Tydning af dåb, Tranum 1848

Startet af Dorthe Skelbæk Jeppesen, 17 Okt 2011 - 10:02

Forrige emne - Næste emne

Dorthe Skelbæk Jeppesen

Hjælp søges til tydning af Else Marie Nielsens dåb i

Hjørring amt, Øster Han herred, Tranum sogn 1836-1863, opslag 66 nederst

Her er hvad jeg kan læse

1848 Tranum kirkebog
Nr.   4
Født:   d 8 April
Navn:   Else Marie Nielsen
Døbt:   hjemmedøbt d 9 Apr
Forældre:   Moderen Else Catrine LarsDatt. Hos Forældrene i Tranum. Udlagt Barnefade Tjenestekarl Lars Land_________________
Faddere:   Pigen Marie MandrupsDatter fra Nørre ___gaard, ___ ____ LarsDatter ____ _______ Tyende Mic___ Lund Han___ Knud Jensen alle af Tranum
Bemærkninger: vac. 9de ____ 1857 af Distriktslæge Cantor
   Anmeldt for Pastor Fried i Hauerslev


på forhånd tak

Dorthe Jeppesen

Asger Berg

Hej Dorthe,

Her er forældrerubrikken, For mig at se står den udlagte barnefaders navn der ikke. Jeg læser:

Moderen Else Catrine Lars Datt.
hos Forældrene i Tranum.
Udlagt Barnefader, Tjeneste
karel hos Landmaaler Lund i
Bje?sted

Mvh 
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Erling Agesen

Forældrene er sikkert gårdmand Lars Nielsen, kaldet Thybo, og Dorthe Margrethe Christensdatter.
I FT 1845 findes Else Cathrine Larsdatter, 23, hjemme hos forældrene.

En Else Marie Nielsdatter, 2 år, findes i FT 1850 som plejebarn hos Lars Nielsen i Tranum.

Hvis det har interesse har jeg flere detaljer om Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter.

Venlig hilsen
Erling

Husstand: Hjørring, Øster Han, Tranum, 1850, 12, Side 144, 1 Gaard
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Kildestednavn, Kommentar, Køn, Kildehenvisning
Lars Nielsen, 64, Gift, Gaardmand, Huusfader, 1 Gaard, Øland Sogn, Side 144, , M, Tranum
Dorthe Margrethe Christensdatter, 56, Gift, hans Kone [Lars Nielsen], 1 Gaard, her i Sognet, Side 144, , K, Tranum
Niels Christian Larsen, 23, Ugift, deres Børn [Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter], 1 Gaard, do [her i Sognet], Side 144, , M, Tranum
Christen Pedersen Larsen, 22, Ugift, deres Børn [Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter], 1 Gaard, do [her i Sognet], Side 144, , M, Tranum
Jensine Larsdatter, 15, Ugift, deres Børn [Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter], 1 Gaard, do [her i Sognet], Side 144, , K, Tranum
Christiane Larsdatter, 29, Ugift, deres Børn [Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter], 1 Gaard, do [her i Sognet], Side 144, , K, Tranum
Dorthe Marie Larsdatter, 25, Ugift, deres Børn [Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter], 1 Gaard, do [her i Sognet], Side 144, , K, Tranum
Else Marie Nielsdatter, 2, Ugift, Pleiedatter [Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter], 1 Gaard, do [her i Sognet], Side 144, , K, Tranum
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Erling Agesen

Moderen, Else Cathrine Larsdatter, afgangsføres i Tranum, til Aagaard 17. novbr. 1849.
Det må være Aagaard Hovedgaard i Kettrup sogn, Vester Han., Thisted.
Se FT 1850.

Venlig hilsen
Erling
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Dorthe Skelbæk Jeppesen

Hej Erling

1000 tak for hjælpen med tydningen.

Lars Nielsen Thybo og Dorthe Margrethe er mine 3xtipoldeforældre , så jeg vil gerne være interesseret i eventuelle oplysninger om ham.

med venlig hilsen

Dorthe Jeppesen

Erling Agesen

Godaften Dorthe,

Udtræk af mie data kan ses på RootsWeb, WorldConnect.
Oplysninger om Lars Nielsen (Thybo) er her: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=gerda&id=I80
Der er herfra links til hans og hustrus aner (ikke alle grene er komplette), samt til efterkommere, men kun via yngste datter Jensine Larsdatter, som er oldemor til min kone.

Mine kilder er kirkebøger, folketællinger, som du muligvis allerede har, samt visse oplysninger fra lægdsrullen.

Vend bare tilbage, hvis du har bemærkninger ell. spørgsmål - evt. direkte mail: erling.agesen(-snabel-a)mail.dk

Med venlig hilsen
Erling

Med venlig hilsen
Erling Agesen