Tydning af enkelte tyske ord i stambog

Startet af Grethe Leerbech, 27 Okt 2022 - 12:26

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

I vedl. link står der i 3ie spalte øverst. "Angeworben" og nedenfor i 2den linje udfor Søren Christensen Hald står der. "Von der Lagn/ Sogn? in Juthland anfero? geliefert "

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSCJ-BQHZ-F?i=291&cat=416356

På forhånd tak

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Westermann

Angeworben von seinen Propritair, in stelle eines andren geliefert
Vaterland: Hald Ørslev Kloster Guth im Halds Amt in Juttland

mvh Ole

Grethe Leerbech

Tusind tak Ole, men det var nu rækken foran . Men jeg tror der skal stå "Sogn", og det andet ord må være "anwho" geliefert.

mange hilsner
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bjarke Thyrrestrup

Jeg læser:

Von der Lage in
Jüttland anhero
geliefert

Mvh
Bjarke

Grethe Leerbech

Tak Bjarke for oversættelsen.
Jeg har et lille spørgsmål, kan Lage (beliggenhed, stilling) også betyde lægd.
Prøvet at få ordet lægd oversat til tysk, men ikke fundet nogen der dur.

vh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bjarke Thyrrestrup

Hej Grethe,

Umiddelbart vil jeg sige 'von der Lage' = fra stillingen/lokationen.


Mvh
Bjarke


Inger Toudal

Måske alligevel.

Se https://wiki.slaegt.dk/index.php?title=Tysk_ordliste

- Lageregister: Lægdsrulle

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Grethe Leerbech

Tak begge 2. Jeg tror at i lægdsrullen for Viborgske geworbne inf. regiment hentyder skriveren til "lægdet" og ikke locationen/stillingen de forskellige kommer fra. Bl.a. fordi de danske geworbne her, som jeg har efterforsket i Estvad sogns regimentskriver, alle har notatet : Ladet sig hverve som geworben" dvs. lægdsmanden skriver ikke noget om, at han har overført dem til geworbne, men selvfølgelig kan de jo være "presset" hertil.
Imidlertid ser det ud som om det er sket før sessionen altså før den session hvor lægdsmanden har noteret beskeden.

mange hilsner
Grethe .
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