Hjælp, hvad nu?

Startet af Brian Hansen, 21 Sep 2022 - 14:31

Forrige emne - Næste emne

Brian Hansen

Hej herinde.
Jeg har tidligere fået hjælp til at finde Kristjan/ Christian Petersen, f. 1881, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=442071#442071,79794835.
Nogen fandt ham i FT fra U.K. 1911 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XW6G-NBG, og i 1906 http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=11361
Han er sidst set her https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481037#19138,1339392
Jeg har brugt rigtig lang tid på at undersøge hvordan jeg skulle lede efter ham i U.K. men er ikke nået videre. If. den fra 1911, skulle han være gift, og det er jeg rigtig meget interesseret i at vide mere om. Han er nemlig en "forsvunden person" i familien/ slægten, han viderefortælles som værende "DØD", hvad jo ikke passer.
Håber nogen kan give mig værktøj til at arbejde videre med.
mvh Brian Hansen


J. K. Olsen

Hej Brian

Mon ikke det er ham, der nævnes i vedhæftningen?

Mvh.
J. K. Olsen

Brian Hansen

Hej
Det er forsøget værd, kan du hjælpe med et link!!
mvh Brian Hansen

J. K. Olsen

Hej

Jeg er ikke på Facebook, så det var et rent lykketræf, at jeg fik googlet mig til et årgammelt indlæg.
Men Stina H. er jo på Facebook - og måske Krak - og deler tilsyneladende din interesse for Chr. Petersen. Hun kan utvivlsomt hjælpe dig.

Mvh
J. K. Olsen

Inger Toudal

Linker lige til din tråd fra 18. aug. 2022 om samme person: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,184375.html

Kristian Petersen, født 1881, rømmede fra skonnerten Hjalmar i Saint Johns [New Foundland] i august 1904.

Skonnerten Hjalmar af Marstal: http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=16837
____________________________________________________________________________________________

Jeg kan ikke se noget navn i det klip, der er vedhæftet fra Facebook.

"Tilsigelse sendes Dampskibselskabet Norden ...
Dampskibselskabet Danmark retounerer 7/10 
med Bem. at ?? er deserteret i England."

Længere nede ses en dato 22/2 13, så datoen 7/10 er åbenbart i 1912.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

J. K. Olsen

#5
Af praktiske grunde måtte jeg vælge mellem at vise navnet på Stina H. og navnet på Chr. Petersen.
Stina skriver, at det eneste hun ved med sikkerhed, er hans navn. Og det navn er jo selvklart, hvad jeg googlede efter.
Alle I der er aktive på Facebook burde jo så let som ingenting kunne finde diskussionen fra 2020, som endda synes at have fundet sted i en gruppe kaldet Slægtsforskning?

Mvh.
J. K. Olsen

John Damm Sørensen

#6
Citat fra: J. K. Olsen Dato 21 Sep 2022 - 14:55
Hej Brian

Mon ikke det er ham, der nævnes i vedhæftningen?

Mvh.
J. K. Olsen

Jeg kopierer lige hele tråden fra Facebook som et eksempel på, hvordan man ikke skal bede om hjælp.

Stina fik da heller ikke nogen hjælp, som om hendes sag hører under de simpleste at løse:


D.v.s at det kunne jeg alligevel ikke. Teksten kom ikke med.

Hilsen
John

J. K. Olsen

Små nøk har også ret! Den tilsigelse, som Stina har fundet, må der være et link til, som kan bringe Brian et langt stykke videre. Specielt hvis han ikke i forvejen er bekendt med direkte efterkommere af Christian P. i Danmark.
Mvh.
J. K. Olsen


John Damm Sørensen

Nu kunne jeg ikke få tråden fra Facebook med i mit indlæg, men det fremgår blandt andet, at Stina ikke ønskede at oplyse noget som helst om det dokument end ikke et link, hun lagde op sammen med sin efterlysning. Presset oplyste hun dog, at det stammer fra AO, er fra 1913, og at barnefaderen er fyrbøder.

Det, der fik mig op i det røde felt, er, at et link til dokumentet ville afsløre, navnet på barnefaderen og ikke mindst give mulighed for at få fat i selve sagen. Det irriterer mig også grænseløst, at nogle brugere tror, at de ikke behøver at bidrage med nogen oplysninger, men forventer svar på de mest vidtløftige spørgsmål. Og så fatter jeg simpelthen ikke, hvad vores forening har at gøre på Facebook, når vi har dette forum.

Jeg er ikke i tvivl om, at Stinas dokument er fra Københavns Overpræsidiets "J" journaler, så man kunne nok finde frem til sagen ved at gennemtrawle journalerne fra omkring 1912-13

Hilsen
John

Brian Hansen

Hej herinde, godt ord igen.
Jeg skrev den meget lange browserlinje fra Stina`s facebook ned på min PC. Så kom jeg ind på hendes originale side, og kunne se hele dokumentet. Efter fandt jeg en Stina på en anden platform, som jeg kontaktede. Hun kunne fortælle mig, at det ikke kunne være den samme, da navnene ikke var de samme. Det var forsøget værd, og TAK for jeres interesse og hjælp, må lede videre.
Har fundet et værktøj jeg vil prøve, FreeBMD.org.UK
mvh Brian Hansen

John Damm Sørensen

Hej Brian,

Mit opstød var ikke rettet mod dig, men mod den måde Stina tilbageholdt vigtigt information, som kunne have hjulpet andre med at hjælpe hende, på Facebook.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Citat fra: Brian Hansen Dato 25 Sep 2022 - 10:30
Hej herinde, godt ord igen.
Jeg skrev den meget lange browserlinje fra Stina`s facebook ned på min PC. Så kom jeg ind på hendes originale side, og kunne se hele dokumentet. Efter fandt jeg en Stina på en anden platform, som jeg kontaktede. Hun kunne fortælle mig, at det ikke kunne være den samme, da navnene ikke var de samme. Det var forsøget værd, og TAK for jeres interesse og hjælp, må lede videre.
Har fundet et værktøj jeg vil prøve, FreeBMD.org.UK
mvh Brian Hansen

Her er den alimentationssagen, som Stina ikke ville linke til, og det drejer sig ganske rigtigt om en anden barnefader, fyrbøder Carl Christian Larsen på S/S Helge fra dampskibsselskabet Danmark.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14812470#40959,6279445

Hilsen
John

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

Er du sikker på, at Kristian Pedersen, født 1881, der rømmede fra skonnerten Hjalmar i New Foundland, Canada, i august 1904,
er samme person som ham, der er fundet i den britiske folketælling 1911?

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Damm Sørensen

Man skal nok bide mærke i, at folketællingen fra 1911 gælder for en besætning på et skib, så det kunne sagtens være den rigtige.

Hilsen
John

J. K. Olsen

Skibet Norden fra den walisiske folketælling i 1911 er naturligvis ikke identisk med dampskibsselskabet Norden, som optræder i Stina H.s tilsigelse. Denne detalje forhindrede ikke et hit ved min google-forespørgsel og førte ikke til, at jeg undlod at delagtiggøre forum i resultatet. Jeg troede, at halvdelen af jer straks kunne følge op på facebook-detaljerne, men undskyld, hvis det var lettere sagt end gjort!

Mvh.
J. K. Olsen

Brian Hansen

Hej alle
Inger, ja "Vores" Christian er født 1881 som linket øverst viser.
Jeg forsøgte at lede med det nye gratis værktøj i England, uden held.
Gennemgik så de ting i havde fundet til mig en ekstra gang, og blev så opmærksom på, at i FT 1911 fra England fortæller, at han er født i DK, og hans Nationalitet er dansk!! Så- han må mere sandsynligt bo i DK. Her leder jeg så nu, da jeg ikke kan finde noget på ham i og omkring hans fødeegn.
mvh Brian Hansen

Brian Hansen

PS,- Nej, jeg er ikke sikker på noget før det bliver krydstjekket med de data jeg allerede har
mvh Brian Hansen