Hvor finder man forbrydelser, domme m.v.?

Startet af Miki Vikkelsø, 03 Mar 2022 - 12:50

Forrige emne - Næste emne

Miki Vikkelsø

Min tip-tipoldemors forældre blev begge dømt for forbrydelser - uafhængigt af hinanden, da de aldrig var gift og han døde i Københavns Stokhus længe inden hun blev dømt for tyveri og indsat i Odense Tugthus.
Jeg har fundet div. kilder om dem, men farer helt vild når jeg prøver at finde ud af domme m.v., som kunne fortælle mig mere om hvad de egentlig lavede.

Her er de oplysninger, jeg har om deres forbrydelser / straffe og konteksten omkring dem:
----------
Abelone Andersdatter, f. 3. marts 1811 i Nørre Sandager (Guldbjerg) Sogn, Skovby Herred, Odense Amt (Nogle kilder siger Klinte, men hun er ikke i den kirkebog)
-Hun blev gift med Indsidder Ole Andresen (Brunfilius) som 21-årig i 1832, men iflg. notater i div. kilder lever de i "uforligneligt" forhold og det ender med at hun bor på Fattighuset i Kærby med deres 2 børn. Datteren dør 1½ år gammel, men i 1838 får Abelone endnu en datter som hun også kalder Karen (min tip-tipoldemor). Faderen er en "Rasmus Rasmussen med tilnavn: Skruedal, opholdssted vides ikke." Datteren "ligger sognet til byrde" og opvokser hos div. plejefamilier, hvor hun allerede som 12-årig står som "bortløben".
Abelone findes på div. til- og afgangslister, 1. maj 1846 f.eks. i Vissenbjerg Sogn Afgangsliste, hvor hun forlader gmd. Trolle - uden anbefaling!

30. juni 1846 tilrejser hun så Veflinge Sogn, Skovby Herred, Odense Amt:
Nr. 64: sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=458226#458226,81759233 (Jeg kan ikke læse anmærkningerne)
-Det er sandsynligvis her, hun ender med at begå tyveri, som hun dømmes for, for det næste jeg finder på hende er:

9. maj 1848, Lunde-Skam-Skovby Herredfoged, register over kriminelle domme: "Abelone Andersdatter af Wæde (i Veflinge Sogn), for tyveri, 4 års tugthus".
sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=470285#470285,84337616
-Egentlig afsoner hun kun 1½ år, men jeg har det indtryk at det var normalt at få nedsat sin straf efter dommen?

Hun findes i Odense Tughus' Bog Over Tugthusfanger:
Nr. 2902: sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17205429#199487,37777013
-Men her står der at hun er indsat "efter dom af 19. dec. 1848", altså ½ år efter datoen i registeret ovenfor?

Man kan også finde hende i Odense Tugthus i FT1850: danishfamilysearch.dk/cid6868358

--Men hvor finder jeg dommen / dommene, hvad hun helt præcist har bedrevet og evt. hvor hun så har været i det ½ år i mellemtiden?

----------
Rasmus "Skruedal" Rasmussen, født 29. dec. 1805 i Vissenbjerg Sogn, Odense Herred & Amt.
-Han findes i div. til- og afgangslister som bekræfter de senere notater i Kbh. Stokhus om at han opholder sig i Kerte Sogn og derefter Nørre Nærå Sogn, Skam Herred, Odense, op til sin straf. Jeg kan dog ikke finde noget om at han har været i Skovby Sogn, så jeg aner ikke hvordan han mødte Abelone Andersdatter på Fattiggården i Kærby, og de endte med at få et barn. (Der findes en anden RR i Skovby til/afgangslister, som også avlede en uægte datter, men det er ikke ham). i 1835/36 (2 år før datteren) rejser han angiveligt til Skovby fra Kerte, men ankommer aldrig. Findes ankommen i Nørre Nærå ½ år senere, med påtegning om at han "angiver at have opholdt sig i Vissenbjerg Sogn" i mellemtiden:

5. maj 1836 Tilgangsliste Nørre Nærå, Skam, Odense: "Tjener Anders Hansens Enke i Nærå" (som også senere noteres i Kbh. Stokhus). "Med påtegning fra Kerte Sogn (dat. 3. Maj '36), hvor han dog ikke har været siden Mikkelsdag '35 men angiver da at have opholdt sig i Vissenbjerg Sogn hos Christen Christensen Skomager på Gasbølle Mark"
Nr.8: sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=419775#419775,77137132
-Det må være her, han begår den forbrydelse, han dømmes for.

