Familie ved skifte i Århus 1728

Startet af Tove Laursen, 26 Aug 2022 - 20:10

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

Mon nogen kan hjælpe med at finde frem til nr. 2 i dette skifte: moster g.m. Søren Ibsen.
Jeg har forgæves søgt Søren Ibsen i Pederstrup, tilhørende Tulstrup Sogn, Ning. Søren Ibsens hustru må hedde Nielsdatter.
Min ane er Maren Sørensdatter gift med Christen Secher. Jeg har fint styr på Maren og hendes 2 ægtemænd samt død i Odder hos sønnen fra 1. ægteskab.

957 Lisbeth Sejersdatter i Århus. 23.3.1728, fol.24.
Enke efter Jørgen Mogensen, toldbetjent, skifte 16.2.1728. A:
1) mor Karen Nielsdatter, død
2) moster g.m. Søren Ibsen i Pederstrup, begge døde. 3B:
a Jacob Sørensen, død. 2B: Niels 25 i Drammelstrup, Mette
b Maren Sørensdatter g.m. Christen Secher
c Barbara Sørensdatter, enke i Århus
3) moster Kirsten Nielsdatter i Torrild i Hads herred, død. 3B:
a Niels Pedersen i Torrild, død. 2B: 2 døtre
b Inger Pedersdatter
c Gedske Pedersdatter, [skifte 31.8.1714 lbnr.718], var g.m. Peder Lassen, tømrer. 2B: Peder, dansk skoleholder i Sjelle, Las, vanfør.

Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

grethe jensen

Kunne det ikke være Pederstrup i nærheden af Drammelstrup paa Djursland?
https://map.krak.dk/?c=56.332433,10.703173&z=14
Mvh GJ

Tove Laursen

Det må jeg prøve at undersøge.

Havde blot tænkt, at Pederstrup syd for Århus i forhold til de øvrige oplysninger, jeg har, var mest nærliggende.

V.h.
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Thorkild Møller Nielsen

Hej

Et afkald i Århus Tingbog (hos Brejl) kaster måske lys over spørgsmålet.

25/4 1678.

** Peder Svane, borger og stadsløjtnant sst, på Margrete Hansdatter, salig Niels Nielsen Fårup, borger og skrædder sst hans efterladte, hendes vegne æskede afkald. Clemend Sørensen guldsmed borger sst med fuldmagt af Peder Pedersen skomager i Torrild på hustru Kirsten Nielsdatters vegne, Jacob Sørensen på mor Mette Nielsdatter, salig Søren Ibsens i Pederstrup, hendes vegne og Karen Nielsdatter salig Sejer Mikkelsens i Pederstrup gav Margrete Hansdatter afkald og kvittering for al den arv, de kunne tilfalde efter deres frænde hendes salig husbond Niels Nielsen Fårup.

Venlig hilsen Thorkild

Thorkild Møller Nielsen

Endnu et skifte fra Århus

64 Niels Nielsen, skrædder i Århus. 15.2.1678, fol.412B.
E: Margrethe Hansdatter. A: Kirsten Nielsdatter g.m. Peder Pedersen, skomager i Torrild, Mette Nielsdatter g.m. Søren Ibsen ved søn Jacob Sørensen i Postrup(?), Karen Nielsdatter, enke efter Sejer Mikkel Mikkelsen sst, Maren Nielsdatter g.m. Søren Rasmussen i Skåne.

Venlig hilsen
Thorkild

Tove Laursen

Tak for disse særdeles brugbare oplysninger, så der er navn på "moster" samt flere oplysninger.

V.h.
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen