Flensborg - Glücksburg - Aabenraa

Startet af Cay-Erik Geipel, 10 Aug 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Citat fra: Cay-Erik Geipel [1693] Dato 06 Apr 2014 - 16:22
Hej Litta

kvinder er slet ikke med i borgerbogen.
Jeg vil se om jeg kan finde dåben i kirkebøgerne, men det kan først blive om 2 uger.

Hilsen
Cay-Erik


Ups ! Tænkte ikke over at vi ikke var borgere ;-)

Så venter jeg bare til du får tid. Tak igen.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Lise Østerberg Bahr

God aften.


Lige før jeg slukker - Per Steen Larsen, ovenfor; Slægten Richertsen/Rickertsen (Margaretha Richertsen - har jeg på anetavlen - i Flensburg, og fam. Bahr, boede da også i Grosse Strasse, (mener de havde et par huse i den gade) - der er vist noget om, at numrene i gaden, blev ændret engang ?

Mener hun blev gift med min ane  ? Christioph (deraf senere børns navne:  Hinrich (Detlef) Christoph Wilhelm Bahr) ....Jeg kan desværre ikke finde mine notater frem lige nu, men ville lige skrive disse linier, - jeg mener hun står i fam. slægten til os - Helmut Martensen, Flensburg har dem opnoteret - han har hjemmeside (fine med kort og huse indtegnet, men under index:

www.Adelby.com

prøv at se på det - det ville (også for mig) være dejligt at vide, mere omkring mine aner - slægten Richertsen, Flensburg.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Cay-Erik Geipel

Hej Litta

jeg har ikke fundet Johanne Kirstine Brodersen født i Flensborg. Jeg har set registrene igennem fra ca. 1835 til ca. 1845.
Hun findes i ingen af de tre flensborgske sogne og for en sikkerheds skyld tog jeg Adelby med, men der var hun heller ikke.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Litta Olsen

Det var synd med så meget arbejde uden at finde noget, så du skal have mange tak for det :-)

- og ha' en rigtig god påske !
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Annette Damgaard Hansen

#244
Kære Cay-Erik Geipel

Mon det er muligt at finde oplysninger om Lauridz Fogh og Anne Jørgensdatter, der flyttede fra Flensborg til Aarhus i 1625 på grund af frygt for de kejserlige tropper. Laurids Fogh (f. 1590 - d. 20. nov. 1656) blev købmand og borgmester i Aarhus.

Deres datter Cathrina Lauridsdatter Fogh skulle være født den 14. Marts 1622 i Flensborg

Anne Jørgensens bror, Stadskræmmer Berndt Jørgensen i Nyborg, flyttede også fra Flensborg på grund af frygt for de kejserlige tropper.

Mon det er muligt at finde oplysninger om disse borgere i Flensborgs borgerbog?

mvh.
Annette Damgaard

Cay-Erik Geipel

Borgerbogen indeholder ingen person med det navn, heller ikke i andre stavemåder. Det kan skyldes at de var købmænd eller lærde personer som ikke behøvede (det kostede jo penge) at blive borgere.
Men heller ikke mine bøger om husejere i tiden 1436-1795 nævner navnet.
Beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Annette Damgaard Hansen

Mange tak for svaret. Jo, de var købmænd, men jeg vidste ikke, at de ikke behøvede borgerskab.

Så er der datteren Cathrina Lauridsdatter Fogh der skulle være født den 14. marts 1622 i Flensborg. Mon kirkebøgerne går så langt tilbage i Flensborg? Hvordan kan jeg finde ud af det? Jeg har ikke erfaring med aneeftersøgning syd for grænsen.

mvh Annette Damgaard

Cay-Erik Geipel

De ældste kirkebøger starter ca. 1700 dog ikke i alle sogne (der er tre i Flensborg). Du vil ikke kunne finde en dåb i 1622. Der er så vidt jeg ved heller ingen kirkebøger i Danmark som går så vidt tilbage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Annette Damgaard Hansen

#248
Mange tak for din store hjælp.

Jeg har netop fundet ud af at Laurids Fogh kan have heddet Laurids Sørensen Fogh, hvis ellers Laurids Sørensen Fogh og Laurids Fogh i nedenstående tekst er en og samme person, hvilket det for mig ser ud til at være. Jeg er ikke god til at tolke det gamle sprog, så jer er der for i tvivl. Men måske, der er en Søren Fogh i Flensbrogs borgerbog?

N Madsen for Rasmus Lauritsen gav til kende, at det var nu i dag lovligt det 3.ting at han havde udæsket af Hans Pedersen borger sst Rasmus Lauritsens delte og lovforvunden mand Laurits Sørensen Fog sst med sin farkoste, som boer i Hans Pedersens gård her på Torvet, og i hvert ting forbudt Hans Pedersen at huse og helle eller holde tag og skjul over Laurits Fog imod loven. derimod blev fremlagt Hans Pedersens brev lydende, eftersom Rasmus Lauritsen hos mig æsker hans fordelte mand Laurits Fog, så er dette mit svar derimod, at ikke har lejet nogen min gård eller hus til Laurits Fog, men min gård på Torvet har jeg lejet til Anne Jørgensdatter og har derfor mig med Laurits Fog intet at befatte. actum Århus 8/2 1638 Hans Pedersen egen hånd

Mvh.
Annette Damgaard

Cay-Erik Geipel

Som sagt tidligere er der ingen Fogh i borgerbogen.

