Hvem er far til Theodor Otto Johan Hartmann?

Startet af Helle Rau Hartmann, 15 Aug 2011 - 03:01

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg er lige begyndt at forske i min slægt, og støder på et problem med at finde faderen til Theodor Otto Johan Hartmann, som er født den 1. august 1828 i Brenderup Sogn, Odense Amt, og døbt i Brenderup Kirke den 28. september 1828.

I kirkebogen for Brenderup Sogn 1828 står kun, at moderen er Trine Schmidt i Holse (Hårslev Sogn), og at barnefaderen er "studiosis pharmacia Hartmann i Bogense".

Fadderne er alle 'af Holse', så det lader ikke umiddelbart til, at nogen fra familien til barnets far har deltaget ved dåben.

Jeg ved, at Theodor Otto Johan Hartmann - (som er far til min tipoldefar, Anton Carl Hartmann, som igen er far til min oldefar, Theodor Hartmann, begge født i Skanderup Sogn, Anst Herred, Vejle Amt) - ved folketællingen 1834 for Asperup Sogn, Asperup by, Odense Amt, var 6 år og plejesøn hos vejopsigtsfører Johan Just Rüdiger og hans hustru Wilhelmine Schmidt.

Denne plejefar, Rüdiger, var søn af stadsmusikant i Randers, Andreas Rüdiger, som igen var søn af stadsmusikant i Randers, Johan Just Rüdiger, som min tip-tip-oldefars plejefar altså var opkaldt efter.

Jeg ved ikke, hvorfor min tip-tip-oldefar netop kom i pleje hos dén familie. Der eksisterer flere musikrelaterede Hartmann-familier - heraf én som er særlig berømt :-) - men samtidig kan plejefaderens kone, Wilhelmine Schmidt, være en forbindelse, idet moderen hed Trine Schmidt.

Jeg kan ikke finde nogen Hartmann, som eksempelvis er blevet apoteker. I hvert fald ikke en, som ville passe med tid og sted.

Da Theodor Otto Johan Hartmann selv blev gift i Gielballe, Skanderup Sogn, i 1852 med den 12 år ældre Gunner Anthonnesdatter, står der i rubrikken 'Faddere:": "Han var plejebarn af Johan Just Rüdiger, der var søn af Mathilde Kirstine Buch af Randers". Hvilket også er sandt. Men hvorfor var der ingen faddere/forlovere? Og Hvordan kommer jeg videre herfra?

Kan nogen hjælpe, eller give mig tips til, hvor jeg kan lede efter Theodor Otto Johan Hartmanns rigtige far?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Egon Sørensen

God morgen Helle!

Velkommen!


Se tilgang til Bogense 1813-1823 opslag 88 nr. 18 der har du alder og hvor han kommer fra

måske er han født i Fredericia.

Mvh.

Egon Sørensen

Anne Mortensen

Du skriver:

Da Theodor Otto Johan Hartmann selv blev gift i Gielballe, Skanderup Sogn, i 1852 med den 12 år ældre Gunner Anthonnesdatter, står der i rubrikken 'Faddere:": "Han var plejebarn af Johan Just Rüdiger, der var søn af Mathilde Kirstine Buch af Randers". Hvilket også er sandt. Men hvorfor var der ingen faddere/forlovere? Og Hvordan kommer jeg videre herfra?

Da der er 2xSkanderup er vielsen her:

Ribe
Skanderup 1829-1871
opslag 154

Her i denne kikrkebog står der intet om at han er plejebarn o.s.v.
Der er 2 forlovere.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#3
odense, Skovby, Bogense Købstad, Kirkestræde, Huus No. 119, 119, FT-1840, C8864
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jørgen Madsen 61  Gift  Bødker  
Cathrine Marie 60  Gift  hans Kone  
Theodor Otte Hartman 12  Ugift  Pleiebarn

Finder ham ikke konf. i Bogense.
-------------------------
Tilføjer:

