Findes der registre over indrejste udlændinge i slutningen af 1700-tallet?

Startet af Ole Bergmann, 03 Mar 2022 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Ole Bergmann

Min tiptip født i "Sverrig" c. 1774 kom til Danmark og giftede sig i 1801 i Garnisons kirke i København. Blev udlændinge, der indrejste og sidenhen levede hele deres liv i DK, ikke registreret? Skulle han melde sig hos en myndighed - eller kunne han "uden videre" slå sig ned som smed i Sundbyvester? Han døde i koleraåret men ikke af kolera.
På forhånd tak for svar.
Ole Bergmann
Helsingør

Aase Madsen

Måske kan du finde dine aner her:


https://taarnbybib.dk/betjen-dig-selv-i-lokalhistorien/soeg-efter-dine-aner-databaser


Databaserne omfatter ikke altid Sundbyøster og Sundbyvester, selvom de to landsbyer hørte med til Tårnby til og med 1895.


Du kan måske finde et barns konfirmation, for børn fra Sundbyerne blev konfirmeret i Taarnby kirke, indtil der kom flere kirker på Amager.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Hvis du oplyser både hans og hustruens navn, samt hvornår de blev gift, kan jeg eller andre måske finde hans fødsel i Sverige.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Disse persone opholder sig i Sverige fra 1800- og frem:




Sökresultat   
Bergmann, Joh. - BiS, Befolkningen i Sverige 1800-1947  - Född 1756-12-09 i Norrtan. Finns 1826 - 1830 i Ösmo, Stockholms län.

Bergmann, Jacb. - BiS, Befolkningen i Sverige 1800-1947  -   Född 1740. Finns 1829 - 1834 i Göteborgs Karl Johan, Göteborgs och Bohus län.

Bergmann, Joh - BiS, Befolkningen i Sverige 1800-1947 -    Född 1756-12-09. Finns 1821 - 1825 i Torö, Stockholms län.

Bergmann, Anna - BiS, Befolkningen i Sverige 1800-1947 -   Född 1764. Finns 1791 - 1800 i Nyköpings Sankt Nicolai, Södermanlands län.

Der er desværre ikke nogle børn i de forskellige ægteskaber.
Ud fra deres fødsel, kan en af dem være en søskende, de andre måske forældre til et barn født ca. 1775
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Kender du denne Database:

http://www.ddss.nu/                                 forsiden

Fra forsiden går du ind i Sök Database, og vælger hvilken en du vil forske i. Hvis du foroven vælger en bestemt församling, står der som regel hvilke år der findes, ikke alle sogne har database, så langt tilbage i tiden, selvom kirkebøgerne findes.


http://www.ddss.nu/ddss/birthSearch?sSearch=0                                fødsler


Ved fødsler, sætter du ca. årstallet for fødslen.

Kun barnet fornavn.

Kun faderens efternavn

Så finder du ret mange i forskellige församlinger = sogne.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ole Bergmann

Tak for gode input.
Jeg har kigget efter i Tårnbys arkiver men intet af det interessante omhandler Sundbyvester, hvor han boede en lang periode til sin død.
Andreas Bergmann / Anders Bergman: I følge de oplysninger, jeg har fra folketælling m.v. er han født i 1774. Han blev gift med en pige fra Lille Næstved, Herlufsholm sogn i Sorø amt, så hun havde ikke noget med Sverige at gøre.
Interessant, at du rent faktisk har fundet nogle med nn i navnet. De tre første kunne jo være fader til ham, jeg søger. Jeg må prøve.

Eva Morfiadakis



Sen finns möjligheten att hans far inte hette Bergman. Sonen kan ha tagit namnet innan han flyttade från Sverige.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=155757#155757,26032945

Här är en vigsel i Skt Hans Hospitalskirke den 21 mars 1799. Mannen heter Niels Bergman och är smedesvend. Kvinnan Anna Christina Malmgren.

Det står: fra Lund i Skaane.   Niels/Nils och Andreas/Anders skulle kunna vara bröder. ??

Eva M

PS Har du undersökt om det finns någon Bergman/n/ som är fadder vid Andreas barns dop

Eva M

Ole Bergmann

Tak, Eva M for gode oplysninger.
Jeg synes, at en anden smedeBergman fra Lund lyder interessant.
Jeg synes stadig, at det lyder mærkeligt, at man kan fra udlandet rejse ind og bosætte sig og drive næring uden at blive registreret endda under pågående krig.

