Storgård Herning

Startet af PoulE, 25 Nov 2022 - 11:10

Forrige emne - Næste emne

PoulE

Mangler lidt hjælp til ejendomsoversigt over "Storgård" Herning hvor jeg har en del huller i tidsforløbet

Har FT 1906 (1890 og 1901) hvor Matr. nr 3a Herning by er Storgaard

https://www.danishfamilysearch.dk/cid20541510

Otto Jacobsen får skøde på matr. nr 3a Herning by den 14 Aug 1886 og sælger ejendommen i 1920 men jeg ved ikke hvem køber er. Ejendommen er udstykket løbende frem til i dag hvor bygningerne har matr.nr. 1259bl, 1296ar og 1259dy


Spørgsmålet er hvor jeg finder matr 3a Herning by

mvh
Poul Erik

Britta Hansen

#1
Vis os gerne, hvor du ser oplysningerne, så der ikke er tvivl om, at vi kigger samme sted.

Jer går ud fra at det er denne ejendom matr.nr. 3a m.fl. Herning
Enken får adkomst på ejendommen i 1908 og fire Jakobsen-personer (børnene?) får skøde på den i 1916

Hammerum Herredsfoged Skøde- og panteprotokol Tinglæsning 28.11.1908 adkomst til enken.

Enken sælger til fire børn tinglæst 18.3.1916 - nederst højre side

Dyrlæge L. Toft køber gården i 1926
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

PoulE

Hej Britta

Jeg har ingen kilder på mine oplysninger, kun en avisartikel fra Herning Folkeblad i 1973 hvor jeg ser Otto Jacobsen nævnt og ligeledes nævnes et salg til en ukendt dyrlæge. Men du har helt ret i at kildeangivelser skal være der

Jeg har fundet Matr kort fra 1887 og fremad hvor man ser de mange udstykninger der er foretaget, men jeg kunne ikke finde skødet i skøde og panteprotokollen

Mit problem er stadig matr. Nr. 1259dy som du har hjulpet mig med, jeg ved ikke hvilke bygninger der er tale om på denne matr. Det er de originale mellembygninger og/eller bagbygningen til den oprindelige Storgård. Mine oldeforældre boede på matriklen med 7 børn og 2 børnebørn og dem har jeg i FT 1930 og 1940

Jeg undrer mig meget over nogle billeder jeg har af mig selv som barn, jeg er årgang 1946, både foran mellembygningen og baghuset, derfor min interesse for hvilken bygning Dagny Nielsen købte i 1934 og hvor familien egentlig boede. Jeg husker mellembygningen men tror ikke på at så mange mennesker kunne bo der

Men igen tusind tak for hjælpen, nu er jeg da med din hjælp kommet frem til 1926

Mvh
Poul Erik


Britta Hansen

#3
Nåh .. sådan  :)

Her er et luftfoto af gården dateret 1948 - Danmark set fra luften Kgl. Bibliotek - kilde: Sylvest Jensen Luftfoto

Der er også billeder af gården på arkiv.dk

Se også matrikelkortet med et historisk kort som baggrund
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

PoulE

Hej Britta

Flot luftfoto du har fundet det er lige som jeg husker det.  Jeg har billederne fra Arkiv og jeg har også selv nogle stykker

I dag er ejendommen jo udstykket i 3 matrikler og det svarer fint til de tre bygninger der er vist.

Jeg har fra Lokalarkiv Herning fået kopier af nogle Vurderinger af ejendommen men der nævnes helt andre matr. nr så det blev forvirringen ikke mindre af.

Men indtil videre så tror jeg det er mellembygningen der er den rigtige.

Men det er virkeligt spændende at følge ejendommen fra 1836 og helt frem 1955 med alt det der er foregået med udstykninger. Banen tværs over jordene må have været et stort problem selv om det har givet en stor indtægt

Tak for hjælpen, det er dejligt du stiller din viden til rådighed for os der ikke er så godt inde i tingene

Mvh
Poul Erik