Markering af 'løste' opgaver

Startet af Gitte Hovedskov, 07 Aug 2011 - 07:21

Forrige emne - Næste emne

Gitte Hovedskov

Nogle tråde ser ud til at løbe i det uendelige med en masse bidrag fra forskellige sider. Andre ser ud til at blive løst af den første, der byder ind med et svar. Personligt synes jeg, det er sjovt at 'hoppe på' en 'opgave', hvis det ser ud til, at den endnu ikke er blevet besvaret, altså med angivelsen af 0 svar. Hvis jeg er i humør til lidt detektivarbejde, og der ikke er nogen 0-angivelser, kaster jeg mig nogle gange håbefuldt over opgaver, hvor der kun er kommet et enkelt svar. Men et enkelt eller 2 svar kan også af og til være kommentarer fra 'hjælpere', der spørger om yderligere oplysninger eller giver 'opgavestilleren' et eller andet tip om, hvordan vedkommende selv kan komme videre, altså er opgaven ikke nødvendigvis løst endnu.

Og nu til sagens kerne:

Vil det være muligt/praktisk/værd at tilføje en funktion / et ikon, som opgavestilleren kan markere, når han/hun har fået al den hjælp, der var nødvendig for, at vedkommende kunne komme videre? Altså en slags 'opgave løst'-ikon? Eller er det det, 'Tommel op'-ikonet er beregnet til? Det ser man nemlig kun meget sjældent anvendt, synes jeg.

Gitte  :)


Ulf J. Krarup

God morgen Gitte!

Din idé er god og svarer til at man i det gamle DIS skrev i emneteksten "LØST - TAK FOR HJÆLPEN" el.lign.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Gitte Hovedskov

God formiddag Ulf  ;D

Ja, det har jeg også set i enkelte tråde. Men det kan vel kun lade sig gøre at rette i emnelinjen, hvis man gør det inden for den første halve time, efter at man har oprettet et indlæg?

Gitte

Hans Poulsen



Hej Gitte og Ulf

*Løst* i emnerubrikken har visse fordele, men er der ikke også en vis ulempe eller fejlkilde indbygget?

Lad os for sjov sige, at vi har med en tråd med 14 indlæg at gøre. I slutningen af tråden løses gåden, og i taknemmelighed over resultatet og andres indsats blev der tilføjet et *Løst - tak* i emnerubrikken.

Derefter springer formentlig stort set alle over den tråd, og trådstarteren fortsætter ihærdigt sin forskning *i god tro*.

Det kan vel ikke helt udelukkes, at en slægtsforsker, der interesser sig for emnet, uger efter går hele tråden igennem og opdager en brøler - med den konsekvens, at trådstarteren er fortsat med en *falsk identitet*?

Ser jeg spøgelser, hvor ingen spøgelser er?

Venlig hilsen til jer begge
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf J. Krarup

Hej Gitte og Hans!

Gitte: Du kan ikke nå at rette i emnelinien med et "LØST - TAK" når tråden fx. indeholder 14 indlæg, en sådan tråd varer måske et døgn el. mere.

Hans: Slægtforskeren, der dukker op og konstaterer en fejl, javel - han kan oprette et nyt indlæg og samtlige bidragsydere får en mailbesked.  "Ejeren" af tråden sletter tilføjelsen i emnelinien og tråden kan køre videre uden "bremseklodsen" i emnelinien, ikk' oss'
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Hans Poulsen

#5

Jeg opgiver i al ydmyghed at bide skeer med dig, Ulf, hvilket ikke hindrer mig i at ønske dig en rigtig god søndag!

Mange venlige hilsner
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lars Erik Bryld

Der er naturligvis teknisk mulighed for at lave en markering af en opgaves "Løst-hed", som fungerer uafhængingt af redigeringsspærring. Det er udelukkende et spørgsmål om financiering og foreningsmæssig vilje.

Læg det som et forslag direkte til hjemmesideudvalget - de anvender af uransagelige grunde ikke DIS-forum til medlemskommunikation i noget væsentligt omfang.

Et par forslag herfra:

Alle skal kunne ændre status på opgaven - ikke bare trådstarter
Tydelig - farvestrålende - ikon ud for emnelinien og også i emneoversigten

Arne Feldborg

Citat fra: Lars Erik Bryld Dato 07 Aug 2011 - 11:02
Der er naturligvis teknisk mulighed for at lave en markering af en opgaves "Løst-hed", som fungerer uafhængingt af redigeringsspærring.
Det kræver så bare, at nogen kan definere hvornår en tråd er "løst".

