Børglum sogn, Hjørring amt viede 1717

Startet af Grethe Elten Mortensen, 27 Dec 2022 - 18:11

Forrige emne - Næste emne

Grethe Elten Mortensen

Hej
Jeg søger hjælp til Maren Pedersdatters vielse, og har måske fundet den Børglum sogn, Hjørring amt opslag 60, højre side, 1717 november;

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122012#160762,27017827

Alt jeg ved om Maren er, hun er født på Stenbjerggård, Børglum sogn i 1692 og døbt i Børglum kirke 01 maj 1692 opslag 5, hun bliver måske gift med Christen Thomsen, ham har jeg ingen oplysninger på og håber derfor, at der måske kan stå noget ved vielsen

Godt Nytår
Venligst
Grethe Elten Mortensen


Ole Westermann

Skarpere i den nye scanning
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122012#535323,90435958 h.s. margen
  1717
   Nov
Den 19 blef Chri-
sten > .....*sen< -----(udstreget)              *Jesper?? eller noget andet !!
af ..delsted??
og Maren Peders-
daatter i Steen-
bergaard troelofvet
og den 6te Februari 17(18)
copulerede i Børglum
Kirke
    Forlofvere
Anders i Vi....
og Ole i stad..

De synes ikke at få døbt børn i sognet de flg 5 år

mvh Ole

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tusind tak for svar.

Forloveren Ole kan måske være fra Stade (i Serritslev sogn).

Det er så den rigtige Maren Pedersdatter, jeg vil prøve at arbejde videre med hende Og hendes mand Chresten ?

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Katrine Kristensen

Hej,

Har du set det her skifteuddrag (via Rigmor Nørgaard):

21. juli 1754 afg. Anders Pedersen i Stenberggaard, gift med Mette Christensdatter. Søskende: halvbroderen Niels Pedersen i Stenberggaard, afg. Laurs Pedersen, forhen i Hedegaard hans børn Anders Laursen, 20 år, i Hjermeslev, Peder Laursen, 16 år, i Stenberggaard, Maren Laursdatter, 22 år, tjener i Aalborg, Johanne Laursdatter, 21 år, i Stenberggaard, Karen Laursdatter, 17 år, tjener i Hjermeslev, søsteren Mette Pedersdatter, gift med Anders Laursen i Korslund, søsteren afg. Maren Pedersdatter i Øster Meilsted hendes børn Thomas Christensen, myndig, i Stenberggaard, Maren Christensdatter, 20 år, i Meilsted, Anne Christensdatter, gift med Jørgen Sørensen i Stenum, Johanne Christensdatter, gift med Anders Jørgensen i Vodskov, Grindsted. Enkens lavværge Yde Christensen af Hjortnæs, senere Niels Christensen af Hjermeslev, på fraværende arvingers vegne Peder Sørensen af Stenberggaard, senere Peder Pedersen af Mølgaard.
https://rigmornoergaard.tripod.com/Borglum_Kloster_1719-1757.htm

Hvis din Maren er den samme som "afg. Maren Pedersdatter i Øster Meilsted", så kunne det passe med at Christen Thomsen var fra Meilsted i Tolstrup sogn ved forlovelsen. Forloveren Anders kunne evt. være fra Vibsig.

Venlig hilsen,
Katrine

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tusind tak for dit svar
Jeg fandt skiftet i eftermiddag. Dit tip om  Anders vil jeg se nærmere på også om Chresten er født i Mejlsted.
Venligst
Grethe Elten Mortensen

Ole Westermann

Der kunne stå, at Christen ....sen er fra Medelsted, som kunne være identisk med Meilsted i Torstrup sogn.
De lader at flytte tilbage dertil efter vielsen i febr.1718:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=169618#169618,28481903 h.s.
1718 den 28 Dec Christen Tomssen og  (tom)  Persd B i Meylsted   ANNE
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=169618#169618,28481906 h.s. ned
1721 den 12 Jan Christen Tomsen og Maren Persd Barn i Meylsted JEHANNE ...etc

mvh Ole

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tusind tak for svar.

Jeg har nu ud fra de fine svar fundet følgende:

30. apr. 1736 Niels Sørensens hustru sal. Inger Thomsdatter i Toftegaard. Arvinger: Afgangnes moder Margrethe Christensdatter og søskende 1. Christen Thomasen, som boede i Haugaard i Aaby, hans børn Thomas Christensen, 9 år, Else Christensdatter, 6 år 2. Jens Thomasens børn i halv Toftegaard 3. Sr. Jep Thomasen, forpagter på Asendrup i Sjælland 4. Mads Corfitsen, boende i Torpet i Hvorup Sogn hans hustru Johanne Thomasdatters 4 børn: Boel Madsdatter, 10 år, Thomas Madsen, 7 år, Inger Madsdatter, 3 år, Margrethe Madsdatter, 2 år. Halvsøskende: 5. sal. Maren Thomasdatters børn, Søren Laursen, boende i Vibsig, Anders Laursen, tjenende Mad. Bjerregaard i Aalborg, og Jens Laursen, som menes at tjene i København 6. Peder Thomasen, boende i Hedegaard, Jetsmark sogn, hans 4 børn: Johanne Pedersdatter, boende på Skald, Dorethe Pedersdatter værende hos moderen i Hedegaard, Mette Pedersdatter, boende i Kvorup, og Christen Pedersen i Hedegaard 7. Christen Thomasen, boende i Sigsgaard 8. Lars Thomasen i Bondgaard hans 3 børn: Peder Laursen, tjenende i Blegrav, Jens Nielsens hustru Johanne Laursdatter, boende i Bundgaard, og Lars Larsen, tjenende i Sæelland. 9. Inger Thomasdatter i Mejlsted i Tolstrup sogn 10. Jens Thomsen i Sinholt i Aistrup sogn hans datter Johan Jensdatter, gift med Jens Pedersen i Aistrup 11. Christen Thomsen i Mejlsted i Tolstrup sogn. Vurderingsmænd Søren Andersen af Vedsted og Niels Knudsen i Klarborg, senere Chr. Christensen af Lundbak og Søren Pedersen af Manne. Tjenestefolk: Thomas Jensen, 8 rd., Thomas Sørensen, 6 rd. 4 mk., Ole Andersen, do. Michel Jensen, 3 rd., Morten Andersen, 2 rd. 4 mk., Maren Sørensdatter 4 rd. 4 mk, Karen Andersdatter 4 rd.


Jeg må så se i Jetsmark sogn, om jeg kan finde ham der, ,den er heller ikke af de bedste. Der er åbenbart to Christen Thomsen.