Apoteker lærlingen er 16 år i 1818 i Tilganglisten d.v.s. ca. 23 ved Theodor Otto's fødsel.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen


ribe, Ribe, Ribe Købstad, Nørregade, , 321, FT-1845, C1800
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christian Frantzen 39  Gift  Dreier Ribe
Karen Marie Weiss 35  Gift  Hans kone Ribe
Ane Kirstine Frantzen 9  Ugift  Deres barn Ribe
Birthe Caroline Frantzen 7  Ugift  Deres barn Ribe
Frantz Frantzen 4  Ugift  Deres barn Ribe
Serine Frantzen 1  Ugift  Deres barn Ribe
Terkel Ehlers 21  Ugift  Lærling Ribe
Theodor Hartmann 17  Ugift  Lærling Bogense
Anders Boisen 17  Ugift  Lærling Henne sogn Ribe amt
Maren Jørgensdatter 19  Ugift  Tjenestepige Feuling sogn Ribe amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

Theodor Otto's konf. er her:

Ribe
Ribe Domsogn 1833-1843
opslag 69
1843
nr. 14

Desvære intet navn på den udlagte fader - kun Stud.pham
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Egon Sørensen



Måske er der lidt at hente her.


Jens Arenholt Gottfried HARTMANN (AFN: 16FD-684)  Pedigree
Sex:  M  Family  
 

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s)
Birth:   Abt 1815  
 Copenhagen, Dnm  

--------------------------------------------------------------------------------

Parents

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage(s)
Spouse:  Maren MAALDE (AFN: 16FD-69B)  Family  
Marriage:  22 Apr 1843  
 Hoff X Slotts K, Copenhagen, Dnm  

Hvis det er den rigtige.


Mvh.

Egon Sørensen


Ole Dorch

#6
Faderens dåb findes her: Fredericia Trinitatis 1685-1805 opsl 480 nederst.
Hans forældre er Carl Gotfried Hartmann og Ottoine Onsberg.

..ses her:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Kiøbmagergade 220, 207, FT-1801, C0096
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Gotfrid Albert Hartmann 35  Gift Hosbonde Compagnie Feldskiær 
Ottoine Onsberg 24  Gift Hans kone   
Johanne Conradina 4  Ugift Deres datter

mvh.
Ole Fabricicus Dorch

Anne Mortensen

Navnet på apoterkerlærlingen i Tilgangslisten er
Jens Arenholdt Gotfriedt Hartmann.

Kunne være:

vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Riddergade No 272, 2den Familie, 315, FT-1834, C4923
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Ottoline Onsberg!!   50    Enke      nyder ingen Pension   
Jens Hartmann   30    Ugift      hendes Søn   
Johan Wilhelm Thura   37    Gift      Skomagermester
----------------------------

Han bliver konf.

Vejle
Fredericia Trinitatis 1814-1831
opslag 94
1816
er 15 år - må være født ca. 1801.

Læser hans far: Chirrug(?) Hartmann
--------------------------
Prøv at søge hans fødsel i Fredericia.   
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirschholm, , 25, FT-1845, C1433
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Rasmussen 45  Gift  Træskohandler Folehave
Inger Cathr. Madsdatter 45  Gift  Hustrue Esrom
Frederick 13  -  Børn Hirschholm
Peter 7  -  Børn Hirschholm
Ellen Marie Johansdatter 15  -  Tjenestepige Nyrop
Ole Jensen 20  -  Muurlærling i Kost Kjøbenhavn
Andreas Lassen 47  Gift  Proviantsforvalter Kjøbenhavn
Christiane Mehren 53  Gift  Hustrue Helsing
Andrea Caroline 18  -  datter Brønsholm
Fred. Chr. Friess 58  -  Afskediget Kapitain Horsens
Christen Christensen 23  -  Kontorist ved Amtstuen Holstebroe
Jens Ahrenholt Hartmann 38  Gift  Pract. Læge Fredericia
Maren Maahloe 37  Gift  Hustrue Fredericia
Ellen Stephensen 23  -  Tjenestepige Møen
Paul Sørensen 35  Gift  Tømmermester Kjøbenhavn
Petronelle Nielsdatter 27  Gift  Hustrue Sverrig
William 5  -  deres Børn Hirschholm
Wilhelmine 3  -  deres Børn Hirschholm
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Erik Kristensen

Hej Helle!
Min PC er til reparation pt., så det her bliver meget kortfattet.
Theodor Otto Johan Hartmanns moder er ligesom faderen en ret så spændende person.
Theodor Otto Johan Hartmann bliver gift en gang mere og kommer derved til at
opdrage en af mine forfædre, så derfor har jeg også en aktie i ham.
Jeg skal nok vende tilbage senere når min PC er klar.
Med venlig hilsen
Erik Kristensen


Helle Rau Hartmann

Tusind tak alle sammen!!!!
I kommer alle med meget værdifulde oplysninger, som jeg nu vil dykke ned i. Jeg tror det lykkes nu :-) Jeres oplysninger ser ud til at være fantastisk fine spor.

Og der er flere spændende oplysninger på vej, kan jeg forstå. Det glæder jeg mig meget til.

Jeg vender tilbage på tråden, når jeg har fået samlet op og tjekket det hele efter. Så laver jeg en opsummering af resultaterne.

Herligt.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Gitte Hovedskov

Hej Helle

Har du bemærket, at der er en Aileen Young under Find your relatives, der også er interesseret i Theodor? Måske kan I hjælpe hinanden?

Gitte

Helle Rau Hartmann

#12
Ok, tak for oplysningen, jeg stødte på hendes navn i aftes, da jeg sad og googlede på nettet. Jeg prøver lige at finde hende herinde også. Jeg kunne godt se, at hun på et tidspunkt har stillet spørgsmål om min forfader og formoder i forskellige fora, så ja, vi vil helt sikkert have en del at snakke om med hinanden.

Ud fra de brudstykker jeg fandt på nettet, samt lidt i Nygårds sedler, så det ud til, at min sandsynlige tip-tip-tip-oldefar Jens Arnholt Gotfried Hartmann på et tidspunkt blev praktiserende læge i Fredericia, hvor han nu også var gift (folketælling 1845) - og i 1859 emigrerede han til Australien. Han står på passagerlisten, som jeg fandt på nettet.

Hans far, min tip-tip-tip-tip-oldefar, var så åbenbart compagni feltskærer / batallionschirurg, og født i Schleswig-Holstein. Han døde i Fredericia i 1813, og hans kone Ottoine døde samme sted i 1843. De havde bl.a. også en datter, som hed Elise Amalie Hartmann, og som blev gift med en Ludvig Vilhelm Hannibal Storch.

I kirkebøgerne, Fredericia Trinitatis, står der yderst til højre, ud for dåbsnotaterne vedr. Jens Arnholt Gotfridt Hartmann noget, som jeg læser som "fra Skanderup den 19. september". Jeg er ikke helt sikker på at der står Skanderup. Men hvis der gør, synes jeg det er interessant, idet jeg ikke ved hvorfor det endte med, at Jens Hartmanns efterkommere endte i Skanderup Sogn. Min oldefar og hans far er født der. Lige som min mormor, Marie Kathrine Hartmann. Min mormor voksede op i en fattig familie, hvor faderen Theodor Hartmann var daglejer og drak en del. Da var der ikke rigtig noget der viste, at der engang havde været prominente folk i familien. Men nu var Jens Hartmanns søn, Theodor Otto Johan Hartmann jo også født uden for ægteskab....Jeg ved dog ikke, hvornår og hvorfor det 'gik galt', eller i hvert fald ned ad bakke for familien.

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS: Aileen Young har allerede selv kontaktet mig :-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Hej igen, alle jer der har været så søde at hjælpe med mit lille mysterium.

