Hvor er Mathias Jensen Vammen i ft 1890, f 1858, fra 1891 i Snæbum Randers a

Startet af Niels Ole Rask, 07 Maj 2022 - 10:52

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask


Jeg kan ikke finde Mathias Jensen Vammen i Ft 1890, jeg ved han er mølleforpagter i Navndrup mølle i V Bjerregrav sogn Viborg a
Her ses de ældste 4 børn af en flok på 13 født, den sidste Peder Kristian Vammen f 18/12 1887 her.
Fra 1891 ses han som husmand på Snæbum hede Onsild h Randers a v sønnen Christen Adolf fødsel 2/5 1891 opsl 21 Snæbum.
I Snæbum ses de sidste 8 børn født, men mangler en, Anton Jensen Vammen, hvor er han født og hvornår?
I følge min mor var de første 7 børn sønner, de var fætre til min mormor. Jeg kan heller ikke finde hans konfirmation.
Han må være født mellem 1887 og 1891, hvor der er et hul i rækken. Han emigrerede til Iowa USA, jeg har fundet ham død 1982,
her skulle han være 87 år og f 19/4 1894, i Vammen Viborg a, m de rigtige forældre og rigtige kone.
Men det passer ikke dels ses d første datter Kirsten Marie f i September 1894 i Snæbum og ingen Anton i Vammen det år.
Så hvor er de 1890?
Mathias Jensen Vammen er gift m Anna Oline Hoppe f 1863 i Hvam Rinds h Viborg a
På forhånd tak
Niels Ole


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hans Peter Christiansen

Name   Mathias Jensen Vammen
Sex   Male
Age   32
Event Date   1890
Event Place   Snæbum, Onsild, Randers, Danmark
Event Place (Original)   Snæbum, Onsild, Randers, Denmark
Birth Year (Estimated)   1858
Marital Status   Married
Relationship to Head of Household   Head
Event Type   Census

---
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS21-YWHY-9?i=681&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQL6L-9B6R
Mvh HP

Niels Ole Rask


Tusind tak Gitte og Hans Peter
Jeg må da vist have pudset mine briller, jeg havde bladret i den ft, men overset dem.
Så var det med Vammen rigtig nok og dato også, men 5 år ældre.
Tak og hilsen
Niels Ole

Lars Skovvang Larsen

Interessant tråd - men jeg kan ikke få dannet mig et overblik over familien.

Gittes 2 skærmbilleder kan jeg ikke se - siderne kommer helt blanke ud.

Hvor og hvornår er Mathias Jensen Vammen født?
Hvor er han konfirmeret?
Hvor og hvornår blev han gift med Anna Oline Hoppe?
Hvem af børnene emigrerede til Iova og som døde i 1982 - Anton?

Familien har min interesse, da Anna Oline Hoppe er ud af "min" Pram/Praem-familie.
Jens Hoppe Vammen har jeg fundet på Find a grave. Han døde 1968 i Los Angeles. Hans kone Ane Marie Elisabeth Boesen døde samme sted i 1963. De er begravede på Inglewood Park Cemetery.

Vedhæftet en aneudskrift for Anna Olie Hoppe f 1863.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Hans Peter Christiansen

#7
Mathias
Principal
Denmark Baptisms, 1618-1923
Christening 1 April 1858
Hvornum, Randers, Denmark
ParentsJens Christian Nielsen Wammen, Maren Petersdr

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:H2T6-XTMM

------------

Randers, Onsild, Hvornum, Hvornum Skoledistrikt, Hvornum By, Et Hus, 22, FT-1860, D6697

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christian Nielsen     46     Gift     Husfader. Husmand. Murer          Vammen Sogn, Viborg Amt 
Maren Pedersen     38     Gift     Hans Kone          Hvornum Sogn, Randers Amt 
Magdalene Jensen     10     Ugift     Deres Barn          Hvornum Sogn, Randers Amt 
Jens Jensen     8     Ugift     Deres Barn          Hvornum Sogn, Randers Amt 
Peter Jensen     8     Ugift     Deres Barn          Hvornum Sogn, Randers Amt 
Inger Marie Jensen     5     Ugift     Deres Barn          Hvornum Sogn, Randers Amt 
Mathias Jensen     3     Ugift     Deres Barn          Hvornum Sogn, Randers Amt
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Vielse:

Anne Oline Hoppe
Spouse
Denmark Church Records, 1484-1941
Marriage 31 May 1882
Hvornum, Randers, Denmark
Birth 1862
Hvam, Viborg, Denmark
SpousesMathias Jensen

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QG83-16M4
Mvh HP

Niels Ole Rask


Hej Lars
Og tak til Hans Peter for udredning af spørgsmål.
Lige en lille rettelse Mathias og Anna Oline vielse er 31/5 1883.
Ja det var Anton der udvandrede til Iowa. og døde i 1982. Yderligere 3 brødre udvandrede
En af mine oldemødre Kirsten Marie Hoppe var halvsøster til Anna Oline, så jeg er også af Praem familien
Hilsen Niels Ole

Lars Skovvang Larsen

Tak til Hans Peter for fakta.

Til Niels Ole.
Jamen, så er vi jo meget-langt-ude-fætre.
Jeg synes, at denne gren af slægten er meget interessant. Et glimrende eksempel på hvad stigende sundhed førte med sig: Næsten alle børn overlevede; og hvad skulle de så lave. For mange blev det til udvandring.
På GENI har jeg fundet Christian Adolf Vammen, der var en af de udvandrede søskende. Han præsterede en lige så "umådeholdende" børneflok i USA.
https://www.geni.com/people/Christian-Vammen/6000000003550742957
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Niels Ole Rask


Ja bare en generation før kunne halvdelen af sådan en børneflok nemt være døde som børn.
Ja der er utallige efterkommere af Anna Oline og Mathias Vammen, også i USA, kun Anton fik ingen børn a de 4 sønner derovre.
Hans kone Maren Vammen vendte i øvrigt tilbage til Danmark som ældre, og døde i Klejtrup i 1969.
Ja vi er jo beslægtet på en eller anden vis fra den gamle præsteslægt Praem.
Hilsen Niels Ole