Johanne Andersdatter Kjærulf og Lars Madsen i Aunkødt, Skæve sogn

Startet af Jens Jørgen Christensen, 30 Dec 2011 - 20:23

Forrige emne - Næste emne

Jens Jørgen Christensen

Jeg forsøger igen at få lidt hul på Johanne Andersdatter (Kjærulf), som var gift med Lars Madsen i Avnkødt, Skæve sogn i 1653 ifølge Lars Dyrskjøts.

Ud fra Mormonernes database kan jeg se, at Anders Lauridsen var søn af Laurids Madsen og Johanne Andersdatter. Han var født omkring 1663 beregnet ud fra hans begravelse 12. februar 1730 i Skæve kirke. I kirkebogen står der Anders Larson af Avnskiødt, 67 år. Lars og Laurids var jo stort ses det samme navn tidligere og blev brugt i flæng.

Laurids Madsen og Johanne Andersdatter får også en søn til dåben i 1675 – Jens – hvor der blandt fadderne også var en Peder Andersen fra St. Nejsum. Det kan næsten kun være Johanne Andersdatters bror, som i 1677 blev begravet i Skæve kirke. Han var født der, som også hans søster var.

Jeg har en fornemmelse, at nævnte Johanne Andersdatter faktisk var datter af Anders Mortensen Kjærulf og Johanne Poulsdatter.  Før og omkring 1645 boede en af hendes andre slægtninge i Avnkødt, nemlig Anders Nielsen Kjærulf, som dødede omkring 1645 (ifølge Kjærulfske Studier). Han var søn af Else Pedersdatter Kjærulf, som anden gang var gift med Niels Mogensen.

Ved Laurits Madsens begravelse april 1686 i Skæve kirke var hans præcise alder nævnt; 73 år, 6 måneder, 2 uger og 4 dage. Så det må betyde, at han har været hævet lidt over den almindelige bondestand, når det står i kirkebogen!

Ud fra folkeoptællingen for 1787 bestod Avnkødt af følgende; Store Avnkødt beboet af to familie (bonde og gårdbeboer), Lille Avnkødt beboet af en familie (bonde og husmand) og Avnkødt Mølle beboet af en familie (møller). I 1787 boede der i alt 21 personer i dette lille samfund. Så jeg kan næsten ikke forestille mig, at der i 1650'erne og 1660'erne har levet flere personer med næsten identiske navne.

Er der nogen som ved, hvorfra Mormonerne har deres oplysninger om Laurids Madsen og Johanne Andersdatter?

Jeg er meget interesseret i, hvis nogen kan bidrage mere til den del af min slægt.

Hilsen Jens Jørgen Christensen

Mette Lund

Hej Jens Jørgen

Citat fra: Jens Jørgen Christensen Dato 30 Dec 2011 - 20:23
Ved Laurits Madsens begravelse april 1686 i Skæve kirke var hans præcise alder nævnt; 73 år, 6 måneder, 2 uger og 4 dage. Så det må betyde, at han har været hævet lidt over den almindelige bondestand, når det står i kirkebogen!

Hvordan slutter du dette? Jeg har adskillige aner, hvor der ved begravelsen står præcis alder angivet som i dit tilfælde, og de var ganske almindelige bønder. I øvrigt har jeg så også erfaring for, at denne meget præcise aldersangivelse langtfra altid passer.

Mvh.
Mette

Jens Jørgen Christensen

Hej Mette

Jeg formodede da også kun det, fordi der ikke er så mange i Skæve kirkebog omkring slutningen af 1600-tallet, hvor deres alder er angivet så 'nøjagtig'. Og jeg formoder også, at bebyggelsen Avnkødt(Aunkiødt) er alle bønderne fæstere under et gods.

Men tak for svaret omkring alder og alderangivelse. Det er altid dejligt at få sådan nogle ting at vide.

Godt nytår.

Hilsen Jens Jørgen

Egon Hansen

Hej,
Når du finder "oplysninger" i FS, som du ikke direkte kan tjekke i kirkebøgerne, skal du læse ALT hvad der står! Du vil sikkert finde et nummer eller måske endda få at vide hvem der har indsendt oplysningerne, eller måske er det kun kirkens medlemmer som kan få den oplysning.
Prøv at se jhvad der står og vend så tilbage. Jeg har nogle års erfaring i at afsløre en lidt for livlig fantasi hos nogle indsendere.

Mvh Egon

Jens Jørgen Christensen

Hej Egon

Og godt Nytår.

Anders Lauridsen er min 7*tipoldefar. Det er i hvert fald på plads via kirkebøger som primære datakilder. Men er i tvivl om hans forældre er Laurids Madsen og Johanne Andersdatter!

Men når jeg slår Anders Lauritzsen/Lauridsen op i Mormonernes Database får jeg oplyst følgende:
Far: Laurids Madsen
Mor: Johanne Andersdatter
Gift med: Mette Jensdatter
Film nummer: 455177 som så siger dette her: Sealings for the dead, couples and children (includes some living spouses and children) 1943-1970; heir indexes, 1943-1968.
Laurids Madsen og Mette Jensdatter får så ni børn. Alle dem har jeg fundet i Skæve kirkebog født imellem 1699 og 1713.

Når jeg ser i Mormonernes: Pedigree Resource File, er det tit en Brent Wallace RUESCH,
250 West, 600 North Salt Lake City, UT 84103, der står som Submitter. 

Anders Lauridsen står mange gange i Mormonernes Database og med et fødselsår fra omkring 1659 til 1663 og der er mange forskellige referencenumre.

Ved flere af Anders Lauridsens og Mette Jensdatters børn dåb optræder også en Johanne Lauridsdatter blandt fadderne, som jeg formoder, er en søster til Anders Lauridsen. Bl.a. står hun som Johanne Lauridsdatter i Avnkødt eller i gården i Avnkødt.

Der er ingen tvivl om, at der var en Laurids Madsen og Johanne Andersdatter i Avnkødt, og en Johanne Andersdatter kom fra slægten Kjærulf, men brugte ikke dette slægtsnavn.

Hilsen
Jens Jørgen


Egon Hansen

Jeg tænkte det nok. Sådan et sekschifret filmnummer er een af de oplysninger som kun kan gives til kirkens medlemmer.De har ingen relation til kirkebøger eller andre dokumenter. Fødselsår er beregnet ud fra aldersangivelser ved død, og må tages med alt muligt forbehold.
Kun når der står batch nummer med 7 chifre og begyndende med C for dåb eller M for vielse, er der dokumentation for oplysningerne, og vi kan efterkontrollere i kirkebøgerne, og det er jo lettere at finde noget i kirkebøger som ikke er særligt tydelige, hvis vi ved navn og årstal, frem for at skulle gennemlæse mange sider som ikke er i særlig god stand.
Omkring 1960 filmede mormonerne alle kirkebøger,skifteprotokoller,godsarkiver og meget mere, og hvis der i IGI står de nævnte numre kan vi være 99% sikre på at oplysningen har væretr der, selv om kirkebøgerne måske ikke er så læselige i AO som det kunne ønskes.
Pedigree Resurce  er noget som kirkens medlemmer har indlæst, ud fra deres bedste overbevisning, fordi de mener at være i familie med de pågældende, og iflg deres tro, på den måde vil kunne "frelse" deres slægtninge ogmødes med dem igen!
Derfor kan der godt være flere som har fået indlæst hver deres CD-R,
Teoretisk skulle vi kunne skrive til Submetterne og få deres oplysninger, men jeg har ikke gode erfaringer i at få svar, heller ikke selv om submitteren er dansk og stadig kan findes i en dansk vejviser.
Jeg ved ikke om det er særligt udbredt i Hjørring amt, men jeg har en ane i Aasted  sogn, som står 5 gange i IGI, (med forskellige henvisninger) og 4 gange i Resurse File + een gang i Ancestral file, men i alle tilfælde er både forældre,fødesogn og årstal forkert! Christen Simonsen/Margrete Thorsdatter, gift 1750 i Aasted, det er rigtigt!, og også deres to børn, og i eet tilfælde Christens død.)Jeg mangler stadig deres fødselsdag og fødested!
Men altså :Et stort forbehold hvis ikke er er kirkebogshenvisning!

Mvh Egon

Jens Jørgen Christensen

Hej Egon

Tak skal du have for svaret. Så fik jeg i hvert fald afklaret det.

Jeg bruger også kun Mormonernes Database overordnet, og så forsøger jeg at finde de primære kilder.

Hilsen Jens-Jørgen

Preben Aagaard Nielsen

Hej Jens Jørgen

Jeg ved det er længe siden du oprettede dette emne, men jeg faldt over det og vil høre om du kom videre med dine spørgsmål vedr. Lars/Laurids Madsen og Johanne Andersdatter.

Jeg mener selv at have en ane, der er datter af de to, altså endnu et barn til den liste du allerede lavede. Men jeg konstaterer også, at
- Klitgaard anfører, at Johanne og Lars/Laurids var gift i 1653.
- Johannes første kendte barn med Lars Madsen blev født ca. 1648
- Johannes sidste kendte barn med Lars Madsen er født 1683

Dvs. en periode på 35 år.
Hvis 18 år ved første barn: 53 år ved sidste!
Har Lars Madsen haft to koner, der hed det samme?

De børn hvor vi har lidt kendskab til fødselstidspunktet, falder måske i to perioder, den første fra ca. 1648 til måske 1665. Den sidste periode slutter 1683 og starter, tja - det ved vi ikke rigtigt.

Jeg har en ane, Ellen Lauridsdatter, der bliver viet 13. november 1687 i Skæve kirke med Christen Jensen. Han kommer fra Heiselholt i Taars sogn, mens Ellen kommer fra Aunkiødt og altså føjer sig til rækken af mulige børn af Lars Madsen og Johanne Andersdatter. Når hun bliver viet i 1687 må hun være født ca. 1670 eller tidligere - og altså lidt i overgangen mellem de to perioder, jeg beskrev ovenfor.

Jeg har svært ved at se hvor vi skal finde svarene på vore spørgsmål, fx er der virkelig tale om den samme Johanne gennem hele perioden? 

Venlig hilsen
Preben Aagaard Nielsen

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -