Hvorfor i Hansted sogn ???

Startet af Kåre Nielsen Abraham, 18 Aug 2011 - 10:04

Forrige emne - Næste emne

Kåre Nielsen Abraham

Under jagten på oplysninger om min mormor, Anna Margrethe Christensen, undrer jeg mig over flg:

Min moster's fødsel/dåb (Tove Lydia Pedersen) står skrevet i både kirkebogen for Køge Skt.Nikolaj OG for Hansted sogn, Skanderborg!
Man kan begge steder læse at hun er født 10.marts 1929 på Ringstedvej, Køge Landsogn. I Køge-bogen står desuden at hun er døbt i Skt.Nikolai Kirke.
I opslaget i Hansted-bogen er hendes navn ikke nævnt!! Kun min ugifte mormor Anna's navn. - Og her kan man i anmærkninger læse: "Fødslen noteret efter anmodning af Lundum-Hansted sogneråd".
(se også anmærkninger i Køge-opslaget)

Hansted kirkebog, 1928-1940 opslag 43
Køge Skt Nikolaj kirkebog, 1923-1931 opslag 248

Jeg finder hverken min mormor el. hendes forældre ved Ft.1911, 1925 og 1930 for Hansted sogn. - Og Tove Lydia's far er fodermester på Sjælland (født i Bringstrup, Ringsted herred) og hans forældre er også Sjællændere.

Hvad kan der mon ligge til grund for, at Lundum-Hansted sogneråd anmoder om det ??
Er der nogen der har et bud på det  ???

Vh.
Kåre Nielsen Abraham
   

Anne Mortensen

Her er et link om det samme emne - som du ikke har vist reaktion på at have læst svarene:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,18740.0.html
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Peter Kristiansen

#2
Slettet.
M.v.h. Peter Kristiansen

Kåre Nielsen Abraham

Jeg søger stadig en grund til at fødslen i Køge sogn bli'r noteret i Hansted songs kirkebog.
Hvorfor anmodede Hansted sogneråd mon om det ??

Er der ikke flere bud ??

Peter Bøjesen Jensen

Hej Kåre

Judith Olsen har givet dig svaret i den anden tråd, som Anne Mortensen henviser til. Det burde være grunden. Din mormor må have opholdt sig i Hansted sogn 10 måneder før barnets fødsel.

Tove Lydia bliver født i marts 1929. 10 måneder før vil sige ca juni 1928. At du ikke kan finde dem i folketællingerne 1825 eller 1930 er jo ikke ensbetydene med, at de ikke kan have boet der i 1928. Det kan jo være, at de kun har boet der i kort tid.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Kåre Nielsen Abraham

Tak, Peter...
Jeg har skam noteret mig Judith's forslag; men det holder jo kun hvis "hjemmet" er i Hansted sogn - og jeg læser da anmærkningerne ved Tove Lydia's fødsel/dåb således, at hjemmet der er tale om er hos "fodermester Christensen (hendes far), Vasebækgaard, Køge Landsogn" - er det ikke det der står ??

Køge Skt Nikolaj kirkebog, 1923-1931 opslag 248

Vh.
Kåre

Anne Mortensen

Om du læser forkert ?
Som jeg husker er det nærliggende at læse hun har opholdt sig hos sin far, men et eller andet har hun haft med Hansted at gøre.

Egentlig står der ikke hvem faderen er ?
Der er ikke nævnt en udlagt far ?
Hvis det er den fremtidige  ægtemand der er faderen ville det så ikke stå i kirkebogen ?
Jens er først skrevet på efter vielsen.

D.v.s. hun har opholdt sig i Hansted - blevet gravid - taget hjem til sin fars bopæl - så hvem er egentlig faderen ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Judith Olsen

Blot endnu et lille forslag:

Kan det tænkes, at Anne Margrethe og hendes forældre har boet i Hansted sogn i 1928 - for derefter at flytte til Køge senere i 1928 / først i 1929 til Vasebækgård ?