Indtil videre hælder jeg 99 % til, at I har ret med hensyn til, hvem der var manden bag kirkebøgernes "studiosis pharmacia Hartmann", som er far til min forfader, Theodor Otto Johan Hartmann, født i Brenderup Sogn, Odense i 1828.

Men det er vanskeligt at dokumentere det endegyldigt p.t., synes jeg.

Moderen til barnet er et lige så stort mysterium for mig, faktisk. Jeg kan ikke finde nogen Trine Schmidt, der passer på tid og sted. Hun hedder formentlig Kathrine eller lignende. Men kan nogen hjælpe med at identificere hende, vil jeg blive glad.



Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Kære Erik Kristensen, jeg glæder mig spændt til at høre fra dig, når din pc er repareret :-)

P.t. tilslutter jeg mig de mange hjælpere her, som mener at faderen er manden i bl.a. folketællingen her:

Jens Ahrenholt Hartmann 38  Gift  Pract. Læge Fredericia
Maren Maahloe 37  Gift  Hustrue Fredericia

Men jeg mangler at lukke nogle huller. Håber at din viden om Theodor og hans mor, "Trine Schmidt", kan kaste endelig klarhed over mysteriet.

Og en lille god historie bag er jo også altid velkommen....
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

Faderen er næsten sikkert Jens Arnholt Gotfridt Hartmann, født 4. juli 1802 i Fredericia. Døbt 13. juli 1802 i Fredericia, Trinitatis Sogn, Vejle Amt.
Konfirmeret 1816 samme sted, 15 år gammel. Faderen til ham er "Chirurg Hartmann".

Ifølge kirkebøgernes tilgangslister for Bogense i 1818, da Jens var 16 år gammel, var han apotekerlærling.

Ved folketællingen 1834 i Fredericia, Riddergade 272, hvor der bor 2 familier, boede han sammen med sin 50-årige mor, som var enke, og som ikke nød nogen pension. Jens var da 30 år og ugift.

Ved folketællingen 1845 for Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirschholm, boede han i en ejendom med flere beboere. Han var da 38 år, gift og praktiserende læge i Fredericia. Konen hed Maren Maahloe og var 37 år.

Jens' far var Compagni Feltskiær, Batallions-chirurg. Moderen hed Ottoine Onsborg.

Det "uægte" barns moder hed angiveligt Trine Schmidt og var fra Holse. Men jeg kan ikke identificere hende nogen steder eller se, hvad der blev af hende.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS: Jeg fik vist tidligere i tråden skrevet, at Jens Arnholt Gotfriedt Hartmann emigrerede til Australien. Det er ikke tilfældet. Det var en nevø, som var opkaldt efter ham.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Inge Hedal

Hej
Du skrev:
Ved folketællingen 1845 for Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirschholm, boede han i en ejendom med flere beboere. Han var da 38 år, gift og praktiserende læge i Fredericia. Konen hed Maren Maahloe og var 37 år.
Det er ikke korrekt. Han boede, som Anne viste, i Hørsholm og var født i Fredericia:

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirschholm, , 25, FT-1845, C1433
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Rasmussen 45  Gift  Træskohandler Folehave
Inger Cathr. Madsdatter 45  Gift  Hustrue Esrom
Frederick 13  -  Børn Hirschholm
Peter 7  -  Børn Hirschholm
Ellen Marie Johansdatter 15  -  Tjenestepige Nyrop
Ole Jensen 20  -  Muurlærling i Kost Kjøbenhavn
Andreas Lassen 47  Gift  Proviantsforvalter Kjøbenhavn
Christiane Mehren 53  Gift  Hustrue Helsing
Andrea Caroline 18  -  datter Brønsholm
Fred. Chr. Friess 58  -  Afskediget Kapitain Horsens
Christen Christensen 23  -  Kontorist ved Amtstuen Holstebroe
Jens Ahrenholt Hartmann 38  Gift  Pract. Læge Fredericia
Maren Maahloe 37  Gift  Hustrue Fredericia
Ellen Stephensen 23  -  Tjenestepige Møen
Paul Sørensen 35  Gift  Tømmermester Kjøbenhavn
Petronelle Nielsdatter 27  Gift  Hustrue Sverrig
William 5  -  deres Børn Hirschholm
Wilhelmine 3  -  deres Børn Hirschholm
Mvh. Inge

Helle Rau Hartmann

Tak for korrektionen. Ja du har ret - det var en fejl at jeg skrev Fredericia på dét sted. Må have haft Fredericia i tankerne mens jeg skrev det.

Jeg har i øvrigt lige fundet frem til, at Jens's hustru, Maren, er omtalt i Nygaards sedler som Maren Måløe. Hun var i 1801 ifølge sedlen 3 år gammel og plejebarn i Fredericia.

I kirkebøgerne ses hun opført som "uægte" barn af farversvend Carl Måløe og Magrethe Pedersdatter. Carl var 24 år i 1801.

At Jens Arnholt Gotfriedt Hartmann valgte at gifte sig i en forholdsvis sen alder og med en kvinde, som var "uægte barn" og var vokset op som plejebarn - hmmm, KUNNE man forestille sig, at han følte at han gjorde bod for selv at have fået et uægte barn, som så måtte vokse op som plejebarn?

Mig bekendt fik han ikke selv børn med Maren.


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Erik Kristensen

Hej
Hej Helle!

Jeg er endnu ikke ved fuld komputerkraft
og jeg har ikke fundet mine noter frem endnu
men jeg kan huske følgende.

1: Moderen Trine Schmidt,   hun er ovre fra skipperbyen Stige
nord for Odense, hvor hun er født. Jeg tror at hun er ud af en skipperslægt
fra Stige. Skippperbogen fra Stige ligger i deres lokalarkiv,
men der har altid været lukket, når jeg har været på disse kanter.
Trine var for øvrigt pige/husjomfru hos en præstefamilie på Vestfyn.
I øvrigt vedkender faderen sig barnet, da Trine får lov at give ham faderens navn
Hartmann.
                                                                                                                                                                   
2: Faderen Ahrenholt Hartmann forsøger at læse til læge,
men får så lave karakterer, at han ikke kan finde ansættelse nogle steder.
Jeg tror, at det er i Hørsholm, han bestrider en slags vikar-ansættelse,
hos en ordineret læge,men han må kun arbejde under behørigt opsyn
fra den autoriserede læge?
Han udfærdiger for øvrigt en række dødsattester, men her kan han jo heller ikke
rigtig gøre nogen skade?
Han dør også her.
Han er ud af en meget kendt officersfamilie i Fredericia,
som vistnok kan føres ned til Tyskland?

3: Maaløe familien er en berømt præstefamilie på Vestfyn

Med venlig hilsen
Erik Kristensen

Helle Rau Hartmann

TUSIND tak for oplysningerne. Det var tilmed meget underholdende :-)))

Mens du skrev, sad jeg faktisk og ledte og søgte i alt hvad jeg kunne komme i tanker om, og søreme, om jeg ikke lige netop faldt over en vis Cathrine Schmidt, husjomfru på en præstegård i Asperup.

Har jeg mon fat i den rette, og ved du om hun er søster til Wilhelmine Schmidt, som lille Theodor kom i pleje hos (også Asperup)?

Her kommer den postering, jeg lige skulle til at sende af sted, da din besked tikkede ind:

Jeg tror jeg har fundet Trine Schmidt.
Hun kunne meget vel være 33-årige husjomfru Cathrine Schmidtpræstegården i Asperup by, Odense, i 1834. Se folketællingen herunder.