8. dec. 1838 fødes datteren i Skovby Sogn, Skovby Herred, Odense Amt. RR's "opholdssted vides ikke" i Skovby på det tidspunkt.

4. okt. 1842 findes han i Københavns Stokhus Signalementsprotokol: "Ærlig 1497", "indkom den 4. Oktober 1842. Fød i Wissenberg Sogn, Odense Herred og Amt; hjemmehørende i Kjerte Sogn i Baag Herred, Assens Amt og sidste Opholdsted i Nørre Næraa Sogn i Fyen. 38 Aar gammel. Middel Væxt (63½ Tommer) proportioneret Legemsbygning, blaae Øine, lysebrune Haar. Paa begge Hænder har han udstukket R.R.S.": sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20411591#307721,63119716

15. april 1843 dør han af Nervefeber / Tyfus i Københavns Stokhus: "Slave, Stokhuset", Nr. 98: sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=380112#380112,73921800
6. maj 1843 i Roepstorff Gods Skifteprotokol, igen med tilnavnet "Skruedal": Th.mf.: sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17175081#191101,32033680

(Det skal siges at kilderne omkring hans fængsling og død alle gør ham lidt ældre end han faktisk er. Der er 3 RR'er født 1803-04 i Vissenbjerg som alle passer bedre aldersmæssigt, men det er IKKE dem - har checket hele deres livsforløb. Hans faktiske alder & fødselsdato fandtes i Kerte Sogns afgangslister.)

--Hvor finder jeg flere oplysninger om ham og hvilken forbrydelse han begik? Det var vel alvorligt, hvis man blev sendt helt til Københavns Stokhus?


Kurt Dahl

Hej Miki

Vedr. Abelone Andersdatter, så skal du have fat i Skovby herreds politiprotokol, som desværre ikke kan læses på nettet. Jeg kan se af bogen over tugthusfanger, at hun er indsat efter en landsoverretsdom, hvilket tyder på at dommen fra Skovby herred er blevet apelleret.

Venlig hilsen

Kurt Dahl

Kurt Dahl

Hej Miki

Vedr. Rasmus Rasmussen
Her skal du have fat i Lunde-Skam Skovby herreds dom- og politiprotokoller, som desværre heller ikke kan læses i AO.
Venlig hilsen

Kurt Dahl

Miki Vikkelsø

Tak for svaret, Kurt - ved du hvor man så skal finde dem henne, eller hvordan man finder ud af det? Jeg må tilstå at jeg har meget få (og meget gamle) erfaringer med at opsøge ikke-digitaliserede kilder.

Kurt Dahl

Hej Miki

Arkivalierne findes på Rigsarkivet i Odense. Du kan finde dem i Daisy https://www.sa.dk/daisy/daisy_forside - Brug det øverste felt (Arkivskaber eller arkivserie) og skriv herredsnavnet, og i periode kan du skrive det årstal eller interval du vil søge i.

Du kan evt. søge i følgende: https://www.familysearch.org/records/images/ - skriv f. eks. Skovby.
Venlig hilsen

Kurt Dahl

John Damm Sørensen

Hej Miki,

Mht. Stokhuset kan stamrullerne også være værd at gennemse for at opklare årsagen til hensættelsen. Desværre er rullerne fra den aktuelle periode ikke lagt på nettet endnu.
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=stokhus&b=&c=&d=1&e=2022&f=&g=&h=&ngid=788789&ngnid=788792&heid=2385828&henid=2385828&epid=2385828&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Mht. Landsoverretten er det Landsover- samt Hof- og Stadsretten i København, der på det tidspunkt også omfattede øerne.
Her kan du læse om rettens arkivalier.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17032749#134434,20967604

Hilsen
John

Miki Vikkelsø

Tusind tak for hjælpen til jer begge - jeg skal da vist en tur forbi arkivet i nærmeste fremtid, nu har jeg da endelig en god grund til at få det gjort :-)