Peter Andreas Lassen, alfabetiske lister, Tønder.

Startet af Lisbet Lund, 22 Maj 2022 - 21:06

Forrige emne - Næste emne

Lisbet Lund


Jeg har i de alfabetiske lister for Tønder fundet Peter Andreas Lassen, f. 27.01.1878 i Bylderup.
Ud over hans navn, fødselsdato og navn på hans forældre, samt højde og drøjde i henholdsvis 1898, 1899 og 1900,  har jeg svært ved at tyde og forstå, hvad det egentlig er for oplysninger jeg får i listen.
Og hvad betyder tallene 518,851, som står helt til venstre? Betyder de tal, at han kan findes i de alfabetiske lister andre steder?

Opslag på AO:
Alfabetiske lister: Der königliche Landrat zu Tondern
Z. Lb. nr. 26, Alfabetiske lister (D.S.V) Lægsrullen 1878. Opslag nr. 541.

Direkte link:  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19857976#262536,49150715

Er der nogen af jer, der kan hjælpe?

Mvh. Lisbet Lund

Inger Buchard

518 og 851 kender jeg ikke betydningen af, men indførslen forud har nr. 517 og ditto længere bagud, så det må henvise til en samlet liste eet eller andet sted

Højre side:
Læs forkortelserne på
https://wiki.slaegt.dk/index.php/Alfabetiske_lister:_ord_og_forkortelser

1 J z: ein Jahr zurück: indkaldelsen blev udsat et år (to gange).
Han bliver yderst th. indkaldt til Landsturm I mit Waffe, selv om han ved sessionen var blevet udtaget til Ersatz Reserve Infanterie

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Lisbet Lund


Kære Inger Buchard

Tak for svaret - det havde jeg aldrig selv tydet mig frem til.

Jeg er langt fra "en ørn", når det drejer sig om lægsruller (alfabetiske lister), så jeg vover lige pelsen og stiller et spørgsmål her, som ikke vedrører "Hjælp til tydning af tekster m.v.:

Ved du - eller andre der læser denne besked - om jeg kan regne med, at alt vedr. mændenes session/militærtjeneste blev ført i deres fødesogn?

Mvh. Lisbet

Inger Buchard

Ja (fødekommunen) + i den kommune, de opholdt sig i ved sessionerne, hvis denne kommune lå i et andet amt. Der refereres vist nok altid til den opr. indførsel, så ingen smuttede udenom sessionen ved at flytte.

Hvilken problemstilling har du i tankerne?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Lisbet Lund


Tak for din interesse. Og nu kommer der vist det, man kan kalde at gøre "en kort historie lang" :-)

Peter Andreas er bror til min oldefar, og han interesserer mig, fordi der verserer en historie i familien, om at han under 1. Verdenskrig flygtede fra det daværende Slesvig til Danmark for at undgå tysk krigstjeneste. Der er bare noget, jeg ikke kan få til at stemme.
Sidste gang jeg finder hans navn i Sønderjylland er i maj 1902, hvor han står fadder til en nevø i Ravsted Kirke. På det tidspunkt anføres det, at han bor i Vollerup i Bjolderup sogn.
Næste gang jeg finder noget på ham er i Realregistret for Hvidbjerg sogn (Refs Herred, Thisted Amt) i febr. 1913, hvor han overdrages skødet på en ejendom, og det er jo før 1. Verdenskrig. Han har imidlertid kun ejendommen i ca. 1½ år, for d. 06.08.1914 afhændes ejendommen igen. Næste gang jeg finder ham d. 20.11.1915 bliver gift i Hvidbjerg kirke.

Egentlig undrer det mig, at man i 1913 som tysk statsborger kunne eje en dansk ejendom, og i mindeord (nekrolog) efter hans hustrus død oplyses det, at han først fik dansk statsborgerskab efter 1. Verdenskrig.

Jeg er vildt nysgerrig på, hvornår han egentlig flyttede fra Sønderjylland til Thyholm i det nordvestlige Jylland.
Skulle man ikke på en eller anden måde "meldes fra" i de alfabetiske lister, når man udrejste, enten ved selv at rette henvendelse derom, eller ved en notits om, at han er udeblevet fra næste gang det var meningen man skulle melde sig?

Jeg synes det er vildt spændende at forske i min sønderjyske slægt, men også meget svær for en amatør som mig, ikke mindst fordi der ikke rigtig er nogen folketællinger fra perioden, hvor området var tysk.

Mvh. Lisbet.

Inger Buchard

Der var ingen problemer i, at en tysk statsborger købte fast ejendom i Danmark i 1913, hvis han kunne betale. Og så er han jo ikke flygtet, men flyttet.

I FT 1921 i Sønderjylland står der, i hvilket år folk er flyttet til sognet. Det gør der vel også i Nørrejylland.

Hans danske statsborgerskab efter WWI: måske er han vendt hjem til fødesognet Bylderup for automatisk at bliver optaget i dansk statsborgerskab - hvis ja, må du kunne finde ham i det nationale register for Tønder amt, Bylderup sogn - det ligger på LAA:
Arkivserie: Sager vedr. optagelse i det nationale register (1920 - 1920)

Arkivskaber: Tønder Amt, Det Nationale Register

Find Bylderup sogn og bestil til gennemlæsning

Inger Buchard


Redaktør på DIS-Wiki