Faderen er jo fodermester, og i 1932 er han og hustruen, Johanne, tilbage i Jylland, nærmere betegnet på Ausumgård, som ligger i Vejrum sogn,Hjerm Herred, Ringkøbing Amt (ses ved dåben af Inger Lise).

Fodermestre flyttede vel en del omkring, eftersom det vel kun var større gårde, som havde fodermestre ansat ?

Tove Lydia's far, som også er fodermester kunne jo også tænkes at have haft arbejde i Hansted i 1928 (hvis han altså er barnefaderen).

En anden mulighed, som jeg har haft i tankerne, er, om der evt. ligger/lå en højskole/husholdningsskole/landbrugsskole eller lignende i Lundum-Hansted sogn, hvor Anne Margrethe kan have opholdt sig i 1928 - evt. samtidig med den kommende ægtemand ?

Måske kan du på Landsarkivet for Nørrejylland finde noget brugbart - følgende er fundet på Daisy:

Arkivskaber(e):   Lundum-Hansted Kommune, Skattevæsenet
Arkivserie:   Afgangsregister, folkeregisterkort 1924-1970
Eksemplar:   Original, Papir m.m.
Indhold beskrives med:   Registreringsnavn (Registreringsnavn)
Antal fysiske enheder:   29

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej
Jeg blander mig lige.
Jeg ved godt om Ausumgård, som er en stor gård i Vejrum ved struer. Hansted ligger lige uden for Horsens og når det nu er store gårde de har boet på, kunne det måske være Hanstedgård eller Handsted Hospital( det er plejehjem idag) mere ved jeg ikke om det. Angående landbrugs/husholdningskoler er der jo Bygholm Landbrugsskole i Hatting, hvor længe den ahr eksisteret ved jeg ikke.
Bare lige et par indput.
mvh. Kirsten H.k.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Kirsten Halgaard Kristensen

Mig igen.
Jeg kunne ikke lige dy mig for at stå op igen og lige google: Hansted Hospital, Horsens. Der kan du læse historien om klosteret, som var knyttet til Hanstedgård. Jeg har en teori: Din mormor har skullet føde i dølgsmål, på Hansted Hoslpital, men har fortrudt og er rejst hjem til forældrene igen. Hvis du kigger lidt rundt i Hansted kirkebog, er der forholdsvis mange ugifte kvinder i sognet efter hvad man kunne forvente. og alle medpåtegning fra sognerådet. Måske skulle barnet have været bortadopteret oprindeligt. Og Hansted kirke ved ikke hvad barnet er kommet til at hedde da det er født og døbt på Sjælland???
Mit forslag
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej igen.
Jeg har tænkt en del over dette her med Hansted. Hvad med at spørge præsten i Hansted hvad der menes med de anmærkninger. Horsens museum ved også noget vil jeg tro, ligeså egnsarkivet.
På Hansted Hospitals hjemmeside er der fortalt at der er lavet en bog på 300års dagen for kloster hospitalet.
Hansted er en lille landsby/landsogn uden noget specielt ud over det omtalte Hospital og Handstedgård.
Der er jo også Bygholm Herregård,hvor faderen evt. kunne have arbejdet.
Jeg holder nu ved min første teori ,at mormor er rejst til Hansted for at føde og er så rejst hjem igen til Sjælland, hvor barnet er døbt,og hvor hun blev gift,det var jo en stor skam at føde uden for giftemål.
Hvem der er fader til barnet har jeg ingen mening om.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Kåre Nielsen Abraham

1000 mange tak, Kirsten - for din store ihærdighed og gode idéer.
Jeg tror du har ret i at min mormor er rejst til Hansted og måske har fortrudt - men hvorfor dog til Hansted. Det er lige det!