Jeg faldt dog over nogle stamtavler ang. Fogh på arkivet. Dem vil jeg kigge på næste gang jeg er derinde. Måske findes noget i dem.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Annette Damgaard Hansen

#250
Kære  Cay-Erik Geipel

Sikke et flot tilbud, det havde jeg slet ikke forventet. Jeg forventer ikke noget, men jeg er meget taknemmelig for tilbuddet.

De bedste hilsener fra
Annette Damgaard

Cay-Erik Geipel

Hej  Anette

nu har jeg kigget på tavlerne. Men de er ikke spefikke til navnet Fogh - det ser ud til at navnet bare dukker op i et eller andet sted i tavlerne. De er skrevet med meget lille håndskrift på ca. 15 A 3 ark og det orkede jeg ikke at se igennem alt sammen. Beklager.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Knud Aage Rasmussen

Kære Cay-Erik

Jeg søger oplysninger om denne person fra Flensborg:

arbejdsmand Jens Christian Erichsen

(~ Elena Margarethe Christiansen. De fik sønnen Andreas Julius Broder Erichsen, som er født 12-6-1883 i Flensborg)
Borgerbogen går vist til 1869, så jeg håber Jens Christian findes her

På forhånd tak
Knud Aage Rasmussen
Odense C



Venlig hilsen
Knud Aage Rasmussen
Lokalforening Odense

Cay-Erik Geipel

Hej Knud Aage

han er ikke med i borgerbogen. Men jeg prøver at finde ud af noget næste gang jeg er i Flensborg (Mandag).
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Knud Aage
har sendt en mail til dig direkte  (p.g. af vedhæng). Her er eller det jeg har fundet ud af ang. dine Erichsen:

i dag fik jeg tid til at lede efter din Jens Christian Erichsen i Flensborg. Det er rigtigt, at sønnen Andreas Julius Broder Erichsen fødtes den 12.6.1883 - hvis ikke du har den civile fødselsattest så sig til. I givetfald scanner jeg den og mailer den.
Faderen Jens Christian Erichsen kom til Flensborg den 3.4.1879 ( se kopien af tilflyttelsen). I denne kopi står der i spalten efter navnet, at han var arbejder, født i noget jeg tyder til "Auballig", men jeg er ikke sikker og har heller ikke fundet stedet i min topografiske bog. Fødselsstedet er jo nøglen til at komme videre, måske finder du nogen som kan tyde ordet. Han er født den 3.4.1848 og kom til Flensborg fra Adelby sogn. Han flyttede ind i huset nummer 884 . I spalten helt til højre står der at han kom til byen den 3.4. (han anmeldte sig først den 20.10.1979).
Familien flyttede meget rundt i byen:
1878 Plankemaistrasse 868
1883 Kappelner Strasse 70
1884 Glücksburger Strasse 56
1885 Johannisstrasse 40
1886-1887 Glücksburger Strasse 50
1888 Norderstrasse 141
1889           "

1890 findes han ikke mere i adressebøgerne, men desværre har han ikke meldt sin flytning til myndighederne, jeg finder ham ikke i flyttelisterne og heller ikke dødsattesten, så han må være flyttet. Heller ikke vielsen har jeg fundet i Flensborg.
Beklager ikke at kunne hjælpe mere.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Knud Aage Rasmussen

Venlig hilsen
Knud Aage Rasmussen
Lokalforening Odense

Arno Guzek

Kære Cay-Erik

Har du mulighed for af efterse Johan Hansen Viborg som skulle være født i Flensborg. hvilket fremgår af vielse i Middelfart 19. december 1851, hvor han er 27,5 år gammel og ungkarl/glarmester. I borgerskabsprotokol for Middelfart angives hans efternavn dog som værende Johan Hansen Vilborg.

på forhånd tak

Arno Guzek

Cay-Erik Geipel

Hej Arno

Jeg har først adgang til borgerbogen efter den 21.6. Jeg vender tilbage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Arno

jeg fandt ham ikke i borgerbogen, men om en uges tid er jeg på arkivet i Flensborg og så prøver jeg at finde dåben.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hej Arno

nu fandt jeg dåben i Skt. Marie sogn 1824. Johann Hansen Wiborg er søn af Johann (Hans) Hansen Wiborg og Maria Margarethe født Juhl.
I modsætning til sønnen var Hans Hansen Wiborg borger som nr. 7567 i borgerbogen. Der står om ham, at han stammer fra Tyrstrup og var vognmand. Dennes fader var bonde i Tyrstrup Hans Nissen Wiborg. Han døde den 25.9.1821 i en alder af 58 år (kilde kirkebog Skt. Marien). Han boede "Norderfischerstrasse nr. 1814"
Jeg sender en mail direkte med fotografier af kirkebøgerne.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hanne Bakke

Hej Cay - Erik

Jeg ser nu at du tilbyder at slå navne op i Borgerbogen, som jeg forstår det...

