Jeg søger hjælp til at finde Britta Carl Petersdotter - født 1851 i Torpa, Se.

Startet af Erik Andersen, 14 Mar 2022 - 13:42

Forrige emne - Næste emne

Erik Andersen

Hej

Jeg søger,  for en svensk slægtsforsker, at finde et familiemedlem, der er udvandret til Danmark.

Britta Carl Petersdotter er født i Torpa, Halland, Sverige 24. 12. 1851 og udvandrede til Danmark i 1869. Vi kender ikke datoen.

Vi ved intet om hendes færden i Danmark, men ved, at ved moderens dødsfald i 1893 deltog hun i boopgørelsen i Sverige.

Et af problemerne er hvilken stavemåde har hun - og de danske myndigheder - brugt.

I Sverige ses hun stavet både med et og to "tér" - det samme gælder hendes far Carl Peter Andersson - her stavet med et eller to "tér" samt Carl med både C og K.

Hendes broder, der blev i Sverige kaldtes Carlsson til efternavn.

Jeg har forsøgt at finde hende udtra ovennævnte stavemåder og med forskellige efternavne.

Britta Carl Petersdotter

Britta Carlsdotter

Britta Petersdotter

Britta Andersson

Uden på nogen måde at finde noget - bortset fta en Sara Britta, der godt nok kom fra Sverige - med er født i Tvoåker i stedet for Torpa.

Ud over dette er forældrenes data her:

Far: Carl Peter Andersson,                        (stavas i något fall Carl Petter, med två t)
född: 1821-01-28  Lindberg församling, Hallands län 
död: 1864-03-23, Torpa församling, Hallands län

Mor: Inger Börjesdotter,                  (stavats Börgesdotter i något arkiv, men i alla anda fall med j)
född: 1817-05-27, Torpa församling, Hallands län
död: 1893-02-10  Torpa församling, Hallands län    

For ikke at opgive helt, forsøges også denne mulighed.

PÅ forhånd tak

Erik Andersen