Christian fra Overviskum i Pastoratet?

Startet af Erik Jensen, 13 Mar 2022 - 10:55

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Jeg leder efter Christian fra Overviskum i Pastoratet - jeg er selvfølgelig godt klar over, at Pastoratet ikke er et sogn, men hvor eller hvad er Overviskum, det aner jeg ikke?

Viborg, Sønderlyng, Ørum, Ørum By, Skolen, 2, FT-1845, b1945
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Christian Sørensen     40     Gift            Skolelærer og Kirkesanger      Overviskum i Pastoratet
Ane Marie Brandt     41     Gift            hans kone      Vinkel, Viborg Amt 
Hansine Sørensen     18     Ugift            deres Børn      Ørum 
Christine Sørensen     16     Ugift            deres Børn      Ørum 
Jens Bloch Sørensen     12     Ugift            deres Børn      Ørum 
Juliane Sørensen     9     Ugift            deres Børn      Ørum 
Lauritz Sørensen     5     Ugift            deres Børn      Ørum 

Venlig hilsen Erik Jensen

John Damm Sørensen

Overviskum er en lokalitet i sognet. I 1893 oprettedes "Enke Karen Christensen legat for værdige trængende i Overviskum under Viborg Amt."
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=hvd.32044057014904&view=1up&seq=494&skin=2021&q1=Overviskum

Hilsen
John

Erik Jensen

Tusind tak for det - venlig hilsen Erik Jensen

Inge Hedal

Sognet Ørum, hvor de bor, udgør sammen med sognene Viskum og Vejrum ét pastorat. Det ses f.eks. her:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=172449#172449,28955391

Her er et forslag til Christian Sørensens dåb, men det skal undersøges nøjere. 1805, 2. påskedag, den 15. april, nr. 4:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=172449#172449,28955421
Mvh Inge



Erik Jensen

#4
Ja Inge, så vil jeg tillade mig at sige, at dit forslag er korrekt. Sagen er nemlig den, at da han bliver gift, er der en forlover, der hedder Søren Nielsen Løvschaltz - samme person der optræder som far til Christian, som du nu har fundet. Med andre ord - tusind tak for det  :) Christians vielse står øverst på venstre side:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=363394#363394,70588537

Venlig hilsen Erik Jensen

ps: og dog! ved vielsen er han 24 år - og hvis han er født i 1805, så vil han kun være 21 år hmm... det er vist for stor forskel, jeg kigger på sagen.