Ane Dorthe Pedersdatter og hendes børn efter 1851, Torslev Øhanherred, Hjørring

Startet af Niels Ole Rask, 07 Mar 2022 - 16:00

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask


        Jeg søger hjælp til at finde ud af hvad der blev af Ane Dorthe Pedersdatter og hendes 2 drenge.

        Ane Dorthe Pedersdatter er født 16/11 1828 i Farstrup sogn Slet h Aalborg a     opsl 33 Farstrup 1813-31
        Gift 2/3 1848 i Farstrup opsl 116 nr 1 Farstrup 1829-52 med Niels Christiansen , enkemand af Staun Farstrup s
        Deres børn
        Peder Christian Nielsen        22/3 1849        opsl 29   Farstrup 1829-52
        Anders Christian Nielsen      18/8 1851        opsl 19   Torslev   1842-55

        Aalborg Slet Farstrup Staun by hus 105 FT 1850
        Niels Christiansen         31     gift            lever af sin lod        Farstrup
        Ane Dorthe Pedersdatter 22   gift             hans kone             Farstrup
        Peder Chr Nielsen             1   ugift           barn                      Farstrup

       Efter denne tælling er familien flyttet til Torslev i Øst hanherred, hvor han nævnes som gårdbruger
       Niels Christiansen ses død  19/10 1851       opsl 122 nr 6    Torslev 1842-55
       Han var født i Staun 15/5 1819
       Han var først gift med Else Marie Sørensdatter, død i Staun 18/4 1846 i barselsseng, de var blevet gift året forinden
       Den søn hun fødte Christian Nielsen, ses som plejebarn hos farfaderen Christian Hansen og senere dennes enke i Staun.
       Han ses konfirmeret i Farstup 1860, ham er jeg heller ikke i mål med men laver en anden tråd med ham
       På forhånd tak
       Niels Ole

Niels Ole Rask


      Hej igen
      Hendes forældre er åbenbart kommet til Torslev fra Farstrup sogn, og har vist overtaget gården

       Ft 1855 Torslev Øst hanherred Hjørring
       Peder Mikkelsen              57      gift             gårdmand        Farstrup   Aalborg a
       Ane Kirstine Andersdatter 63       -               hans kone       Farstrup   Aalborg a
       Niels Christian Jensen      34       -               svigersøn         Haverslev Hjørring a
       Ane Dorthe Pedersdatter  27      -                 datter             Farstrup  Aalborg a
       Peder Christian Nielsen      6                         barn               Farstrup  Aalborg a
       Anders Christian Nielsen    4                         barn               Torlev     Hjørring a
       Lars Christensen              28                        tj karl             Gjøttrup  Thisted a

       !860 ses Peder Mikkelsen og hans kone stadig i sognet, nu som husmand, de har barnebarnet Peder Chr i pleje nu 11 år
      resten af familien ser jeg ikke.

      Så i mål er jeg ikke
      Niels Ole

Niels Ole Rask


    Jeg er kommet et stykke længere
    Peder Christian ses konfirmeret i Torslev 1863
    Anders Christian druknede på fjorden 2/9 1861 og begravet i Torslev
    Nu må jeg se om jeg kan følge Peder Christians videre færd
    Niels Ole

Niels Ole Rask


    Lige en afsluttende bemærkning
    Familien blev altså i Torslev, skal bare huske at søge lidt bredere.
    Peder Christian Nielsen ses som gift gårdmand i Torslev 1880, og døde her 6/4 1888 39 år opsl 21 Torslev døde 1872-92
    Ane Dorthe Pedersdatter døde som aftægtskone i Alsbjerg i Torslev 16/1 1899 70 år   opsl 144 Torslev 1899-1907
    Hun overlevede begge de børn hun fik med Niels Christiansen.
    Tak til jer der har set tråden
     Niels Ole