lægdsrullr/sørulle ?

Startet af Egon Hansen, 28 Feb 2019 - 21:08

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

For "mange år siden" lavede jeg en anetavle for min morfar. Hans mor var født i 1816 i Kalundborg. forældrene blev gift i Bjergsted i 1817. i1825 fik de døbt en lillebror.
En eller anden hjalp mig med oplysninger om faderen, vistnok fra en lægdsrulle/sørulle.
Der skulle være to muligheder, den ene og mest sandsynlige var født på Bangsbostrand ved Frederikshavn,og for ham passer alderen da jeg finder familien i folketællingen i Bjergsted i  1834, og ved hans død i 1841. Moderen var død i 1830, men de to børn var hjemme .
I Eulalias skifteregister er de to børn og kun de to angivet både ved faderens og moderens død.
Jeg har også fundet faderen, Niels Larsen døbt i Flade kirke i 1787. Hans mor døde i 1792 og i folketællingen 1801 opholder han sig hos mrbroderen på Rosengården i Understed sogn.
Alt skulle således være i orden - - til jeg ser i en Herimetagetræ at Niels Larsen har en helt anden herkomst!
HVEM HAR RET ?.
Der er dog så mange andre fejl i det træ med hensyn til flere børn m.m. at jeg nok kan afvise det! - - -  MEN !  Kan jeg bevie min teori?
Hvis min Niels Larsen er født på Bangsbostrand, 1787  som søn af en fisker må han vel være ført i sørullen, og at finde deri hvis han er kommet til Kalundborg før 1816 ?
ER sørullen på  nettet eller er der een som kan lave et par opslag for mig?
Mvh Egon Hansen
NB Jeg har bevidst ikkke opgivet andre navne eller kilder. det drejer sig KUN om Lars Larsen(Gassøe)s søn Niels, født 1787 er kommet til Kalundborg før 1616.

Egon Hansen

Jeg trækker en gammel tråd af stalden :)        i håb om hjælp
mvh Egon       

Britta Hansen

#2
Her er der søruller
Generalkrigskommissariatet angående Udskrivningsvæsenet
Søruller


Jeg går ud fra, at det er Niels Larsen af Kalundborg 29 år gammel, der vies til Marie Olsdatter 21. november 1817 - KB Bjergsted, Skippinge, Holbæk.

Er det denne Niels Larsen, der er din? Er barnet *1825 i Bjergsted?

Holbæk, Skippinge, Bjergsted, Bjergsted, et Huus, 47, FT-1834, C1212
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Larsen     47     Gift          lever af sin Jord     
Karen Nielsdatter     35     Gift          hans Kone      
Lars Nielsen     9     Ugift          deres Børn 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#3
Her er en Niels Larsen født Bangsbostrand - fader Lars Larsen i Sørullen:

Ungdomsrulle 1803_32_570/135 venstre side  - til H.R.[Hovedrullen] 1805 (lægd 32=Understed)

1806_32_135/106 – venstre side øverst

1809_32_106/21

1812_32_21/ - rejser til Holbæk 50_47

Holbæk 1917_50_47/36 - rejser til 60_D1 (Bjergsted i 1818)

Her ser du ham i Hovedrullen 1820_60_D1 (Bjergsted sogn)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Egon Hansen

Hej Britta-
Tak for hjælpen.Min morfars mor "Nille Nikoline er fødti Kalundborg 3  oktober 1816 og Niels Larsen er udlagt som barnefar. Frældrene bliver gift i Bjergsted i 1817.Det første barn efter at forældrene er blevet gift er Lars i 1825 i  Bjergsted og ved Ane Maries død i 1831 nævnes også kun de to børn (Eulalier) i skiftet.
Niels Larsen bliver hurtigt gift igen og får endny en søn som dør før faderen i 1841.
Nille bliver gift med gårdfæsteren Niels Nielsen i Bjærgsted i 1843 og i folketællingen 1850 er hendes bror medhjælper hos svogeren og træskomand.
Så er det "bare" hvordan jeg får "My Herimetage" til at rette træet?
mvh  Egon Hansen