Christen Jørgensen som lavværge

Startet af Anne de Fine Olivarius, 20 Dec 2022 - 09:20

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

I hvor høj grad kan man regne med, at en lavværge i et skifte er valgt af enken selv? I så fald kunne dette jo være en god hjælp i eftersøgning af aner til en bestemt person.
Jeg taler om et skifte fra 1691 i Svendborg Amts gejstlige skifter (Brejl), nr. 6.
Her optræder Christen Jørgensen Sølling som lavværge for en enke.
Inden jeg går i gang med den opgave at se på alle nævnte personer i skiftet ville det jo være rart at vide, om der er noget at gå efter.
Men i kraft af sin stilling som vice-herredsfoged (senere blev han herredsfoged) er han måske beskikket (hvis man kunne det.)
Jeg kan ikke finde aner til ham og kigger alle steder efter mulige spor.
Han levede 1644-1729 og var gift med Maren Mortensdatter Skelde, 1660-1697.

Venlig hilsen
Anne 

Bjørn Marcher

Hej Anne,

jeg kan ikke udtale mig om de juridiske finurligheder her - men en lavværge var jo typisk en person som enken måtte have tillid til.
Det kunne være en biologisk slægtning som en bror eller fætter, men vel også f.eks. en stedfader, en svoger eller en arbejdsgiver, der jo ikke er biologisk familie.
Jeg tror jeg har eksempler på alle de nævnte relationer, samt nogle, hvor jeg ikke kender de præcise relationer...  En beskikket værge er måske mere i situationer, hvor enken er nyligt tilflyttet og ikke kender så mange personer lokalt.   

Håber det kan hjælpe dig i din i videre søgen. Det er langt tilbage, så kilderne er sparsomme.....

venlig hilsen

Bjørn


Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anne de Fine Olivarius

Mange tak, Bjørn, så fik jeg da det på plads.
Ja, der er ikke meget at gå efter, og Christen Jørgensen har åbenbart ikke gjort sig særligt bemærket. Det havde været lettere hvis det havde drejet sig om hans forgænger, Adrian Bekker. På den anden side er familien ikke ukendt. En datter giftede sig med en berygtet ejer af Tiselholt Gods på Fyn.

Venlig hilsen
Anne

John Damm Sørensen

Reglerne for enkers lavværge fremgår af Danske Lov 3-17-41 og 42

40. [3-17-40]
Dersom og een Formynder til sin Myndlings Forsikkring tager
★ 0543 ★
Pant enten i Løsøre, eller Jordegods, og samme Pant af Formynderen er lovligen taget, og
for den Priis, som i Landet med Pant at tage gængs er, da bør Myndlingen med samme
Pant at lade sig nøje, og Formynderen ikke være forpligtet sin Myndling rede Penge derfor
at skaffe, saa fremt hand tilbørlig Flid og Middel hos Debitoren haver anvent om rede
Penge at erlange, og de ikke have været at bekomme.
41. [3-17-41]
Enke maa sig Lavværge tage hvem hun vil af sine Frænder, eller anden god ærlig og
fredsommelig Mand, som hende i hendis Sager med Raad og Daad kand bistaa, og med
hende til Vitterlighed underskrive hvis Forhandlinger, eller andet
Magt paaliggendis, af hende forretagis.
42. [3-17-42]
Befindis Lavværgen at være Urolig og Enken Unødige Tretter at foraarsage, eller i andre
Maader Enken Skade at paaføre, da skal Øvrigheden forbyde Enken at bruge hans Raad,
og hende een anden god Mand i hans Stæd forordne, som hun kand være tient med.

Hilsen
John

Anne de Fine Olivarius

Mange tak, John.
Så enten er Christen Jørgensen altså en ven/bekendt, eller hun har lagt sig ud med den oprindelige værge og fået tildelt Christen. Det sidste virker sandsynligt, da Christen vel er en lokal øvrighedsperson.
Men jeg må i gang med personerne fra skiftet.
Rigtig god jul!

Venlig hilsen
Anne