Hune, Jens Sørensen Skot 1706-1780

Startet af Hans Jørn Nielsen, 10 Aug 2011 - 00:27

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørn Nielsen

Jeg er stødt på slægten Jens Sørensen Skot (evt. Slot ?) i Hune Sogn, Hvetbo Herred, Hjørring Amt.
JSS fødsel findes AO KB Hune 1686-1787,ops. 108 nn, og hans død i samme KB ops. 403 nø.
JSS bliver gift med Wolborg Povelsdatter d. 21.12.1747 i Hune Kirke samme KB ops. 32 ø.
De får min. 4 børn-3 drenge Christen f. 1.9.1748 i Hune ops. 209 mf, Søren f. 5.10.1749 i Hune ops 212 nn, Jens f. 28.3.1751 ops. 216 ø, samt Johanne f. 8.7.1753 ops. 222 mf, sidste ligeledes i Hune Sogn.
Jeg har et bud på JSS's forældre nemlig Søren Jensen og Maren Sørensdatter, gift i Jetsmark Sogn, Hvetbo Herred, Hjørring Amt den 29.11.1705.
Jeg er lidt i tvivl om der i navnene står Skot eller måske Slot, men tror det er Skot ?
Er der nogen der er stødt på denne familie og måske også ved hvorfra "Skot" evt. stammer.

Venlig hilsen
Hans Jørn Nielsen
Hans Jørn Nielsen
e-mail : hjni@youmail.dk
DIS-medl. 11424

Hans Poulsen



Hej Hans Jørgen

Dine personer har jeg slet ikke studeret - blot vil jeg nævne, at *Skot*-navnet ikke er ukendt i Hjørring amt.

Afstandsmæssigt er der tale om en pæn cykeltur på ca. et time mellem Hune og Brovst.


54. Maren JENSDATTER SCOT - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 03 Dec 1780 Brovst, Hjorring, Denmark

55. Peder Christian PEDERSEN SKOTT - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 14 Mar 1784 Brovst, Hjorring, Denmark

56. Adam Friderich PEDERSEN SKOTTE - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 01 Jan 1786 Brovst, Hjorring, Denmark

57. Peder PEDERSEN SKIOTTE - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 24 Jun 1745 Brovst, Hjorring, Denmark

58. Anders PEDERSEN SKIOTTE - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 03 Jul 1746 Brovst, Hjorring, Denmark

59. Anne Johanne PEDERSDATTER SKOTT - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 18 Feb 1748 Brovst, Hjorring, Denmark

60. Giertrud SORENSDATTER SKOTT - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 18 Feb 1748 Brovst, Hjorring, Denmark

61. Mette Marie PEDERSDATTER SKIOTTE - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 25 Feb 1750 Brovst, Hjorring, Denmark

62. Lars PEDERSEN SKIOTT - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 21 Nov 1751 Brovst, Hjorring, Denmark

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Hedal


Hans Jørn Nielsen

God morgen Inge og Hans.
Tak for jeres interesse - det kan sagtens være en udløber fra Han herred der måske er rykket nord på ?
Ud over de nævnte personer, JSS med familie, er der måske JSSs forældre som, hvis min antagelse er rigtig, blev gift i Jetsmark i 1705. Jetsmark er jo meget tæt på Han herred, så måske ?
Jeg har kun een yderligere Skot i Hune sogn nemlig Jørgen Schott der døde i Hune i en alder af 69 år d. 19.6.1733, KB Hune AO 1686-1787 ops. 365 ø - han fremkommer også på Nygaards sedler. Han må være født omkr 1665 ?
Der er lidt at arbejde med, så nok en gang tak.
venlig hilsen
Hans Jørn
Hans Jørn Nielsen
e-mail : hjni@youmail.dk
DIS-medl. 11424

Hans Poulsen


Vær lige opmærksom på, at der også var Skot'ter til den anden side, fx i Vadum i Kær herred.

Har man sagt Vadum, er det tit nødvendigt også at undersøge Aaby sogn - og muligvis et par andre i tilknytning til Jetsmark sogn. Jeg er ikke helt ukendt med området.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag