Christian Fabiansen Adler - hvad laver han i 1672-1705?

Startet af Keith Fobian, 19 Apr 2022 - 14:46

Forrige emne - Næste emne

Keith Fobian

Christian Fabiansen Adler var søn af Odense-købmanden Fabian Jensen (Aadeler), og blev selv købmand i Odense - Hvad laver han i 1672-1705?

Jeg leder efter oplysninger i årene 1672-1705 for Odense-købmanden Christian Fabiansen Adler/ Fobian Adler, f. 1658, d. 1736. Her er hvad jeg ved:

1670, 12 år gammel: Han og søsteren Margrethe Fabiansdatter blev forældreløse da faderen, Fabian Jensen (Aadeler), købmand i Nørregade, Odense, dør.
Der er intet skifte efter hans far, men et tidligere efter deres mor, Maren Christensdatter Høig
I tingbøgerne efter faderens død i 1670 foregår der i de følgende år et økonomisk opgør med boets kreditorer, hvorunder Christians værge på hans vegne fragår arv og gæld.

1672, 14 år gammel: I skattemandtallet er Christian nævnt i købmand Jørgen Barchhausens husstand i Vestergade, Odense. Han har vel fået lov til at arbejde for føden hos Barchhausen. Han står som en fattig dreng, fader- og moderløs og uden nogen arv.

Herefter er der ingen spor af ham før i 1705. Jeg har tænkt, at han måske som søn af en købmand og boende hos Barchhausen, der kom fra Vestfalen, måske var blevet sendt til udlandet for købmanden.

1705, 47 år gammel: Han overtager sidst på året en gård efter en auktion i Vestergade, Odense. Han er da gift med Anne Henriksdatter. Ved udstedelse af panteobligationen ved huskøbet betegnes han som fremdeles borger udi Odense. !!!! Jeg har ikke i rådstueprotokollerne kunnet finde, hvornår han løste borgerskab.

1705. 12. 16., 47 år gammel: Christian Fabiansen, kræmmer i Vestergade, hans søn, Fabian, bliver døbt i Skt. Knuds Domkirke.
Drengens navn er formentlig Fabian Christensen Adler, men navnet Adler nævnes ikke i kirkebogen. Matis Guldsmeds hustru bar barnet, Søfren Guldsmeds hustru gik hos, faddere: Matis Guldsmed, Christian Zachariasen, maler, Niels Tomesen, guldsmedesvend og Christen Jessens datter i Piøntemølle.
Dåben: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=470480&side=106

Her er sønnen Fabian Christiansen Adler fundet på en hjemmeside: http://www.stamtrae.klein.as/p3266a408.html
Iflg. denne hjemmeside fremgår det, at hustruen, Anne Henriksdatter, dør i 1712 (skiftet foretages i 1713), og at Christian Fabiansen Adler gifter sig igen i 1716 med Kathrine Nielsen Møller, med hvem han senere får to sønner.

Jeg har en mængde oplysninger om begge aner - efter 1705, men mangler noget kød på Christian Fabiansen Adler i perioden 1672 - 1705.