Pudsigt sammentræf, når man ved, at Trine Schmidts uægte søn, Theodor Otto Johan Hartmann, i samme folketælling ses som 6-årigt plejebarn OGSÅ i Asperup by, på en gård, hos 31-årige Wilhelmine Schmidt, og dennes ægtemand, 44-årige Johannes Just Rüdiger.

Kunne Cathrine og Wilhelmine være søstre?


Odense, , , Asperup Bye, Præstegaarden, 1, FT-1834, C7507
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Erich Frisenberg Thorup   61    Gift      Sognepræst   
Mathilde Kirstine Buch   69    Gift      hans Kone   
Rasmus Erich Frisenberg Hansen   5    Ugift      deres Pleiebarn   
Peter Andreas Thorup   11    Ugift      deres Pleiebarn   
Hansine Christine Jæger   35    Ugift      Huusjomfrue   
Cathrine Schmidt   33    Ugift      Huusjomfrue   
Anne Maria Kingo   24    Ugift      Huusjomfrue   
Jens Rasmussen   24    Ugift      Tjenestefolk   
Lars Jacobsen   21    Ugift      Tjenestefolk   
Ole Nielsen   57    Ugift      Tjenestefolk   
Søren Jensen   21    Ugift      Tjenestefolk   
Gjertrud Maria Rasmusdatter   34    Ugift      Tjenestefolk   
Jacobine Carlsdatter   20    Ugift      Tjenestefolk   
Anne Cathrine Hansdatter   10    Ugift      Tjenestefolk
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

ok, så blev det endelig bekræftet.
Faderen til Theodor VAR Jens Arnholt Gotfriedt Hartmann, apotekerlærlingen, som åbenbart ikke helt kunne leve op til sin fine familie - med den dygtige batallionskirurg som far, og moderen ud af den pæne Onsberg-slægt. :-)

Nu mangler jeg bare at finde Cathrine og Wilhelmine i Stige.
Har lige siddet og stirret mig blind på kringlede kirkebøger fra Stige, men har ikke fundet dem endnu....

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Mette R Francke

#23
Hei

Funnet på fs
Cathrine SMITH (AFN: 16FD-FSM)  
Sex:  F  
Birth:   Abt 1805  
 Braenderup, Odense, Dnm  
Spouse:  HARTMANN


Wilhelmine Andreasen Schmidt
Birth:  15 JUN 1803   Stige, , Odense, Denmark
 Father:  Andreas Peter Schmidt  Family
 Mother:  Kirsten Rits   Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

Hei

Jeg har problemer mer å redigere.
Mitt forrige innleggg er kun ett forslag til din Cathrine og hennes søster.

Her er også ett forslag til Cathrine og Wilhelmine sine foreldre og søsken.
Odense, Lunde, Lumby, Hauge, , 5, FT-1801, A4232
Anders Peder Smith 37  gift Huusbonde "Skipper" 
Kirsten Ritz 37  gift Kone [Anders Peder Smith]   
Jakob Harboe 14  ugift Barn [Anders Peder Smith]   
Ane Sisilia Harboe 11  ugift Barn [Anders Peder Smith]   
Beate Harboe 7  ugift Barn [Anders Peder Smith]   
Kristen Harboe Smith 3  ugift "Deres fælleds Børn"[Anders P. Smith+Kirsten Ritz]   
Mette Smith 1  ugift "Deres fælleds Børn"[Anders P. Smith+Kirsten Ritz]   
Maren Hansdatter 20  ugift Tjenestepige


Hvis dette er din familie kan du finne mer på
http://www.familysearch.org/eng/ , men kontroller alltid dette mot KB.

Mette
Mette R Francke

Helle Rau Hartmann

Ahaaa! Tusind, tusind tak. Det ser rigtigt ud, jeg vil prøve at dykke ned i det selv nu.
Fantastisk.

Jeg syntes det var svært at finde, har ellers selv forsøgt mig på family search. Uden held.
Men du må være bedre til at stille kriterierne op.

Glæder mig til at finde mere om dén familiegren, nu hvor du har fundet nøglen til det hele.