Mange hilsner
Ole B

Ole Bergmann

I folketællingerne findes der en del Bergmann, som er tjenestefolk hos "min" Bergmann eller i andre huse i Sundbyvester:
Amalie Bergmann, født ca. 1833
Birte Mathilde Bergmann, født ca. 1832
Ane Louise Bergmann, født ca. 1836
Hanne Bergmann, født ca. 1825
Deres fødested angives for dem alle at være Sverige.
Disse kunne vel muligvis komme fra Andreas Bergmanns hjemegn, evt. være niecer til ham?
Og derudover er der et par svenske smedesvende:
Rasmus Larsen Malmqvist, født ca. 1827
Niels Pedersen Rosengren, født. ca. 1822

Ole B


Eva Morfiadakis

#10
Tyvärr finner jag inte någon av dem i Befolkningen i Sverige 1800-1947 eller Födda i Sverige.

2 och 3 är väl systrar? De finns på samma ställe i en dansk folkräkning. Befolkningen i Sverige innehåller inte så många personer från kyrkböckerna i Göteborg så eventuellt är de därifrån. Registret är inte fullständigt.

Så som "namnförordningarna"  fungerade (vi fick ingen namnlag förrän 1901) kunde man ta vilket efternamn som helst i princip. Det kan vara en slump att så många Bergman hamnade i Tårnby. De behöver inte ha varit i släkt med varandra eller med din tip tip.

Eva M
Eva M

Jytte Klausen

Hej Ole

Jeg ser lige din tråd nu og kan se du har samme spørgsmål, som jeg havde, da jeg ledte efter min 2xtip, hvor jeg havde en mistanke om også var født i Sverrig.

Efter flere år og meget hjælp fra forskellige dejlige mennesker er jeg nu kommet i mål. Det jeg har fundet ud af, er at han skiftede efternavn fra Nielson til Rundin, da han blev udlært garver (7 læreår) og skulle ud i verden. Det var tilsyneladende meget almindeligt at håndværkere gjorde det. Min teori er, det kunne være en form for reklame for bedre at blive husket, når de tog på valsen og blev navere.
Han blev fundet i 1800 i Sverige, som forlover til sin søsters bryllup med sit nye navn, som søsteren i øvrigt også kaldte sig.
Han var fundet i Københavns Lavsprotokoller og i Borgerskabsprotollerne. I den sidste var hans ansøgning og bevilling til at drive Garveri. Man skulle have "Borgerskabs brev" for at slå sig ned som mester med eget firma.

Måske vidste du det i forvejen, men jeg sender dig alligevel link til Københavns Stadsarkivs side med vejledning om Lav og borgerskab og håber du kan bruge det:

https://kbharkiv.dk/brug-samlingerne/vejledninger/lav-og-borgerskab-1565-1932/

Jeg har også fundet ham i pasprotokollerne i Helsingør i 1804, hvor han rejste tilbage til Sverige. Desværre kan jeg hverken finde hvornår han kom til DK 1. gang og hvornår han igen returnerede til DK - formentligt pga mgl. sider.

Pasprotokol Helsingør Byfoged 1804-1890:

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=helsing%C3%B8r+byfoged&d=1&e=2022&f=&g=&h=&ngid=784294&ngnid=784298&heid=1641807&henid=1641807&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Jeg har desværre ikke fundet ud af, om man som svensker ellers skulle registrere sig nogen steder. Måske andre har et bud på, hvad der var kutyme.

Hilsen
Jytte


Ole Bergmann

Mange tak for hjælp og tips.

Mht de mange piger og karle og svende fra Sverige i min tiptips husstand og hos naboer er det ærgerligt, at ikke en eneste af dem findes i svenske optegnelser. Jeg har lagt en forespørgsel hos den svenske anbytarforum på en Peter Holmström, smedesvend, som er fadder ved den første barnedåb hos min tiptip i 1806. Måske han er svensker. navnet lyder sådan.

Tak for tips mht pasprotokol og lavsprotokoller. Desværre slog han sig ned (blev gift i 1801) uden for Staden København i Taarnby by sogn på Amager. Først over hundrede år senere blev Sundbyvester en del af København. Og intet tyder på, at han rejste nogen steder efter at være kommet ind i landet (før 1801).

Ole B
Helsingør