Hjælp til tydning af slægtsnavn

Startet af Flemming Davidsen, 01 Feb 2023 - 22:04

Forrige emne - Næste emne

Flemming Davidsen

Er der venligst en af "dechifrerings-ørnene" derude, som kan hjælpe med at læse nedenstående navn, der er så vigtig for min videre forskning(jeg har her næsten selv kastet håndklædet i ringen). Forhistorien er kort som følger: En af mine aner var rytter ved Den Kgl. Livgarde til Hest. I hvert fald i september 1713, hvor han under oberst von Oertzens kompagni er vendt tilbage til København fra Slaget ved Gadebusch 1712. Det står direkte anført ved hans vielse i Garnison sogn 1713, at han var garder under Oertzen. Hans navn var "Johan Struve", så han var utvivlsom tysker fra ("Slesvig-Holsten") - også ifl. familieoverleveringen.

Militære stambøger/mandskabslister for Livgarden til Hest er desværre gået tabt fra indtil 1760´erne, men jeg har fundet Mønstringsruller fra perioden 1693-1706(under von Oertzen). I eet år -1700 ligeud - men ikke efterfølgende optræder et navn, der kunne læses som "Johan Struve"(hvis rigtigt, hvorfor så kun dette år?). Jeg haft lejlighed i nævnte mønstringsliste for Garden til Hest at lære at kende skriften: stregen over fjerde(?) bogstav ved jeg, er et "U", for skriveren laver gennemgående den samme accent over alle "u"´er. Den forekommer mig umiddelbart IKKE et "i".

Jeg takker mange gange for ethvert input.


Ole Westermann

Det kan godt læses som Johan struve.

mvh Ole

Flemming Davidsen