Meget ofte ser man, at der fremkommer nye og værdifulde oplysninger efter at trådstarter har fået det primære spørgsmål besvaret. Disse oplysninger ville måske ikke komme frem, eller måske slet ikke blive læst, hvis tråden var markeret som løst.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Gitte Hovedskov

Jeg bøjer mig for erfaringens stemmer. Jeg havde ikke overvejet de yderligere konsekvenser af løbende tråde med stigende grader af indviklethed og information. Jeg tænkte mest på de 'små' opgaver.

Min tanke var blot, at 'simple' spørgsmål så som 'Hvad står der under anmærkninger' eller 'Hvad hedder fadderne' eller lign. måske ikke ville være så svære at 'lukke', og det ville derfor være en hjælp for alle (troede jeg  ::) ), hvis man kunne se, at et simpelt spørgsmål var blevet besvaret.

Jeg vil også vove at mene, at det er den oprindelige spørgsmålstiller, der kan afgøre, om et specifikt spørgsmål er blevet besvaret.

Men jeg kan se, at intet er så nemt, som jeg forestiller mig.

God søndag til jer alle.

Gitte

P.S. Ulf, jeg var godt klar over, at man ikke kunne rette i emnelinjen efter den første halve time, det var netop det, jeg mente, var et problem, hvis man fx 7 timer senere gerne ville vise, at nu var opgaven løst, og det var derfor, jeg efterspurgte et alternativ. :)

Lars Erik Bryld

Citat fra: Arne Feldborg Dato 07 Aug 2011 - 12:27
Citat fra: Lars Erik Bryld Dato 07 Aug 2011 - 11:02
Der er naturligvis teknisk mulighed for at lave en markering af en opgaves "Løst-hed", som fungerer uafhængingt af redigeringsspærring.
Det kræver så bare, at nogen kan definere hvornår en tråd er "løst".

Meget ofte ser man, at der fremkommer nye og værdifulde oplysninger efter at trådstarter har fået det primære spørgsmål besvaret. Disse oplysninger ville måske ikke komme frem, eller måske slet ikke blive læst, hvis tråden var markeret som løst.

Enig - men deraf også forslaget om, at det skulle kunne stå alle frit, at genaktivere tråden ved at fjerne Løst-mærkaten igen.

Der skulle netop kun være tale om visuel vejledning til de travle, ikke om aktivitetskontrol.

Gitte Hovedskov

Hej Lars Erik

Ah, nu forstår jeg, hvad du mener. Jamen, det lyder da genialt. Og jeg er helt enig, min tanke var netop, at det skulle gøre det nemmere for alle at overskue, hvilke indlæg, der stadig havde behov for svar, og hvilke man ikke skulle 'bekymre' sig om, hvis man var på jagt efter noget at lave.  ;D

Gitte

Jørgen Sørensen

Når et indlæg er løst, forsvinder det vistnok bare bagud i forumet, ud i glemselen.

Er det sakket bagud, og ikke har markeringen nyt efter sig, er der ingen, der har kunnet hjælpe, spørgeren kan vælge, at trække det frem i lyset igen, ved at skrive mulige nye oplysninger i tråden.

Med hensyn til rettelse i indlæg.
OK, hvis vedkomne også retter i alle de svar, der kan virker som om, svareren ikke har forstået en pind af spørgsmålet ;)
Venligst Jørgen - 2300

Kathrine Tobiasen

Som det er anført flere steder i tråden, kan man aldrig vide, hvad der måtte dukke op af guldkorn undervejs i en tråd. I princippet kan man - næsten - aldrig sige, at et spørgsmål er løst til fuldkommenhed. Hvilket passende kan tages som et udtryk for, hvor spændende en disciplin slægtsforskningen egentlig er  :). Altså skal man ikke være for forhippet på at erklære en tråd for LØST.

Med hensyn til trådes længde så kan man vel godt tænke sig, at 15 indlæg i en enkelt tråd vil prikke til manges nysgerrighed, så de lige må ind og kigge? Det behøver ikke bare at virke afskrækkende.   
Det vigtigste i anejagten er at holde alle døre åbne, også fremover. Det tror jeg, vi bedst gør med den struktur, vi har. At den enkelte selv skulle kunne aktivere eller fjerne et Løst-mærkat vil ikke hjælpe den, der er gået glip af gode oplysninger, fordi Løst-mærkatet har holdt en mulig hjælp på afstand.

Alle disse små redigeringer, man kan lave i forum-systemet, har det med at koste knapper. Altså skal man vælge rettelserne med omhu og være sikker på, at de er reelle forbedringer.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.