Jeg har nu gennemtærsket kirkebøgerne for Hansted sogn for fødsler (i håb om at finde min mormors far el. mor født der - og ingen Johanne Frederikke er født efter 1860; MEN derimod én enkelt Niels Henrik Christensen, f.2.juni 1885 - og aldersmæssigt kan han jo fint være far til min mormor.
Jeg fandt også hans familie ved DDD 1880 i Voerladegård, Tyrsting herred og igen ved Ft.1890 (ops.39) i Sattrup, Østbirk sogn. Her bor moderen dog alene med 5 børn, bla. denne Niels; hun er stadig "gift" men bor uden mand! (ikke enke, skilt el. separeret). Man kan her læse, at Niels er den eneste der er født i Hansted sogn, hans lillebror bli'r født i Østbirk og hans ældre søskende i Østbirk og Sønder Vissing sogn, Tyrsting herred.

Men jeg kan ikke finde nogen af dem senere, ved Ft.1901 er de ikke længere at finde i byen Sattrup, sååå...jeg tror jeg lader dem hvile lidt nu. Det er jo også ganske usikkert, om det overhovedet er den rigtige Niels Henrik Christensen jeg har fat i.

Din idé med at kontakte præsten i Hansted er slet ikke tosset - det ku' jo være at han kunne sige noget klogt om disse anmærkninger.
Så det vil jeg da prøve.
Tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej Kåre.
Jeg kan på dette her forstå du ikke kender noget til din mormors bagland.Står der ikke nogen henvisniger til udflytning til andet sogn så du kan følge dem rundt i landet på den måde. Jeg ved der findes lister over folk der har tjent hos folk, det må også gælde fodermestre.
Din Mormor var i Hansted på Hospitalet, jeg gætter på de hjap unge piger i uføre. Jeg synes at have hørt om at folk er forflyttet langt væk, for at undgå skammen. Måske har Hansted Hospital (kloster) haft et godt og sopert ry.Det var jo et kloster, så må der have boet nonner. Jeg tror hun var herovre alene.Jeg vil tro faderen skal findes på Sjælland. Prøv præsten og tjek lige Hansted Hospitals hjemmeside, som før nævnt og læs om deres historie her.
Alle de pågældende byer kender jeg udemærket.
Hvorfor rejser de til Vejrum. Kan de måske komme derfra??? Ausumgård er rigtig stor.
Nå god jagt.
jeg vil jo gerne hjælpe når jeg nu har lokalkendskab.
vh. Kirsten H.K.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Inge Hedal

Hej
Citat fra: Judith Olsen Dato 18 Aug 2011 - 16:27
Blot endnu et lille forslag:

Kan det tænkes, at Anne Margrethe og hendes forældre har boet i Hansted sogn i 1928 - for derefter at flytte til Køge senere i 1928 / først i 1929 til Vasebækgård ?

Faderen er jo fodermester, og i 1932 er han og hustruen, Johanne, tilbage i Jylland, nærmere betegnet på Ausumgård, som ligger i Vejrum sogn,Hjerm Herred, Ringkøbing Amt (ses ved dåben af Inger Lise).

Fodermestre flyttede vel en del omkring, eftersom det vel kun var større gårde, som havde fodermestre ansat ?

Tove Lydia's far, som også er fodermester kunne jo også tænkes at have haft arbejde i Hansted i 1928 (hvis han altså er barnefaderen).

En anden mulighed, som jeg har haft i tankerne, er, om der evt. ligger/lå en højskole/husholdningsskole/landbrugsskole eller lignende i Lundum-Hansted sogn, hvor Anne Margrethe kan have opholdt sig i 1928 - evt. samtidig med den kommende ægtemand ?

Måske kan du på Landsarkivet for Nørrejylland finde noget brugbart - følgende er fundet på Daisy:

Arkivskaber(e):   Lundum-Hansted Kommune, Skattevæsenet
Arkivserie:   Afgangsregister, folkeregisterkort 1924-1970
Eksemplar:   Original, Papir m.m.
Indhold beskrives med:   Registreringsnavn (Registreringsnavn)
Antal fysiske enheder:   29
Anne Margrethe og hendes forældre er ikke i Køge Landdistrikt ved FT'erne i 1930, 1925 eller 1921. Du finder folketællingerne på AO i Roskilde amt, Ramsø/Bjæverskov herred. I 1921 er det Københavns amt, Ramsø herred. Derfor er det med sandsynligt, som Judith skriver, at det er Anne Margrethe samt far og mor, der sammen flytter til Køge, mens hun er gravid, og at de sammen kommer fra Hansted.
Det bedste du kan gøre nu, inden du har bidt dig for fast i Hansted hospital, er at undersøge afgangsreister, folkeregisterkort 1924-1970 på Landsarkivet i Viborg.
Mvh. Inge

Vivi Winther

Hej undskyld min indblanding, men der er flere store gårde i Hansted sogn bla Egebjerggaard, den har en helt specielt historie samt Raadvedgaard, de har været ejet af Rosenkranz af Boller Slot. Det er helt nyt for mig at hører at unge kvinder har født i skam på Hansted Hospital!! Samtidig følger jeg selv min oldemoder som har flyttet rundt på div. gaarde og fået mange børn hvor jeg kun har fornavne på, jeg har endnu ikke fundet ud af hvor man finder gaard skifte så jeg følger jer lige for et tip. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Frank Green


Vil bare lige kort nævne at Niels Henrik Christensen og Johanne Frederikke er i Valsølille Sogn i 1919.

Anna Margrethe's bror bliver døbt der.Altså Svend Agge....eller Svend Aage

Sorø,Ringsted,Valsølille 1908-1921 opslag 35

Har kigget efter dem i FT-1916 og FT-1921 i Valsølille,men uden held.
Men Johanne Frederikke er født ca.1885,så måske er det den rigtige Niels Henrik du har fat i.

Med Venlig Hilsen
Frank

Kirsten Halgaard Kristensen

Bare lige en korrigering til Vivi.
Jeg ved ikke om unge piger i skam har fået hjælp på Hansted hospital, det er kun et gæt, når jeg ser der er en del enlige mødre i Hansted kirkebog med anmærkning fra sognerådet.Men det er da værd at tjekke op på, men ikke som den eneste mulighed
Det er fint at tænke mere bredt.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Vivi Winther

Hej Kirsten, jeg har fulgt historien og derfor undrede jeg mig, såvidt jeg kan huske har det altid kun været hjem for svage fattige mennesker, alderdomshjem og idag plejecenter, men med direkte sammenhæng med Horsens Hospital dengang, jeg ved ikke om du er lokal kendt men Horsens Hospital ligger i midtbyen. Hvad angår Bygholm Landbrugsskole er den fra 1956, fik jeg lige fortalt af en som det hedder idag Faglært Landmand :-)). Jeg følger denne tråd da der er så mange navne som mine og steder som jeg selv arbejder ud fra. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Else Skovbo Jensen

"uægte børn var forsørgelsesberettigede der, hvor moderen havde opholdt sig 10 måneder før fødselen, hvorfor dette sted skulle oplyses i kirkebogen"   Hvis barnet senere i livet fik brug for hjælp fra det offentlige, var det denne kommune, der skulle træde til.
Kilde: Find din slægt og gør den levende af Jytte Skaaning og Bente Klercke Rasmussen.

Denne bog kan varmt anbefales.

mvh
Else

Vivi Winther

Tusind Tak Else det er Guld for mig. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Til Kirsten

Jeg har kigget lidt på de ugifte kvinder, der har født i Hansted og finder ingen, der har født på Hansted Kloster. I de fleste tilfælde er der tale om kvinder fra Hansted, som har født hjemme.

Til Kåre

Du skal holde dig til Judiths teori, som er mest sandsynlig og undersøge om der er bevaret Tyendeprotokoller fra Hansted og Køge, de kunne give svar på familiens opholdssteder.

Tyendeprotokoller blev ført af sognefogden i perioden 1875-1928.

mvh Ingelise Jacobsen


Kåre Nielsen Abraham

Mange tak for alle de nye bidrag.

Til Else Skovbo Jensen:
Jeg tror at vi er rigtig mange der er glade for din oplysning om "10 mdr's reglen". Tak.

Til Frank Green:
Sådan! Du har da fundet min mormors lillebror - ingen tvivl. Men hvordan gjorde du? Var det "tilfældigt" eller simpelt; men hårdt arbejde - sogn for sogn??? (mail mig, please)

Til Ingelise Edelfeldt Jacobsen:
Tak for din oplysning om Tyendeprotokoller. Hvor opbevares de mon nu - ved du det ?

Til Inge Hedal & Vivi Winther:
Jeg læser jeres bidrag med stor interesse. Tak.

Og til Kirsten:
Bland dig endelig igen, hvis du kommer på flere gode idéer!

Til alle:
Jeg søger jo stadig opslaget for min mormor, Anna Margrethe Christensen's fødsel/dåb.
Frank har fundet min mormors forældre i Valsølille, Ringsted herred i 1919; hvor Anna's lillebror Svend bli'r født. Men hvad med Anna (f.20.okt.1911) ??

Jeg tror alligevel jeg måske har fat i den rigtige Niels Henrik Christensen, født i Hansted sogn 2.juni 1885, men jeg kan bare ikke finde ham og familien i perioden efter 1890.

At min mormors forældre er flyttet til Ausumgaard v. Holstebro, ved min mor Inger Lise Pedersen's fødsel i 1932, tyder da på at de ikke er sjællændere.

Mht. min mormors fødsel (og hendes 4 yngste børn) - bli'r det vist hårdt arbejde med gennemgang af samtlige 22 sogne i Ringsted herred. Der må ligge noget gemt dér. 

Venlig hilsen
Kåre Abraham
abraham@heaven.dk


Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Kåre

Der er afleveringspligt på Tyendeprotokoller så de burde, i dette tilfælde, ligge på Landsarkiverne i henhv. Viborg og København.

Desværre er mange gået tabt, men enkelte kan måske være afleveret på et lokalarkiv.

mvh Ingelise Jacobsen

Kirsten Halgaard Kristensen

Her lige kort information:
citiat:
Lokalarkiv Hansted: Arkitet i Egebjerg har ingen fast åbningstid. Kontaktperson Mogens Kirkegaard, Egebjerg, 8700 Horsens.Kan finde telefonnr. om der er interesse.
Danskearkiver.dk
Sammenslutning af de små danske lokalarkiver.
Under Horsens Kommune søg:
Lokalarkiver og byarkiv.
Håber nogen kan bruge det til noget
Mvh. Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Vivi Winther

Hej Kåre, Niels Henrik Christensen f 2 Juni 1885 i Hansted døbt 5 Juli 1885 i Lundum Kirke er søn af Hanne Marie Andersen f 10 Feb 1846 i Sdr. Vissing, datter af Anders Pedersen Vendelbo i Addit og hustru Marie Hansdatter og aderen er Mads Kristian Kristensen f 27 April 1844 i Grædstrup, søn af Christian Lauersen i Halle og hustru Anne Kirstine Christensdatter. Hanne bliver dog skrevet senere som Johanne og bliver viet til mads den 20 Maj 1873 i Sdr. Vissing Kirke. De har en søn født før ægteskab og ialt 6 børn Deres bopæl har været Addit, Sattrup med en enkelt afstikker til Raadvad Mark og retur til Sattrup, lidt mærkeligt da kilometer afstanden fra Sattrup til Rådvead er på ganske få kilometer!!! Ved folketælling 1880 er de i Møldrup og faderen fabriksarbejder mit gæt på jobbet er Vilholt Mølle, som ligger umiddelbart som den eneste fabrik i nærheden (et par km). Mit gæt er stadig du skal finde dine rødder i forbindelse med Raadvadgaard, men kun et gæt indtil videre, skal vor slægt mødes der  :) jeg arbejder videre vil du have opslags nr og kirkebøger har jeg dette på ovennævnte, samt de andre børn, der er flere fejl i navne bla er Niels Henrik den eneste med Ch og ikke K i efternavn en anden søn er døbt Kristiansen ja for ikke at nævne Hanne blive til Johanne... ved ikke om du kan bruge dette blot en info. Ved du hvordan dit efternavn hænger sammen min tip oldefar hed Niels Abraham?? Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Kåre Nielsen Abraham

