Jacob Nielsen Eiberg - 1777 Kbh - 1810 (Lyngby) - hvor dør han

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 15 Aug 2011 - 20:19

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej -
Jeg prøver at finde ud af hvor disse to følgend personer dør - Nemlig Jacob Eiberg Nielsen og hans fraskilte kone Maren Pedersdatter
Her er hvad jeg har

Jacob Nielsen Eiberg
Søn af Niels Jacobsen Eiberg og Sophie Hedevig Ebbesen
født 1777 - døbt i Nicolaj Kirken i Kbh
FT 1801 - daglejer i fogedens hus i Lyngby
1814 - fraskilt
1820 - ved Marens andet ægteskab i Lyngby står han som død.

Han var gift 
med Maren Pedersdatter
født ca 1782 - det vides ikke hvor
1814 - fraskilt - 

De fik følgende Børn -
Niels Pedersen Eiberg - døbt 21 Marts 1801 i Lyngby
Peder Jacobsen Eiberg - døbt 23 Marts 1803 i Lyngby  -
Peder Jacobsen Eiberg - døbt 29 Feb 1805 i Lyngby
Thrine Eiberg - født 1810 - (se nummer 9)

Mellem 1814 og 1819 får Maren tre uægte børn sammen med Gunder Fredericksen
født  1 jun 1783 - Farum  - Død 15 Jan 1825 - begravet d 21 Jan 1825 i Gentofte - 
Maren og Gunder bliver gift den 26 Marts 1820 i Kongens Lyngby - her står hun som Jacob Eiberg's Enke

Ved alle tre børns dåb står hun som Jacob Eibergs fraskilte kone
Frederik Gundersen - født 3 Dec 1813 i Lyngby - Uægte - konfirmeret 1828 i Gentofte
Adam Gundersen  - født 9 Maj 1816 i Kongens Lyngby - uægte
Jacob Gundersen - født 12 April 1819 - uægte - konfirmeret i Gentofte i 1833

Endnu et ægteskab
den 28 Oktober 1828 i Gentofte gifter Maren Pedersdatter (Slagter Gunder Frederiksens Enke) sig igen med
NIELS PEDER EIBERG  - født ca 1770 i Kongens Lyngby  (mon han er i familie med Jacob ?)
FT 1834 - Slagter i Gentofte
FT 1840 - bor i Vangede - slagter - står som gift - men ingen spor af Maren Pedersdatter
Han findes ikke i FT 1845

Så jeg har en del om disse personer - men
Hvor dør JACOB NIELSEN EIBERG - har ikke fundet ham i Kgs Lyngby, Gentofte i 1819 -1820
har også ledt i adskillige af Kbhs KB

Og hvor er MAREN PEDERSDATTER i FT 1840 - hendes mand står jo som gift -
Hvor og hvornår dør hun ?

Er der nogen som kender til denne familie ?

Med mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Henrik Brandt

#1
Hej Elizabeth,

En Preben Eiberg havde engang en hjemmeside om Eiberg-slægten. Den er tilsyneladende nedlagt, men den kan ses her:

http://web.archive.org/web/20041203195905/http://eibergfamily.tripod.com/

http://web.archive.org/web/20040813113922/http://eibergfamily.tripod.com/kbh_niels.htm

Der står bl.a.:

CitatJacob Nielsen Eiberg f. 11.okt 1777, Ny Havn no15, Holmens sogn, København, født Hjemmedåb, stilling indsidder, g. ca 1800, i Kgs Lyngby,  30.juli 1810, Seperation, Maren Pedersdatter, f. 1781, d. 8.dec 1841, Vangede Almisselem Gentofte.  Jacob døde 28.jun 1819, Kgs Lyngby.

Jacob Nielsen Eibergs stedmor Karen Jacobsdatter Møller tilhører min slægt, det er derfor jeg engang fandt frem til Preben Eibergs stamtavle. Jeg husker, at jeg fandt Niels Eibergs testamente på Rigsarkivet, jeg kan prøve at "grave" mine notater om det frem.

mvh Henrik

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Henrik

Tusind tak for dit svar - det lykkedes også at komme ind på den stamtavle du havde sat link på

Maren Pederdatters død og begravelse fandt jeg hvor angivet - og jeg kan se hvordan jeg har overset den.

