Forældrene til Hulda Gotthardmine Jensen, født 1865 i Brønshøj.

Startet af Jacob S, 27 Dec 2022 - 14:12

Forrige emne - Næste emne

Jacob S

Hej, jeg har i nogen tid forsøgt at lære mere om forældrene til min hustrus tip-oldemor, Hulda Gotthardmine Jensen.

Hun blev født 13. november 1865 i Brønshøj sogn .
Forældrene er her angivet som "Peter Jensen og hustru Marie, født Jensen. 36 aar på Utterslev mark." Mere end det har jeg ikke kunne fastslå.

Hulda kan findes igen i folketællingen 1870 hvor hun bor på Frue Arbejdshus i København, tilsyneladende uden forældrene, så der må være sket noget i familien umiddelbart efter fødslen. I 1880 findes hun i pleje hos gartner Thomas Andersen, som i øvrigt også stod fadder ved hendes dåb. Denne folketælling fortæller også at hun kom til København i 1868.

Hun bliver konfirmeret i 1880 men der er ikke meget mere at hente her, ud over at moderens navn her er angivet som Marie Jansen (med "a", ikke "e"). Men det kan jo være en fejl. Adressen der nævnes passer med plejeforældrenes.

Senere gifter hun sig med Niels Christian Schrøder og dør i København i 1905.

Jeg har ikke kunne finde forældrenes vielse i Brønshøj kirkebogen og har heller ikke fundet dem i folketællingerne 1860 og tidligere. Heller ikke i døds- og afgangslister i perioden 1865-70.

Året før Huldas fødsel fik de en anden datter, også kaldet Hulda, der døde kort efter fødslen.

Jeg ville gerne vide noget mere om forældrene og måske endda hvorfor Hulda endte i pleje, men jeg ved ikke hvor jeg skal lede nu.

Jensen er jo ikke det nemmeste navn at arbejde med. Jeg har fundet en Peter Jensen fra Utterslev der passer aldersmæssigt, men han gifter sig i 1856 med en Maren Larsdatter. De kan senere findes (med børn) i folketællinger for København.

Der er også en Peter Jensen, ligeledes fra Brønshøj, med hustruen Karen Marie Jensen (se f.eks. FT 1880 og FT 1860). Der troede jeg at jeg måske havde noget, men de har fire børn født før Hulda og er også flyttet til København før Huldas fødsel. Skiftet efter Karen Maries død i 1887 nævner heller ikke andre børn.

Mvh Jacob

Bente Wanning

Gartner Thomas Andersens hustru hed Karen født Jensen og hun er nævnt lige efter Thomas.

Denne Karen kan være en søster til enten faderen Peter Jensen eller hustruen Marie Jensen.

En folketælling hvor Karen Jensen er med sammen med enter Peter eller Marie. Jeg tror det er noget slægtsskab, fordi Hulda kommer i pleje og måske en af forældrene er afgået ved døden. Huldas mor kan jo være syg, siden de mistede et barn året for fødsel i 1865.

Du bør da tjekke den ved rundt om det kan give noget.

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

#2
Her ses Thomas og hustru Karen 1870 med fødesogn

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Thomas Andersen   Køn:   M
Alder:   46   Civilstand:   G
Stilling i husstanden:   Husfader   Fødested:   Kongstrup. Aagerup Sogn. Holbæk Amt
Erhverv:   Gartner
Kildehenvisning:   Hovedliste   trossamfund:   Lutheran
Ejerens navn:   Isenkræmmer Eegholm
Forhus/baghus:   Sidebygning
Kilde:   FT-1870   Husstands-/familienr:   124
Adresse:   Frederiksberg Alle   Gadenr:   30
Sogn:   Frederiksberg Allé   Herred:   København (Staden)
Amt:   København   Stednavn:   Udenbys Vester
Indtastningsnr:   E1988   Løbenr.:   627
Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Frederiksberg Allé, Udenbys Vester, , 124, FT-1870, E1988
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Thomas Andersen     46     G     Husfader     Gartner     Kongstrup. Aagerup Sogn. Holbæk Amt 
Caren Jensdatter     47     G     Husmoder          ...??. Grandløse Sogn. Holbæk Amt 




Navn:   Karen Jensen   Køn:   K
Alder:   32   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   Hans kone [Thomas Andersen]   Fødested:   Grandløse sogn, Holbæk Amt
Kildehenvisning:   42   trossamfund:   Lutheraner
Kilde:   FT-1855   Husstands-/familienr:   20 F2
Matrnr/adresse:   Et huus
Sogn:   Grandløse   Herred:   Merløse
Amt:   Holbæk   Stednavn:   Store Grandløse
Indtastningsnr:   B3748   Løbenr.:   221
Samtlige personer i husstanden
Holbæk, Merløse, Grandløse, Store Grandløse, Et huus, 20 F2, FT-1855, B3748
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Thomas Andersen     31     Gift     Husmand, veimand, husfader          Aagerup sogn, Holbæk Amt 
Karen Jensen     32     Gift     Hans kone [Thomas Andersen]          Grandløse sogn, Holbæk Amt 

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Thomas og Karen blev viet i Holbæk sankt Nikolaj kirke den 2 September 1853
her link men sider vender forkert - højre side nr 15

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21943721#490100,87118029 



Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Børn af Hulda

Namn:   Karitta Thomasine Schrøder
Kön:   Kvinde (Kvinna)
Typ av händelse:   dåb (Dop)
Födelsedatum:   7 Febr
Dopdatum:   3 maj 1894
Doport:   Sankt Matthæus, København, Danmark
Far:   
Niels Christian Schrøder
Mor:   
Hulda Gotthardine Jensen 


Namn:   Karitha Thomasine Schrøder
Kön:   Kvinde (Kvinna)
Typ av händelse:   konfirmation
Födelsedatum:   7 Febr 1894
Konfirmationsdatum:   4 okt 1908
Konfirmationsplats:   Frihavns, København, Danmark
Far:   
Niels Christian Schrøder
Mor:   
Hulda Gotthardine Jensen   


Namn:   Etly Astrid Schrøder død 16 05 1897
Kön:   Kvinde (Kvinna)
Typ av händelse:   dåb (Dop)
Födelsedatum:   3 dec
Dopdatum:   14 jan 1897
Doport:   Sankt Matthæus, København, Danmark
Far:   
Niels Christian Schrøder
Mor:   
Hulda Gotthardmine Jensen 


Namn:   Elly Astrid Schrøder
Kön:   Kvinde (Kvinna)
Dödsålder:   5/12
Typ av händelse:   begravelse (Begravning)
Födelsedatum:   cirka 1896
Dödsdatum:   16 maj 1897
Begravningsdatum:   21 1897
Begravningsort:   Sankt Matthæus, København, Danmark
Far:   
Niels Christian Schrøder
Mor:   
Hulda Godthardtmine                       
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

#5
Et bud på Marie - død 1867 den 2. september indskrevet i Frederiksberg kirkebog

Marie 37 år gift med arbejdsmand Jensen - død af brystsyge - på Communehospitalet -   

nr 106 nederst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22541705#466820,24764465
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Jacob S

Hej Bente,

Tak for hjælpen! God ide at kigge nærmere på plejeforældrene, det kan være der er noget der.

Jeg har fundet skiftet efter den Marie du har fundet, hun var gift med en Jens Jensen, så det er nok ikke hende. Men godt bud alligevel.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21953913#437341,79170959 (nr 167)

Jacob S

Og jeg havde slet ikke fundet Huldas andet barn, så tak for det. Karitta var min kones oldemor.

Jacob S

Bente, jeg tror sørme du har ret med hensyn til plejeforældrene.

Plejemoderen, Karen Andersen (født Jensen/Jensdatter), kommer fra Grandløse sogn i Holbæk amt, som det rigtigt nok fremgår af folketællingerne. Hendes fødselsdato findes i FT 1901, hvor hun nu bor hos Hulda. Hendes mand, gartneren Thomas Andersen, er på dette tidspunkt på hospitalet og dør senere på året.

Tilbage i Grandløse finder vi Karens dåb i 1822 og ser at hendes forældre var Jens Wentzel og Maren Pedersdatter. Går vi lidt længere tilbage, ser vi at de også (blandt andre børn) fik en Peder Jensen i 1818!

Følger vi denne Peder, finder vi hans konfirmation i Ågerup sogn (hvor gartneren i øvrigt kommer fra) og i FT 1850 kan han findes i København som tjenestekarl. I FT 1860 ses han igen i København, nu som værtshusholder og gift med en Marie (født Jensen) fra Kalundborg! De har en søn på 2 år, Peter Wensel Jensen.

Jeg kan ikke finde parret i de senere folketællinger i København og denne Maries alder stemmer overens med Huldas mor, der også skulle være født ca. 1829. Så jeg tænker at de med stor sandsynlighed må være Huldas forældre. Hvorfor de flytter til Utterslev i Brønshøj og hvor de efterfølgende bliver af har jeg dog ingen anelse om.

Mht. den dreng de har i FT 1860, så er der i Trinitatis sogns kirkebog registreret en Peter Wenzel der bliver født i 1858. Hans forældre var ugifte og det ser også ud til at de har været tilknyttet fattigvæsenet, så måske har de taget barnet i pleje fra fødslen?

Jacob S

En lille opdatering mere.

Jeg har fundet Peder Jensen igen i 1881 hvor han gifter sig med Agnes Maren Kirstine Seliger. Han er her omtalt som enkemand og fiskehandler i Roskilde. Han findes også i Roskilde FT 1880 hvor han bor sammen med Agnes og hendes famile. Her er han dog anført som "fraskilt". Spændende.

I FT 1890 findes de samme sted, nu med en 6-årig pige, Gerda Valborg Jensen. I kirkebogen ved hendes konfirmation står der at hun bor hos sin morfar. Interessant! Gerda blev født i 1883 på Fødselsstiftelsen i København, moderen er angivet som Dagmar Venzeldine Jensen. Dagmar finder vi i FT 1870, 7 år gammel, i Frue Arbejdshus, lige over Hulda i listen. Så Hulda havde altså en søster!

Peder Jensen dør i 1901 i Roskilde og hos Roskilde Byfoged findes skiftet der opremser arvingerne, nemlig hans hustru Agnes samt to børn fra tidligere ægteskab, Dagmar og Hulda. Så er der nogenlunde styr på Huldas far.

Dagmar fødes i 1862, også på Fødselsstiftelsen, her ser vi at moderen faktisk hed Mette Marie Jensen. Og så kan jeg endelig finde deres vielse i Trinitatis kirken i 1854 og i FT 1855 i København.

Mette Maries fødsel har jeg ikke fundet endnu. Folketællingerne siger at hun er fra Kalundborg men jeg kan ikke finde hende i kirkebøgerne der. Hendes død og deres skilsmisse mangler jeg også.


Ole Dorch

#10
Måske er Mette Marie hende her, født i Bregninge (ikke langt fra Kalundborg)?

Navn:   Mette Marie Jensdatter. Jensens hustru   Køn:   K
Alder:   43   Civilstand:   G
Fødested:   Bregninge. Holbæk Amt
Erhverv:   Forbedringshus Aarsfange
Kildehenvisning:   Hovedliste - side 85   trossamfund:   Lutheran
Ejerens navn:   Straffeanstalten paa Christianshavn. Den Mandlige Afd. Er Børnehustorvet Nr. 1
Forhus/baghus:   Kvindefænglet
Kildekommentarer:   København   
Kilde:   FT-1870   Husstands-/familienr:   171
Adresse:   Prinsessegade   Gadenr:   29
Sogn:   Prinsessegade   Herred:   København (Staden)
Amt:   København   Stednavn:   Christianshavn
Indtastningsnr:   E2189   Løbenr.:   1173

..og her(et uddrag):

København, København (Staden), Prinsessegade, Christianshavn, , 171, FT-1870, E2189
Ingrid Andersdatter     51     U          Forbedringshus Aarsfange     Sverige 
Johanne Nicoline Olsen. Christiansens hustru     42     G          Forbedringshus Aarsfange     Nykøbing Sjælland 
*Mette Marie Jensdatter. Jensens hustru     43     G          Forbedringshus Aarsfange     Bregninge. Holbæk Amt 
Jacobine Samuelsen. Nielsens enke     49     E          Forbedringshus Aarsfange     Karlebo. Frederiksborg Amt 
Karen Marie Henriksdatter. Gregersens hustru     51     F          Forbedringshus Aarsfange     Haarlev. Præstø Amt 
Karen Knudsen     28     U          Forbedringshus Aarsfange     Sværdborg. Præstø Amt 
Jacobine Marie Petersen. Aalers hustru     35     G          Forbedringshus Aarsfange     København 
Bendine Christensen. Gotschalcks Sep. hustru     39     F          Forbedringshus Aarsfange     Varde 
Margrethe Cathrine Larsen. Halbergs Sep. hustru     24     F          Forbedringshus Aarsfange     Østby. Selsø Sogn. Frederiksborg Amt 

