Meget specielt fotografi

Startet af Anne Marie Holck, 27 Maj 2022 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Holck

Jeg har fået vedlagte fotografi fra en slægtning, hvis far sandsynligvis er en af soldaterne på billedet. Billedet må så være fra omkring 1920, hvor han var soldat på Kronborg. Jeg håber, at at det er en øvelse, men er der nogen, der kan bekræfte, at dette var 'opstillinger' man øvede på. Jeg synes, at det er ret makabert...

Jakob Ramlau

Det er ganske rigtigt specielt --------------- jeg kan kun knytte lidt Almindeligheder til den. Uniformen er vistnok den første Danske Uniform i Khakifarve med enradet Vaabenfrakke. Du kan sikkert finde en uniformshistorisk Hjemmeside. Den var ihvertfald indført i 1912, maaske lidt før?
Hæren fraflytter Kronborg i 1923.
Billedet er af teknisk god Kvalitet. Anno dazumal var det Bælgkameraer med Glaspladenegativer: 9 x 12, 13 x 18 og 18 x 24 Cm. Man brugte meget sjældent Forstørrelsesapparat, men tog Kontaktkopier. De havde nøjagtigt samme Størrelse som Glasnegativet. Selv et 9 x 12 Kamera var ganske klodset. Saa hvor udisciplinerede
Amerikanske Soldater i Iraq alt for let kan tage uheldige "Trofæbilleder" er der her Tale om en større Sag, maaske paa Stativ.
Saa hvad er Formatet? Saa skal du have Luppen frem ! Officeren, som skal kommandere Salven, har sine Distinktioner, smaa Stjerner syet paa den høje, stive og ubekvemme Krave. En eller to? Sandsynligvis Lieutenantsrang? Saa det er ikke kun en Flok menige Varylere ? Med samme Lup skal du se paa Kaskettens Front. rød/hvid Nationalkokarde og ovenover den et paasyet Messingtal: Bataillonsnummeret. Saa kan du verificere Lokaliteten. Som iøvrigt er lidt underlig. Delinkventen staar foran en hvidkalket Bygning, som forhaabentligt har en Murtykkelse stor nok til at agere Kuglefang. Bygningen synes mig at have nogle Stræbepiller, antydende et ikke helt lille Bygningsværk.
Men den hvide  Kalk giver et overeksponeret Billede: jeg tør ikke trække den længere.
Og saa et Problem: Delikventen staar heroisk-pathetisk med foldede Arme over Brystkassen. Og vist i en langærmet Undertrøje. Man skulde jo nødigt skyde Huller i Hærens dyre Uniform !
Ved Henrettelsen af Landssvigerne  efter 1945 blev de selvfølgeligt bundet forsvarligt -- ham her staar tilsyneladende frit ? Og den tilsynsførende Læge placerede med Sikkerhedsnaal  en rund Stofskive, ca 10 Cm i Diameter, over Hjertet. Gæt selv hvorfor............
Paa de faa Meters Afstand vil Projektilerne gennemskyde Armene, men man vilde nu nok binde Hænderne paa Ryggen ?

Saa jeg maa konkludere, at det er en Opstilling ---
Du skal nok ogsaa have fat i den militaire Straffelov anno dazumal. Jeg mener at vide (men med alt muligt Forbehold) at man kun i Krigstid kunde blive skudt for Mytteri, Forræderi eller Fejghed. Og Danmark var jo neutralt i 1. Verdenskrig.
Som et meget langt Skud (undskyld !) kan Hæren have indvilliget i at lave fingeret Henrettelse til en Filmsoptagelse ??
   

Anne Marie Holck

Tak for forklaringerne, Jakob Ramlau - jeg må prøve at forstørre billedet lidt, så flere detaljer dukker op.