Måske du kan hjælpe mig med min mands bedstemor, jeg siger med det samme
at jeg ingen fødte årstal har på hende...
Hun hedder Johanne Preichardt og er gift med Harald Oscar Just i Flensborg, hvornår
ved jeg desværre intet om.
De er begge døde i Horsens, hendes mand Harald har jeg fundet død i Horsens den 19.01.1961,
og hun er død derefter. Jeg har desværre ikke kunne opspore hende efter hans død.

Johanne Preichardt er født i Kiel...

Desværre....

Men måske hendes efternavn er til hjælp. :-)

med venlig hilsen Hanne

Cay-Erik Geipel

Hej Hanne

Borgerbogen omfatter tiden indtil 1869, så den hjælper ikke videre i dette tilfælde. Begge navnene forekommer ikke i bogen. Der findes en borgerbog for Kiel også, men for opslag i den skal du vist henvende dig til arkivet i Kiel.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Hanne Bakke

Hej Cay - Erik

okay, det var et forsøg værd at prøve dig.
mange tak for svar...  :)

hilsen Hanne

Susanne Riis

Hej Cay-Erik
Jeg har lavet en tråd I Ane efterlysning:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,83872.0.html
men da det drejer sig om en familie fra Flensborg, tænkte at du måske kunne hjlpe mig med at finde oplysninger på:

Dorthea Christina Andresen, gift Kolding født ca. 1853 I Flensobrg

forældre Thomas Andresen og Anna Marie Simonsen

Med venlig hilsen
Susanne Riis
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Hanne Bakke

Hej Cay - Erik

jeg har et par som skulle være i Flensborg i 1914, jeg finder nemlig Anna Cathrina født Lassen / Larsen som dåbsvidne til en søstersøn fra Øster Linnet, Haderslev.
Anna Cathrina Lassen / Larsen er født i Vandlingsfeld, Sønder Starup, Haderslev Amt den 19.12.1878, hun bliver gift med Iver Nielsen født den 01.06.1870 i Jels sogn, Slesvig., og gift den 15.10.1898 i Jegerup kirke, Haderslev Amt.
Var der mon en mulighed for at finde de 2, Anna og Iver Nielsen i Flensborg i 1914, måske før eller efter??
med venlig hilsen fra Hanne:-)

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Cay-Erik. ;)

Jeg så dit tilbud og vil gerne benytte mig af det.

Jeg leder efter en Hans Diderich Bentzen, som skulle være født i Flensborg omkring 1836 1837.( i FT fra 1870 i Aarhus er han 33 år)

Han bliver gift med Marie Christine Julie Molsen. Hun kommer fra Slesvig, har jeg hørt.

De får 3 børn i Flensborg.

1. Marie Dorthea 14/9 1860
2 Frederikke Christine ca. 1862
3 Metha Henriette ca. 1866.

De rejser herefter til Aarhus mellem 1866 og 1870, hvor de bor, til han dør 1874.

Jeg vil meget gerne have nogle oplysninger om Hans Bentzen. Hvornår og hvor han er født, noget om hans forældre  o.lign. Hvis du kan finde vielsen, ville det være dejligt.

Jeg håber, at du er i stand til at" grave "noget op til mig.

Super dejligt med noget hjælp.

Venlig hilsen
Marianne Jensen.

Cay-Erik Geipel

Hej Marianne

Hans Diederich Bentzen er ikke med i borgerbogen, det kan have forskellige årsager. Jeg prøver at finde børnenes dåb og derudfra eventuelt mere. Jeg er på arkivet næstkommende mandag.
Der er to Christian Bentzen (far og søn) i borgerbogen, sønnen kunne tidsmæssigt have været far til Hans Diderich, det finder jeg ud af ved at kigge efter i folketællingen 1845. I den må han jo kunne findes hvis han er født 1836/37. Begge Christian Bentzen stammer fra Kjøbenhoved. Hvor det ligger ved du nok bedre end jeg.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marianne Bøhmer Jensen

Til Cay-Erik. :)

Det lyder meget spændende.

Jeg ser frem til at høre yderligere.

Venlig hilsen
Marianne.

Marianne Bøhmer Jensen

Til Cay-Erik. :-X

Jeg henvender mig til dig igen, fordi jeg lige nu har fået mig et nyt problem.

Jeg er stødt på en ung mand, som skulle komme fra Flensborg. Det drejer sig om Heinrich Adolph Martin Hemleb, Han skulle være født 1855 eller 1856. Jeg hører første gang om ham til hans bryllup i Århus 1877. Jeg ved ikke, om han kom alene til Danmark, eller hvem hans forældre er.

Jeg vil være meget glad, hvis du kunne og ville kigge på denne sag for mig.

Det er dejligt, at der er en hjælpende hånd.

Venlig hilsen
Marianne Jensen.