Hendes fødsel 16 juni 1826: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=148564&side=201

Hendes forældre mm. ses også her i ft 1834:
Holbæk, Skippinge, Bregninge, Bregninge, et Huus, 39, FT-1834, C1213
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Hansen     44     Gift          Hjulmand      
Johanne Clausdatter     46     Gift          hans Kone      
Ane Kirstine Jensdatter     13     Ugift          Deres Børn      
Hans Peder Jensen     11     Ugift          Deres Børn      
Mette Marie Jensdatter     8     Ugift          Deres Børn      
Maren Sophie Jensdatter     2     Ugift          Deres Børn      

Storesøsteren Ane Kirstine kunne være hende der ses at bo hos Mette Marie mm. i ft 1855?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jacob S

Hej Ole og Judith,

Tak! Det er da et rigtigt godt bud, selvom hun så er født et par år tidligere end jeg regnede med. Og ja, Ane Kirstine kunne meget vel være en søster, den tanke havde jeg også da jeg så FT 1855.

Jeg har også siddet og kigget i strafferegisteret her til morgen. Selve sagerne ser desværre ikke ud til at være tilgængelige online?

Hun optræder igen umiddelbart efter hendes 8 måneder for tyveri er afsonet, hvor hun får 18 dage for løsgængeri: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=23157722#515760,89371478

Hun kan også findes i Christianshavns Straffeanstalts register over kvindefanger: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21995720#443626,80053997

Inger Toudal

Overinspektionen for Fængselsvæsenet, Fortegnelse over kvindefanger i samtlige straffeanstalter (1853-1885):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21835430#418888,77052506 - nr. 70

- 2 børn

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jacob S

Tak Inger, godt fundet.

Og her er anholdelsen (nr 6799) https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21638442#404399,74863930

"Mette Marie Jensen, Arbmd. Peter Jensens hustru, er anholdt for Tyveri"

Det må være hende.

Jacob S

Mette Marie er også at finde i politiets efterretninger flere gange:

2. juli 1870, løsladelse: https://api.kbharkiv.dk/asset/3369
24. november 1870, anholdt for løsgængeri: https://api.kbharkiv.dk/asset/3491
29. december 1870, løsladelse og afleveret til fattigvæsenet: https://api.kbharkiv.dk/asset/3510

Og efter hun overgår til fattigvæsenet kan både hun og børnene findes i almisseprotokollen:

Mette Marie: https://kbharkiv.dk/permalink/source/101/507877
Hulda: https://kbharkiv.dk/permalink/source/101/504844
Dagmar: https://kbharkiv.dk/permalink/source/101/505026

Der står lidt i noterne her. Jeg kan ikke tyde det hele men faderen, Peder Jensen, har tilsyneladende forladt familien (og skal betale underholdsbidrag) - og moderen kan ikke forsørge børnene "da hun er i høj grad drikfældig".

Mette Marie bliver indlagt/indsat på Ladegaarden i 1871 og kan findes i protokollen der.
Hun forlader Ladegården d. 22. maj 1871 men jeg kan ikke tyde hvor hun sendes hen. Hun afleveres til en Aarslef i Amaliegade 21 for at anbringes i ???
Der var Almindeligt Hospital i Amaliegade men jeg synes ikke jeg kan finde hende i registrene der

Sebastian Nørgaard

Hej Jacob.
Almindeligt hospital lå på Amaliegade 26-36.
Altså ikke Amaliegade 21.
Se gerne her: http://www.hovedstadshistorie.dk/frederiksstaden-2/almindelig-hospital/
Mvh Sebastian

Jacob S

Hej Sebastian,

Tak for det. Nej, så var det nok ikke der.

Jacob S

Citat fra: Jacob S Dato 02 Jan 2023 - 14:54
Hun forlader Ladegården d. 22. maj 1871 men jeg kan ikke tyde hvor hun sendes hen. Hun afleveres til en Aarslef i Amaliegade 21 for at anbringes i ???

Nå, efter at have kigget på det et par gange mere synes jeg at der står at hun sendes til "Fæstemand Aarslef i Amaliegade 21 for at anbringes i Condition", altså at hun skulle sendes i arbejde et sted?

Der er ikke nogen Aarslef i stadsarkivets liste over fæstekontorer, og ingen af de nævnte kontorer har protokoller for kvinder i 1871, så jeg ved ikke rigtig om jeg kan komme videre herfra. Jeg går ud fra at hun også kan være sendt ud af byen.