Hans Rasmussen Leerbech(k) og Else Michelsdatter(Michaelsdatter)

Startet af Grethe Leerbech, 02 Dec 2020 - 16:27

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Vi så gerne finde parrets dødsdatoer.
Hans er født i nov. 1741 i Boserup, Sct. Jørgens sogn
Else ved jeg ikke hvor er født, men født i 1740 iflg. folketælling 1801
de er gift 24 juli 1767 i Helligånd, København
Børnene er Lovise 1768 i sct. Ibs, Roskilde
Rasmus april 1770 do, død 1770
Rasmus november 1771 Helligånds kirke
Ellen Marie, dec. 73  Vor Frue kirke
Anne Dorthe dec. 1775 Vor Frue kirke
Kirstine okt. 1777 Vor Frue
Johanne aug. 17790 Vor Frue
Jens nov. 1781 Vor Frue
Hans Christian febr. 1785 Vor frue

under dåbene bruges navnet Leerbech ikke

den sidste gang Hans og Else forekommer er i 1801 folketællingen
Her opgives han som Kgl. materilkusk 58 år og hun som 59 årig.
de opgives som boende i Rosenborg kvarter mtrk. 168 (som jeg mener er Landemærket nr. 168)

Jeg har gennemset Vor Frue kirkes bøger vedr. dødsfald og Trinitatis kirkes bøger, men ikke fundet dem. eller børnene, Måske er de døde under bombardementet i 1907
eller måske flyttet fra byen.

Kan nogen hjælpe. På forhånd tak

vh
Grethe  .

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Inger Toudal

#1
Ikke, at det hjælper meget, men de bor i Lille Brøndstræde No 168 ved FT-1801:

https://www.danishfamilysearch.dk/cid1042232 - se fanebladet Original Kilde

FT-1787: https://www.danishfamilysearch.dk/cid596424

- 5 børn: Lovise, Rasmus, Anna, Stine og Jens 

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Grethe Leerbech

Tusind tak , ja, jeg tog fejl af Landemærket og Ll. Brøndstræde.
Og muligheden er stor for at det er "min" Hans, så jeg vil lige se om der evt står noget om et skifte.
Tak, så håber jeg blot jeg også kan finde hende-det vil være dejligt.
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Inger Toudal

#4
Kunne være en datter, der bliver gift:

Christian Christensen -                                         
Anna Dorothea Leerbeck                                           Viet: 22.04.1796 
                                                                 Sogn: Skt Hans Hospital (272A)

- fundet på http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Vivian Møller

Hans Rasmussen Leerbech er døbt i Skt. Jørgensbjerg kirke 15. november 1741. Han er søn af Rasmus Christiansen Leerbech og Ellen Jørgensdatter. Rasmus Christiansen fæstede en gård i Leerbech v. Boserup, deraf navnet, 1739-1751. Derefter blev han postrytter og døde i Ringsted 1757. Der er skifte efter ham i Roskilde amts skifter. Rasmus Christiansen er født i Kornerup og døbt i kirken 8. marts 1716 og søn af korporal Christian Mathiesen og Kirstine Hansdatter. De blev gift i Gevninge kirke 24. maj 1716. Kirstine Hansdatter er datter af Hans Skrædder i Gevninge.
Ellen Jørgensdatter er muligvis født i Alllerslev sogn i Roskilde amt, men her er først kirkebog fra 1800.
Hans Rasmussen og Else Michelsdatter havde en datter Kirstine Hansdatter Leerbech, født 29. oktober 1777 og døbt i Vor Frue kirke i Kbh. og det er hende der bliver gift med Willum Rasmussen. Hendes forlover Hans Leerbech er hendes far. I folketællingen 1801 står hun også som Kirstine gift med Willum og de to børn Elisabeth Louise og Maren Kirstine.

Venlig hilsen
Vivian Møller



Grethe Leerbech

Hej Vivian

Jeg er ked af at jeg først har set dit indlæg nu , men jeg er meget glad for dine input.
Nu håber jeg bare jeg kan finde Ellen død eller måske bosiddende hos et af børnene.
Er du i slægt med familien .
Jeg kører til forbi Leerbeckgården i Roskilde og tænker derfor ofte på oprindelsen til navnet og Rasmus tragiske død.

Mange hilsner
Grethe Leerbech
PS da jeg blev gift skrev betjenten (skriveren) mit efternavn forkert i protokollen, så jeg kom til at hedde med h og ikke k som min mand, og det vil de ikke lave om på...... Men mine børn staves med k i enden.




Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