:-)
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Erik Kristensen

Hej Helle

Lidt mere fra hukommelsen
"Cathrine og Wilhelmine er søskende,"
og det er her, der er forbindelse til Randers.
Jeg tror at huske at Wilhelmines mand er en slags landinspektør

"Kirsten Ritz 37  gift Kone".
For giftermål tror jeg at det sker i Odense,
hvilket var et almindeligt for de gode skippere i Stige.

Familieforholdene i Stige er ret så indviklede, men de må kunne udredes

med venlig hilsen
Erik Kristensen

Helle Rau Hartmann

Hej igen, Erik, ja jeg sad faktisk og bladrede igennem kirkebøgerne tidligt i morges - og jeg har fået udredet familieforholdene.

Trine Schmidt er døbt i Stige, Lumbye Sogn: Mette Cathrine Andreasdatter Schmidt, år 1800.
Wilhelmine og Christen Harboe Schmidt er hendes helsøskende, med faderen Andreas Peter Schmidt, og moderen Kirsten Christiansdatter Ritz.

Moderen blev gift med Andreas 22. september 1797 i Lumbye.
Hun var enke med 3 børn fra første ægteskab, med Christen Jacobsen Harboe.
Ham blev hun gift med i Lumbye den 22. december 1786.

De 3 børn af første ægteskab hed Jacob Christensen Harboe, Anne Cecilia Christensdatter Harboe, og Beate Christensdatter Harboe.

De flyttede vist senere til Juelsminde, nær Vejle/Horsens.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Helle Rau Hartmann

PS: Jeg selv og min familie er fra Vejle.
Min mormors far, Theodor Hartmann, var født i Skanderup, noget sydvest for Vejle. I Ribe Amt.
Hens far, Anton Carl Hartmann, var også født i Skanderup, Ribe Amt.
Hans far, Theodor Otto Johan Hartmann, var som bekendt født i Brenderup ved Odense, men endte med at gifte sig med en 12 år ældre kvinde med et lidt pudsigt navn, Gunner Anthonnesdatter. Hun var fra Jels i Sønderjylland.
Også Anton var gift med en kvinde fra Jels.
Theodor Hartmann, min oldefar, var gift med en Kvinde fra Anst Herred, som ligger lidt syd vest for, hvor jeg bor.

Men min mor, som snart er 80 år, kan huske, at der tit kom noget Hartmann-familie fra Fyn på besøg hos hendes bedstefar og bedstemor, dengang hun var barn. De var knaldrødhårede og havde alle en meget kraftig fynsk dialekt, siger hun. Hun ved ikke nærmere, hvordan de var beslægtede med Theodor Hartmann.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Ole Dorch

#29
Kirsten Ritz var datter af Hans Christian Johansen Ritz (normalt omtalt som skipper Christian Ritz) og hans kone nr. 1 eller 2 - Anne Nielsdatter.

For mange år siden  (1983) var jeg via hæftet "Hvem forsker hvad" i kontakt med en Jette Høeg, som havde nogenlunde de samme aner som dig tror jeg, og dertil havde noget mere materiale om den del af Ritz-slægten, som omtales her i tråden.

Da det var før pcéns indtog som hjælpemiddel i slægtsforskningen er det på papir og lidt slidt, men jeg kan måske scanne det ind og sende det til dig - hvis du er interesseret?

Selv går min interesse for Ritzerne på at Christian Ritz´s 3 kone hed Ane Cecilie Dorch, og jeg har derfor også lidt om deres børn og efterslægt.

Ps: Så lige i papirerne at Christian Ritz 1 kone hed Kirsten Rasmusdatter, så Ane Nielsdatter er altså kone nr. 2.

...og i mine egne fremgår det at Christian Ritz var søn af snedker Johan Terkelsen Ritz ( kaldet Johan Snicker) og Apolone Christensdatter.
mvh.
Ole Fabricius Dorch