FT-1880 Hus nr. 44. Hvordan findes dette husnr./matrikelnr.?

Startet af Michael Niby, 13 Aug 2011 - 23:48

Forrige emne - Næste emne

Michael Niby

Hejsa.

Har kigget i forskellige FT. Her står der ud for de forskellige familier Hus nr. eller Gaard nr.

Hvordan kan jeg finde ud af hvor disse hører til i dag, med hensyn til nutidens Matrikelnumrene ?

Jeg har kigget i FT-1880, her står der fx. 1 Hus nr. 44, dette hus vil jeg gerne have placeret, hvor det ligger, som fx. Langgade 10 eller sådan.

Mvh. Michael Niby.  ???

Peder Sørensen

hej
disse numre som brugtes på daværende tidspunkt fortæller ikke noget om matrikkelnumre men er bare en fortløbende optælling af de huse som tælleren er kommet forbi, hvis der er et landkort fra tiden  omkring tællingen, kan man næsten  tælle sig frem til huset, men  løsningen ligger i tingbøgerne hvor selvejerne vil være registrerede med deres gæld, overtagelse af ejendommen etc. og for fæsterne i fæste protokollerne, men de er under hurtig afvikling omkring 1880 med overgang til selveje. eller nogle af de senere folketællinger der har matr nr. med
hilsen
Peder

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Michael

Brandtaxationen er også en mulighed, når du ved hvem der boede i huset.

Beboeren er nævnt, uanset om det drejer sig om ejer eller lejer.

mvh Ingelise Jacobsen

Ann Seiffert

Hej

Jeg har fundet rigtig mange matrikler, dog lidt senere tilbage i tiden end 1880, men det jeg gør er:

Gå på kms.dk
der søger jeg mit område (by, sogn) og derefter trykker jeg på knappen over historiske matrikkelkort ... og hvis jeg er heldig kan jeg finde en matr: med ejerns navn på ... nogle gange kan man gå ud fra tællenummeret, som Peder nævner... så hvis du har en gård som nr. 40, kan du nogenlunde finde frem til hvilket hus der er 44... medmindre vi snakker storbyer.

Når jeg så har fundet matrikkelnummeret, kan jeg 2 ting: et se igen på kms.dk på før og nu kort, så kan jeg i nogle tilfælde se om huset stadig ligger her i dag + få oplysninger om størrelse på grunden etc. ... eller kontakte det lokale arkiv knyttet til sognet, de er ofte behjælpelige med hvilke matr. nr. det har i dag.

ved ikke om det er til nogen hjælp ;-)

med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert