BEDRE BESKRIVENDE OVERSKRIFT

Startet af Bjarne Møller, 03 Aug 2011 - 20:51

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen

#60

Hej Gitte

"Hvor kedeligt det dog bliver!"

Mere end du forestiller dig, men blandt slægtsforskere finder du mange fantasiløse, ikke-selstændigt tænkende robotter, der finder det klogest at lytte til, hvad

- en moderator anbefaler
- en kørelærer anviser
- en lærer meddeler i sin undervisning
- en færdelsbetjent påbyder

etc. etc.

Lidt synd for dig, som foretrækker at sætte egen person i centrum, mens de fantasiløse robotter prøver at tage hensyn til helheden.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Michael Andersen

Endnu har ingen nævnt det.

Måske er overskriften "VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg. Husk navn, tid og sted!!" ikke god nok, når så mange ikke bliver fanget af den.


Michael
Aner:
Svend Villumsen Liungh, Ulrich Christian Göring, Johan Conrad Melling, Christen Jensen Veggerslev, Hans van Meulengracht. Lucas Frederik Berg

Hans Poulsen



Hej Michael

"..når så mange ikke bliver fanget af den..".

Er grunden den, at trådstarteren ikke har ulejliget sig med at læse vejledningen?

Har du selv et bedre forslag, for det er da muligt, at det kunne interessere blandt andre moderator?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Michael Andersen

Hej Hans

"Er grunden den, at trådstarteren ikke har ulejliget sig med at læse vejledningen?"

Hun har helt sikkert læst vejledningen flere gange. Og overskriften fortæller også om trådens indhold, men hvis ikke det fanger interessen hos brugere/medlemmer, så hjælper det ikke meget.

Forslag?

Desværre ikke, jeg arbejder ikke i reklamebranchen

Venlig hilsen

Michael
Aner:
Svend Villumsen Liungh, Ulrich Christian Göring, Johan Conrad Melling, Christen Jensen Veggerslev, Hans van Meulengracht. Lucas Frederik Berg

Finn Holbek

Uanset hvor mange skilte der bliver sat op, vil slægtsforskeren der startede for 25 sekunder siden, alligevel ikke begribe en dyt. Så lad dog folk starte med "hvem var morfar" indtil de ved hvad der er op og ned.

Jeg synes Gitte har en pointe, der skal kunne hjælpes på flere niveauer.

Ligeså Michael, er moderator-linket placeret så tydeligt at det forsvinder?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Gitte Hovedskov

Hej Hans

Uha da, nu bliver du da lidt personlig, synes jeg.  :P

I modsætning til, hvad du sikkert nu formoder, så bestræber jeg mig faktisk altid på at følge de gode råd i moderators indledende vejledning. Jeg kan ikke helt huske, om jeg havde læst den, inden jeg kom med min første forespørgsel om hjælp, men siden jeg læste den, har jeg så vidt muligt prøvet at følge 'instrukserne' med at angive navn, sted, årstal, kirkebog, opslagsnr., fordi jeg ved af erfaring, at det er praktisk at have disse oplysninger stående i fanebladet, når jeg selv forsøger på at hjælpe en anden, der er kommet med en lignende forespørgsel. JEG har ikke noget problem med at følge instrukserne, og da jeg gerne vil have videst mulig hjælp til mine forespørgsler, gør jeg, 'som der bliver sagt'.

Min indvending er blot, at der skal være plads til alle forespørgsler, ligegyldigt hvordan de bliver formuleret. Det er ikke alle, der trives godt med at skulle gøre tingene på én bestemt måde, når en anden måde kan bringe et lige så godt resultat.

Du har selv sagt et 'rungende ja' (så vidt jeg husker, var det dig) til, at der er plads til alle i DIS Forum. Lad dog folk skrive, som de vil, og hvis det støder andre, at overskrifterne ikke opfylder de 'retningslinjer' der er udstukket på et tidspunkt, så lad dem dog blive stødt, og lad dem springe videre til indlæg, der opfylder DERES behov for specifik information.

Som en anden har påpeget, så ser det ud til, at stort set alle forespørgsler bliver besvaret, ligegyldigt hvordan overskrifterne i indlæggene er formuleret, så hvorfor skal det dog være sådan et problem?

Gitte  :)

P.S. Jeg tror ikke på, at der findes fantasiløse, ikke-tænkende robot-slægtsforskere, men du kender måske nogen?  :P

Niels Bjøreng

Hvordan synes I allesammen det går med mere sigende overskrifter?

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Kathe Rasmussen


Ikke særlig godt - men det er aabenbart OK med størsteparten af vore medlemmer, som syntes at alle "de nye" skal have lov til at lære paa andres bekostning.  Det er da selvfølgelig ogsaa OK; alle vi "gamle" kan da bare lade være med at betale kontingent til foreningen, vi vil jo næsten have de samme rettigheder, som dem der betaler.

Vi kunne jo f.ex. starte et "Nyt DIS for de gamle sure betalende medlemmer"!!!! - jo mere jeg tænker over det, saa er det faktisk en god ide, da vi som ikke længere betalende medlemmer ganske gratis vil have adgang til "alle guldkornene" som ligger i den gamle DIS database samt den nye Slægt&Data database.

Og skole sæsonen staar jo ogsaa lige for døren, og det er jo aabenbart helt i orden at folk ikke gider læse færdselsskiltene, men drøner forbi skoler/børnehaver etc. med 80 km i timen, og saa bliver der nok klippet et par smaa pus her og der og hvad saa? (bare det ikke er mine børnebørn), men tankegangen syntes jo at være at bilisterne skal have lov til at øve sig paa os andre (læs bilister=Slægt&Data Medlemmer).

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke




Hans Poulsen



Hej Niels Bjøreng

"Hvordan synes I allesammen det går med mere sigende overskrifter?".

Andre facetter i slægtsforskningen har optaget mig i højere grad her på det sidste, så jeg har i grunden ikke hæftet mig meget ved den side af sagen, men svar skal du have:

Uden at spørge om lov vover jeg at tyvstjæle nogle linjer, som Arne Feldborg skrev højere oppe i denne tråd - og jeg konverterer her hans ord til fed skrift:

"Jeg kan kun gentage hvad jeg skrev tidligere: Når du skriver et indlæg handler det ikke om hvad du synes er pænt, eller hvad du synes ser sjovt ud. Det handler om at skrive det på en måde så andre får lyst til at læse det og helst også besvare det.

Det er der desværre stadigvæk mange der ikke har forstået.

Og jeg mener bestemt at der er et meget stort behov for en bedre 'overskriftskultur' her i Forum. Oplysninger om tid og sted er en absolut forudsætning for at et Forum som det her, der jo som bekendt især handler om slægtsforskning og historie, overhovedet kan fungere".


Arne Feldborg er en af dem, der trækker det tunge læs og tillige har kræfter og overskud til at hjælpe andre slægtsforskere. Han er et forbillede for os andre og har ikke behov for at  servere sig selv i skarp sovs for at gøre opmærksom på egen person .

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Trine Nielsen

Må da indrømme at jeg aldrig i mit 11 årig internet liv har stødt på et forum der ligefrem bliver sure over hvordan man beder om hjælp.

Jeg kan godt forstå at jo mere informative titlerne er, jo nemmere er det for dem der frekventerer dette specifikke forum. Men at hjælpe er da vel frivilligt her, ik? Folk bliver da vel ikke betalt for at hjælpe?
Måske spørger jeg bare dumt, men hvis det er så irriterende at se på, hvorfor så ikke bare ignorer dem? De er her for at få hjælp, deres tråde bliver ikke lavet for at hjælpe andre, så hvorfor ikke bare lade dem være hvis du ikke gider åbne dem og bare hjælpe dem der laver titlen som du vil ha det? Det er jo så deres egen skyld hvis de ikke modtager hjælp.

Jeg har ikke lavet mange indlæg på denne side, og det er bestemt ikke fordi jeg ikke har en masse at spørge om, men for at være ærlig, så tør jeg ikke. Jeg er så nervøs for at folk begyynder at brokke sig over om jeg ikke har tilføjet nok i min tråd (ja jeg har læst vejledningen), om jeg laver for mange indlæg osv. Sure opstød hjælper ikke folk med at forbedre sig, det skræmmer mere folk væk.

Og så lige et tip, dem der ikke laver korrekte titler, læser næppe denne tråd for de er nye til siden og kæmper nok med at bare holde styr på deres egen tråd.

Et venligt ord og et link til vejledningen ville gøre underværker. Om vi alle gør det til alle de nye der kommer, eller en moderator skal gøre det hele alene er vel det samme, bortset fra at jo flere der hjælper jo nemmere er det?

Men jeg kan sige en ting, jeg blev utroligt ked af at læse at "så kan vi der betaler bare lave et forum for os selv". Hvor er det dog småligt. Hvis der er nogen jeg ikke gad hjælpe, så er det da folk der tænker sådan og ikke folk der ikke helt har mestret denne hjemmeside endnu.

:(

Hans Poulsen



Hej Trine

Få pluk fra dit indlæg:

"..bliver sure.."

"..så irriterende at se på.."

"..bare hjælpe dem der laver titlen som du vil ha det.."

"..Sure opstød.."

".."så kan vi der betaler bare lave et forum for os selv".."

Mon der er mange, der gider at blive sure over en lidt intetsigende overskift eller lader sig irritere over den?

Jeg tror det ikke.

Hvad der kan fremstå som et surt opstød for én, behøver ikke at være det for en anden.

- Er det et surt opstød, hvis matematiklæreren påpeger, at der er fejl i opgaven, fordi eleven ikke har lært sine formler?

- Er det et surt opstød, hvis færdselspolitiet standser dig og gør dig opmærksom på en eller anden forseelse, som du har begået?

- Er det et surt opstød, hvis moderator ud fra den erfaring, som han eller hun har høstet, gør opmælrksom på, at tingene glider bedst, hvis ganske få elementer trækkes frem i emnerubrikken?

Den dér med at skelne mellem *betalere* og *ikke-betalere* i relation til at hjælpe med et problem, hvis man kan, har jeg faktisk ikke bemærket.

"Jeg er så nervøs for at folk begyynder at brokke sig over..".

Spørg, Trine, spørg alt det, du vil, og brokker A sig, er B sikkert villig til at hjælpe.

Hvad er brokkeri i grunden?

Hvis du undlader at tjekke en kilde, om hvilken der er bred enighed blandt alle slægtsforskere om, at den kilde bør tjekkes, er det så brokkeri, når du får besked om at tjekke kilden?

Bliver du udsat for grovheder, hån, spot, nedladende bemærkninger etc., så kontakt øjeblikkelig moderator, som vil vide at reagere på rette måde.

Betragt FORUMs spilleregler som din garanti for, at du har krav på samme form for respekt som alle andre slægtsforskere, som tyr til DIS-grupperne.

Du kan læse spillereglerne her: http://www.slaegtogdata.dk/andet/spilleregler

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Trine Nielsen

Hej Hans,

Nej jeg synes det er fint at andre påpeger hvordan forum etiketten er, det sagde jeg også i mit indlæg: "Et venligt ord og et link til vejledningen ville gøre underværker. Om vi alle gør det til alle de nye der kommer, eller en moderator skal gøre det hele alene er vel det samme, bortset fra at jo flere der hjælper jo nemmere er det?". Det jeg synes var lidt for meget var at læse at "dem der betaler" ville lave deres eget forum så de kunne blive fri for alle de nye der laver så mange fejl og ikke gider læse vejledningerne.

Jeg synes bare ikke man er nødt til at lave en 3 sider lang tråd om det, for dem der laver fejlene, læser det næppe og jeg tror de vil få mere ud af et venligt ord og et link end at skulle stå skoleret i en tråd der bruger store bogstaver somom man bliver råbt ad.

Jeg har været forum administrator på mange forums, og jeg VED at disse slags tråde ikke virker, men det gør et venligt ord. Siger man det pænt, er jeg 100% sikker på at næste gang de laver en tråd, så gør de det med mange flere oplysninger. Jeg kan godt forstå at man bliver træt af at gentage sig, men sådan er det for der kommer hele tiden nye til. Og der er ingen der siger at man skal være den der hele tiden påpeger det. Hvis man er nået til et punkt hvor man bliver irriteret, så lad andre gøre det?

Nå, men det var vel mit sure opstød om sure opstød  :P

Hans Poulsen



Hej Trine

"Jeg synes bare ikke man er nødt til at lave en 3 sider lang tråd om det".

Har du tænkt over sammenhængen:

Nye indlæg forlænger tråden, og med en svag drejning af ytringer i tidligere indlæg må det frem, at det står enhver frit for at undlade at forøge tråden med nye indlæg.

At en tråd er lang, er ikke ensbetydende med, at den udarter til ligegyldigheder og gentagelser.

Der er plads til indlæg, der fraviger hovedsporet, og mulighed for, at hver især fremhæver synspunkter, som forekommer den enkelte vigtige.

"..eller en moderator skal gøre det hele alene er vel det samme..".

Har du gjort dig tanker om, hvilken arbejdsbyrde det ville være for en moderator, og hvor længe forestiller du dig, at han eller hun orkede det stykke arbejde?

Jeg er enig med dig i synspunktet, at en venlig henstilling til navnlig nye trafikanter i DIS-grupperne om at gøre lidt ud af emnerubrikken, er at foretrække, og da jeg altid gerne vil udvide min horisont, vil jeg i de kommende uger og måneder med iver studere de indlæg, hvor du viser venlighed og tålmodighed i dette anliggende.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Trine Nielsen

Hej Hans,

Jeg tror du misforstod det jeg sagde her: Om vi alle gør det til alle de nye der kommer, eller en moderator skal gøre det hele alene er vel det samme, bortset fra at jo flere der hjælper jo nemmere er det?".

Jeg tror ikke du fik det sidste med, nemlig at jeg synes at vi kan lette moderatorens arbejde ved at vi alle hjælper. For jeg læste at en syntes at moderatoren burde slå lidt hårdere ned på dem der ikke laver trådene som vejlejdningen beder om. Min pointe var at folk nok ville se resultater hurtigere hvis vi alle hjalp når vi kunne og ikke ventede på at en person skulle gøre det hele.

Jeg ville rigtig gerne være en af dem der hjælper, selvom jeg er ligeglad med om titlen er som mange synes den skal være, problemet er bare at jeg er mere en af dem der beder om hjælp her på forummet end den der kan byde ind, for som regel har andre allerede hjulpet. Men jeg vil da ikke forbyde dig at sidde og holde øje med alle mine indlæg, selvom svar som det er netop det passive agressive måde at håndtere tingene på er det jeg synes vi skulle styre væk fra og så være lidt mere hjælpsom og lidt mindre irriteret.  :)

Mit problem med at tråden blev lang, var at se et indlæg der sagde at dem der betalte bare skulle lave deres egen side, hvor de kunne have det som de ville have det. Jeg betalte så mit kontigent igår, halvt for at støtte DIS, men også at vise at der er folk der betaler og stadig gerne vil hjælpe dem der er nye til DIS og til internettet. Har i tænkt over at dem der laver "forkerte" titler måske er 85-årige der sidder på et internet kursus og for første gange prøver at gebærde sig både på en computer men også på internettet? Min fars fætter er en af dem, har lige opdaget det vidunder DIS og internettet kan være og jeg synes det ville være rigtigt ærgeligt hvis han så sådanne nogle kommentarer som at hvis du ikke gør det ordentligt så får du ikke hjælp. Jeg er da bare overlykkelig at han i det hele taget bruger DIS og internettet. Lad os da gøre det til en positiv oplevelse at være her? Er det ikke på den måde man får flere medlemmer?

Steen Thomsen

Nok en 'gammel rotte' melder sig som enig: Jeg gider heller ikke åbne indlæg med intetsigende overskrifter, så de får ingen hjælp fra min side.

Jeg har lidt aktier i den overskrift Kathrine skrev i vejledningen (andet indlæg nr 2 her i Forum): 
      "VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg. Husk navn, tid og sted!! "

Hvis man nu reviderede til :

                 OVERSKRIFT *SKAL* indeholde Navn tid og sted,

så var vi måske et lille skridt længere. Derefter handler det om en moderator der har oceaner af tid til at vejlede dem der ikke vil læse indenad og kende færdselsreglerne før de kører ud.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/

Finn Hansen

Hej Alle

Angående overskrift, Subject, Emne eller hvad man nu kan finde på at kalde linjen, så.... Inge eller kun  ganske få husker at skriver noget dér...

Hvorfor!!!???

Fordi det er ikke dér man skriver sin besked, det gør man i kroppen på brevet at beskeden så skal have en sigende overskrift - det glemmer de fleste, og skynder sig så lige og skrive et eller andet, måske lidt ligegyldigt, bare det måske har lidt relevans til det de søger...

Hmmm... Interessant det der ovenfor ikke?

Jeg har været moderator (sammen med 2 andre) på et internationalt forum, hvor der kom omkring 30.000-50.000 indlæg og i spidsbelastning omkring 75.000 indlæg på én dag. Og jeg kan sige jer, at intet i denne verden kunne få overtalt brugerne til, at skrive sigende overskrifter/Subject/Emner i denne lille dummer linje. Sproget var engelsk eller skandinavisk og kun det og alle andre sprog blev slettet... ja ja vi havde noget at lave, de år.

"Hjælp" - "Help" - "Sombody help me please"... Øhh Det kan ingen rigtig bruge til noget, før de åbner indlæget og læse, hvad det er vedkommende vil eller ønsker.

Den kamp der forestår her, den kamp findes på alle, jeg siger alle fora, hvor folk kan skrive frit  uden brug af skabeloner.

Jer der er tilhænger af skabeloner:

Tænk lige over, hvor lang tid og hvor besværligt det vil blive at skrive indlæg?

Overskrift: "Jeg vil gerne vide om der findes nogen"... teksten afvises af skabelonen, og blive først gyldig, når den er udfyldt korrekt.

Brevkrop "Mon nogen kan hjælpe mig med at finde min onkel, der forsvandt engang for nogle år siden, tror det var før min mormor døde" - Indlæg afvises, da der ikke står årstal eller dato og godkendes først, når årstal og dato indføres.

Underskrift: "Venligst Finn Hansen" - afvises, da det er en for kort og ukorrekt afslutning - godkendes først, når brugeren har skrevet "Med venlig hilsen Finn Hansen"


Nej - jeg er ikke tilhænger af skabeloner, og da slet ikke i et fora, hvor man søger enten hjælp eller oplysninger eller deler ud af viden og erfaring.

Jeg er skam enig i, at overskrifterne ikke er gode og langt de fleste springes over af undertegnet, det er ikke fordi jeg ikke ønsker at læse, jeg elsker at læse, men vil nu helst, at der lige er en lille oplysning der vejleder mig, således jeg får lyst til at kikke ind i brevet - dog kan jeg godt finde på at bruge funktionen "Søg" og skrive lidt om, hvad det er jeg søge, og får så en masse gode hints om, hvad brevene indeholder. Så kan jeg vel godt overtales til at give mit besyv med.

Noget helt andet - Jeg savner en meget stor del, at de debatører der var på det gamle fora. Nogle er vel, pga. naturens gang faldet fra, men mange mangler helt, og dem savner jeg godt nok, dog har vi stadig gode gamle utrættelige Hans Poulsen, rart at se dig og at du stadig er i vigør.

Men den korte udgave af svaret på denne tråd -:

Emnefeltet glemmes eller overses af ca. 80% af alle skribenter og når det kommer til, at det skal udfyldes, så sker det nærmest spontant. Derfor intetsigende overskrifter.

Ps. iøvrigt, tro det eller lad være, så er jeg for en gangs skyld enig med Arne Felborg, tja en gang skal være den første.

Venligst
Finn Hansen

Ulla Nielsen

Hej

For at give mit besyv med, så tager det ikke meget længere tid,
at skrive i overskriften, hvad man gerne vil have hjælp til, faktisk,
vil folk typisk skrive det i indlægget, hvis ikke de har gjort det
i overskriften, altså kan man ligeså godt starte med det. :D

Hvis f.eks. det er tydning, er det også en hjælp, hvis der står Kirkebog, årstal, opslagsnr., nr. i overskriften
kan man kigge i linjen forneden og se det, uden at skulle skifte frem og
tilbage mellem indlægget og kirkebogen.

Har da selv erfaret at når overskriften ser interessant ud, klikker jeg
på den, for at se nærmere.


mvh.
Ulla Nielsen
2000 F