samtidig har jeg forsøgt af lede efter Alfred. Han har godt nok drillet mig meget  ;) Så du skal virkelig have 10000 tak.

Jeg har desværre måtte opgive kampen vedr. min mors mormor, Kamma. Så jeg har prøvet at skrive til Glumsø Kirke, deres graver, for at høre om hun ligger i deres ukendtes grav. Som er det min mor mener hun gør.
Er der nogle der støder på hende så er I mere end velkommen til at skrive. Jeg kan nemlig ikke finde min mormors dåbs data, Inge-lise Jespersen født d. 7-12-1918/1919, har ledt og ledt for at finde via der hendes mor Kamma Jespersen, og hendes mand.

Så skriv endelig hvis I støder på dem. Og så vil jeg selv forsætte søgningen, da det faktisk er det sidste hul der er på min/ min mors side af familien. Eftersom min morfars side er gjort.
Nu mangler jeg jo bare på min fars side, men venter stadig på svar fra min faster  :) Da det jo vil være helt dumt at begynde at søge, hvis hun har alt det jeg skal bruge for hendes egen forskning på familien, så det glæder jeg mig til at se.





Jens-Christian Emborg

Hej Dorthe Helene

Jeg har set efter din mors mormor, Kamma Jespersen, men det er lidt vanskeligt, når jeg ikke ved hvor i landet hun har bevæget sig, kun at hun er død i det sydsjællandske.
Så hvis du kunne tilføje, hvor i landet du mener Kamma kommer fra og hvor i landet du tror hun fik din mormor, Inge-lise Jespersen født d. 7-12-1918/1919, evt. et bud på hvor i landet din mormor er konfirmeret.

Der findes sikkert flere der hedder Kamma Jespersen, en af dem er født den 1/9-1894 i København og bor i FT-1906 med sin mor og 2 søstre i Søllerødgade 27, 2.sal i København, opslag 16. De to søstre denne Kamma har i FT-1906 er en ældre Anne Karoline og en yngre der hedder Karen.
Denne Kamma er sikkert ikke din, men blot et eksempel på en Kamma Jespersen, som du også kan følge i politiets registerblade hvor hun har 3 registerblade, det sidste ser du her: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1668343&limitstart=0
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

john andreé havbæk jespersen

hej dorthe.

ang din mormor´s mor kamme Fabricius jespersen. så ligger hun på de ukendtes i faxe på syd-øst sjælland. hun boede til sin død i Rønnede os på sjælland. det var der jeg fandt hende død da jeg har været 14-15 år. jeg ved hun har været ældere end min far altså din morfar. og mener hun har været ca 68-69 da hun gik bort. jeg er ret sikker på at hun er et sted fra kbh området, men er ikk sikker.
hendes bror som var hendes storebror hed egil Fabricius jespersen han blev gift med en thailænder for rigtig mange år siden. jeg ved de fik et barn sammen. og det er os ham der var guldsmed altså egil.
kamma og egil´s mor boede i grindsted .. jeg kan bare íkk huske hvad hun hed. men hun er helt sikker død i grindsted.

din mormor havde en bror som hed hans-erik jespersen. han var gift med en der hed jette og de begge boede i thyborøn i rigtig mange år. jeg ved han blev gift der . de to havde 2 børn piger. lisette som i dag er 45 år og charlotte som er ca 42-43 idag. jeg ved lisette bor i kbh et sted.
hans-erik jespersen blev skilt fra jette og fandt en ny kone i odense og flyttede dertil. det var os der han døde og han ligger på falen kirkegård mener jeg . jeg var med til bisættelsen dengang. men igen det er mange år siden så husker ikk årstallet.

jeg er ret sikker på hvis du kan finde noget igennem hans-erik jespersen og os igennem din mormor. så vil der os dukke op hvem hendes forældere er og hvor de så ligger bisat/begravet henne. og på den måde komme vider.. jeg er selv meget int i og vide mere om din mormors slægt da den er ret ukendt og vist os lidt indviklet.men som sagt kamma Fabricius jespersen  er bisat i faxe.
det er rigtig din mormors navn staves Inger-lise jespersen hun blev senere gift sandberg på fåborg rådhus.

ang kurt jespersen din mormors halvbror. så forsvandt han for en del år siden. dengang sejlede han på en af mercandia´s skibe og var ikk påmønsterede da skibet sejlede. og det eneste der hørt fra ham siden er et telefon opkald til din mormor som hun ikk forstod noget af . andet en pigen der ringede græd meget. og på nummeret fandt jeg ud af dengang det var fra mellem amerika.
din mormor kontaktede engang rederiet for at få styr på hvor han var. det vidste de ikk hun fik udleveret hans pas og søfartsbog. så han finder vi sikkert aldrig noget på eller får at vide hvad der skete..

kærligst din onkel



john andreé havbæk jespersen

Citat fra: Jens-Christian Emborg Dato 22 Aug 2011 - 14:44
Hej Dorthe Helene

Jeg har set efter din mors mormor, Kamma Jespersen, men det er lidt vanskeligt, når jeg ikke ved hvor i landet hun har bevæget sig, kun at hun er død i det sydsjællandske.
Så hvis du kunne tilføje, hvor i landet du mener Kamma kommer fra og hvor i landet du tror hun fik din mormor, Inge-lise Jespersen født d. 7-12-1918/1919, evt. et bud på hvor i landet din mormor er konfirmeret.

Der findes sikkert flere der hedder Kamma Jespersen, en af dem er født den 1/9-1894 i København og bor i FT-1906 med sin mor og 2 søstre i Søllerødgade 27, 2.sal i København, opslag 16. De to søstre denne Kamma har i FT-1906 er en ældre Anne Karoline og en yngre der hedder Karen.
Denne Kamma er sikkert ikke din, men blot et eksempel på en Kamma Jespersen, som du også kan følge i politiets registerblade hvor hun har 3 registerblade, det sidste ser du her: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1668343&limitstart=0

vil lige rette lidt. Inger-lise jespersen er ikk født i 1918-1919 . hun er født 1945 i odense