Tak Vivi...
Jeg er klar over familiens eksistens og har også fundet dem ved Ft.1890 i Sattrup. Her bor Johanne Marie Andersen dog alene med 5 børn - ingen fader på bopælen; men Johanne er stadig "gift"!
Ved Ft.1901 finder jeg dem ikke længere i Sattrup - men hvis de igen er flyttet kun nogle få kilometer, bor de måske stadig i Østbirk sogn!?  :-\

Mit problem er, at jeg stadig ikke er overbevist om at denne Niels Henrik Christensen vitterlig er min oldefar. Jeg ved ikke om du har set mit nye emne fra i dag, hvor jeg primært efterlyser min oldemor, Johanne Frederikke f. Olsen Bak.
Hendes fødenavn står på sønnen Svend Aages dåbsopslag, som Frank jo fandt.
Her er hun 33år - og skulle altså være født ca.1885.
(Valsølille kirkebog, 1908-1921 opslag 35)

Det har dog ikke hjulpet mig, so far - der findes en del Olsen Bak/Olsen Bach/Olesen Bak/Olesen Bach rundt om i landet, bla. i Thisted amt og i Ringkøbing amt. Men jeg har ikke fundet nogen Johanne Frederikke med det efternavn.
Men min oldemor behøver jo strengt taget heller ikke at være datter af en Olsen Bak - hun kan vel ha' fået Olsen fra den ene forældre og Bak fra den anden!? Eller brugte man ikke det dengang?

Som jeg lige ser det: For at være 100% sikker på at det er den rigtige Niels Henrik Christensen, skal jeg enten finde ham gift med min oldemor - eller måske finde de to som faddere, evt. til et barn af en af hans mange søskende. Det var da en mulighed.
Hvis vi altså lige vidste hvor familien bosætter sig efter 1890!  ???

Mht. mit slægtsnavn og din tipoldefar Niels Abraham: Hvor kom han fra?
Vh.
Kåre

Vivi Winther

Hej Kåre, min tip oldefar er født i Odder og død i Skanderup. Jeg kan godt forstå du ikke kan finde dem hvis du ser på AO der er så mange fejl , at jeg skriver til dem om de vil rette det, Niels Henrik boede jo alene allerede som 4 årig ifølge den. Jeg kommer måske lidt senere med en info hvor Mads er hende i 1890, er nød til at bruge kirkebøgerne for korrekt søgning, men hæfter mig ved der står Østbirk-Yding ud for Erhverv ved Johanne i 1890, så jeg cirkler lidt rundt i de sogne, er du kendt på den egn omkring Østbirk, Sdr. Vissing mv.??
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Anne Mortensen

Du skriver:


Hej Kåre, min tip oldefar er født i Odder og død i Skanderup. Jeg kan godt forstå du ikke kan finde dem hvis du ser på AO der er så mange fejl , at jeg skriver til dem om de vil rette det

Hvordan kan der være fejl på AO der er affotograferede fra de originale kirkebøger og folketællinger  ???

Er det ikke ddd.dda du mener ?
Ja der kan være fejl da oplysningerne er afskrevet og derfor kontroller oplysningerne på AO.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Vivi Winther

Hej Kåre ja undskyld det var dda og ikke OA. Du spurgte hvor min tip oldefar kom fra og jeg svarede født i Odder og død i Skanderup. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Kåre Nielsen Abraham

Ja, du skal skam ikke undskylde, Vivi - det var et indlæg fra den altid opmærksomme Anne Mortensen! - Nok om det.

Mht. din tipoldefar, er vi ikke i familie - min Abraham-slægt stammer fra Falster.

Vh.
Kåre Abraham