Derimod kan jeg stadig ikke finde Jacobs død i Lyngby KB - til trods for at jeg har en dato at gå efter. Det nærmeste er Jørgen Eiberg søn Niels Peder - død 5 uger - opslag 220 - nr 15.

Men det kan jo være at Jacob er død i Lyngby men begravet andetsteds.

Hvis du stadig har notater fra Niels Eibergs testamente - og de ikke er for svære at finde vil jeg selvfølgelig gerne høre hvad de siger.

Da Jacob og Maren skilles d. 30 juli 1810 - kun fire måneder efter Trines fødsel - er det måske nærliggende at spørge sig selv om det var Jacob eller Gunder Frederiksen der er biologisk far til Trine.

Det gør historien meget mere interessant for en af Trines børn bliver gift med et Adam Gundersens børn.  Adam og Trine er ihvertfald halvsøskende gennem Maren

Så et interessant studie

Mange hilsener og Tak

Elizabeth i Vermont (USA)



Henrik Brandt

Hej Elizabeth,

Jeg har sendt en mail til dig.
Det er dejligt, at du nu fandt frem til Maren Pedersdatters død.
Men mærkeligt med Jacob Nielsen Eiberg - måske findes hans død i et nabosogns kirkebog?

mvh Henrik

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Henrik

Tusind tak for din private mail med skiftet over Jacob Nielsen Eiberg og stedmor. Den slags ekstra oplysninger er dejlige at have.

Jeg har tænkt over at Jacob måske blev begravet i Kbh - og med en dato at gå efter er det jo langt nemmere at gennemgå Kbh's KB for hans begravelse.

Men du har ihverfald været en stor hjælp - den sætter jeg pris på

Mange hilsener fra

Elizabeth i VErmont (USA)

John Gerlach Eiberg

Hej

mit navn er John Gerlach Eiberg, og det var mig der i sin tid lagde den hjemmeside med Eiberg familiernes slægtstræ op på nettet, men der er sket meget siden da.

mht. Jacob Nielsen Eiberg af "Urmager slægten" så  er dette hvad vi har på ham
Født 11.okt 1777 Ny Havn no.15 (hjemmedåb)
død. 28.jun 1819 Kgs. Lyngby
stilling: Indsidder
Militær tjeneste: 1819 ved de ostindiske tropper
gift ca 1800: Kgs Lyngby
skilt 30.juli 1810 Kgs Lyngby

Hans liv er rimeligt rodet at finde ud af, han tilskødes stades krog no.83a i kgs. lyngby hvor han bor med sin familie indtil han lader sig skille hvorefter han lader sig hverve til de Ostindiske tropper i 1810 og i samme år indsætter han penge i kbh amt stues overformynderi til sine døtre, han er ved hvervningen 65tommer høj.

en kuriositet er det ihvertfald at den kone han skilles fra efterfølgende gifter sig med endnu en Eiberg, denne hedder også Niels Eiberg og stammer fra slagter slægten og dette er den eneste forbindelse mellem de to slægter med samme navn.

John Gerlach Eiberg

Glemte lige noget

Maren Pedersdatter dør i Vangede/gentofte som almisselem 8.dec 1841

hun giftes tre gange
1. Jacob Nielsen Eiberg (gift ca 1800)
2. Gunnar Frederiksen
3. Niels Peder Eiberg (gift 28.okt 1827 Kgs. Lyngby)

Elizabeth Høilund Buffet

Hej John

Tak for de oplysninger du har lagt ind her på tråden - det er ikke min egen slægt - jeg gjorde eftersøgningen for min barndomsveninde - og gav hende et slægtstræ da hun blev pensionist - den eneste ting jeg kunne finde på - da jeg bor så langt væk.

Hun blev meget glad - og nu vil jeg skynde mig at sende de ekstra oplysninger til hende så hun kan føje det jeg allerede har givet hende.

Det lykkedes mig aldrig at finde Jacob begravet i Lyngby KB - men måske døde han der kun - og blev begravet andetsteds -

Men tak for indlægget

Mange hilsener Elizabeth i Vermont (USA)

John Gerlach Eiberg

Det skal siges at de to slægter på ingen måde er forbundet andet end ved navn og så lige Maren Pedersdatters giftermål.

Niels Pedersen Eiberg er søn af Peder Erichsen "slagter" og Maria Simonsdatter og er født 1775 i Holte, Søllerød sogn,
Denne Niels er den eneste ud af en kæmpe børneflok der ved dåben får navnet eiberg, og hans ældre broder Anders antager derefter navnet senere oppe i tid da han grundlæger slagter emperiet Eiberg i Lyngby, og det hænger ved som familienavn til idag.

Peder Erichsen "slagter" er barn no.2 ud af en børneflok på 4 og stammer fra Vangede hvor han fødes i 1738. af parret Erich Hansen "slagter" og Else Pedersdatter, der vies i Brønshøj kirke i 7.okt 1736.
de stammer begge fra københavn. og vores undersøgelser der har omfattet en udpinding af praktisk taget samtlige kilder peger på at denne mands fader er Hans Dinisen slagter fra Skaane der giftes i Vor frue med Kirsten Jørgesdatter i 1700.
og der ender sporet så indtil videre.

mht navnet eiberg og slagter slægten og hvoffor det pludselig dukker op.
så er gode råd dyre, men en faderskabssag mellem en hr. Daniel Ræber (søn af præsten i lyngbys rige ven på klædefabrikken) og Peder Erichsen "slagters" søster Kirsten Erichsdatter i 1763 afslører at præsten hos hvem hun var i huset, har presset Kirsten i barselssengen til at udlægge en anden fader end den det virkelig var, den falsk udlagte var Niels Olsen overjægermester og gehiemeråd Grams udrider på Jægersborg.

Denne udridder er i gentofte kirkebog skrevet som Niels Eiberg, og er fader til den Eiberg slægt der optræder senere på Svinø, hans søn Jacob Nielsen Eiberg er her jæger. og han bliver iflg kirkebøgerne over 100år gammel men den holder ikke helt for han er født 1763 i jægersborg.

hvor om alting er, den gamle Niels Olsen "Eiberg" udrider fra Jægersborg, ender ikke på Svinø sammen med sønnen, men der optræder belejligt nok en Niels Olsen skovfoged i søllerød kirkebog og tilmed i sammenhæng med Peder Erichsen slagter, nemlig Niels Olsen skovfoged ved en tidligere dåb af et barn.

ergo sum.
en slagter Erichsen og en postmand Olsen rodes pga en arrig præst ind i en faderskabssag, postmand Olsen har dengang han var hos de fine benyttet sig af et tiltaget efternavn nemlig Eiberg, og 14år efter står postmand Olsen fadder til en af Slagter Erichsens børn, og igen 2 år efter opkalder Slagter Erichsen sin søn efter sin ven og tilmed med det tiltagede navn, for ligesom at sende ham godt ivej.
det er den bedste forklaring på slagterslægtens navnelån indtilvidere.

ang Urmagerslægten.
hvoffor ølbrygger Jacob Nielsen i købehavn vælger at kalde sin søn Eiberg ud af det blå ved vi ikke, men der må være en grund. vi har bare ikke kunnet finde den.

Elizabeth Høilund Buffet

Hej igen

Det var spændende læsning - og hvilken ironi at Maren Pedersdatter lader sig vie til to mænd med samme navn - som ikke er ud af samme slægt.

Jeg er enig med dig i at øltapperen har haft en eller anden grund til at give sin søn navnet Eiberg/Ejberg?Eyberg - Der findes så vidt jeg kan se ingen stednavne der hedder sådan - heller ikke hvis vi laver det om til Ejbjerg. Kunne det være svensk ? - eller er der et opkald af en eller anden.

Det har jo nok mere betydning for dig da du bærer navnet i dag - men selv er jeg interesseret i disse små historier. JEg finder det også yderst interessant at Maren Pedersdatter og Jacob Eibergs datter Trine blev gift med Adam Gundersen som var søn af Maren Pedersdatter og hendes anden mand Frederik Gundersen.  Der var vist noget at præsten der viede dem ikke vidste - for de var jo halvsøskende - jeg regner med at den slags ægteskaber ikke var tilladt.

Ved du noget om hvor Maren stammer fra -

Mange hilsener fra Elizabeth i Vrmont