BEDRE BESKRIVENDE OVERSKRIFT

Startet af Bjarne Møller, 03 Aug 2011 - 20:51

Forrige emne - Næste emne

Arne Feldborg

Citat fra: Gitte Hovedskov Hansen Dato 05 Aug 2011 - 09:40
Men vi er jo alle forskellige, så det glæder mig at høre, at der også er plads til en, der synes, at ensretning er noget af det kedeligste, der findes.  :D

Jeg kan kun gentage hvad jeg skrev tidligere: Når du skriver et indlæg handler det ikke om hvad du synes er pænt, eller hvad du synes ser sjovt ud. Det handler om at skrive det på en måde så andre får lyst til at læse det og helst også besvare det.

Det er der desværre stadigvæk mange der ikke har forstået.

Og jeg mener bestemt at der er et meget stort behov for en bedre 'overskriftskultur' her i Forum. Oplysninger om tid og sted er en absolut forudsætning for at et Forum som det her, der jo som bekendt især handler om slægtsforskning og historie, overhovedet kan fungere.

Derimod er ret uinteressant om den efterlyste er vedkommendes tipoldefars halvsøster, ligesom det er aldeles unødvendigt at skriv "Hjælp til tydning" eller lign. som overskrift på et indlæg i gruppen "Hjælp til tydning"
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Villy M. Sorensen

#31
Hej,

her er et let udførligt forslag, som straks bringer eksempler
hen til det sted de nye emner bliver skrevet. Der kommer
enhver hen, der skriver et indlæg. Mange lukker ikke "VIGTIGT:
Sådan skriver du et godt indlæg. Husk navn, tid og sted!!" op.
Og man kan jo stadig, som Gitte ønsker, frit lave sine egne
overskrifter som man vil.

Her NYT EMNE som det er nu:


Her forslaget til NYT EMNE:


Venlig Hilsen
Villy
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Eli Lothardt Dahl

Hej Hans

I Gentofte, hvor jeg boede indtil jeg emigrerede, har vejskilte et rødt hjerte over j´erne. Det synes jeg, er en sød idé, og det generer ingen.

Jeg er enig i, at mange overskrifter er intetsigende. Her er, hvad jeg gør.

Begyndere: hjælp dem, hvis du kan kan, og giv dem samtidigt et venligt rap.
                  Hvis de ikke forstår "irettesættelsen" - spring dem over næste gang.
                  Hvis de bliver sure - spring dem over.

Øvede:       Spring dem over

Jeg bor nu på Djursland, og gennem min kones aner har jeg et stort kendskab til egnen her. Derfor lukker jeg altid tråde op, hvis en lokalitet fra egnen dukker op. Derfor er så vigtigt for spørgeren, at vi ved, om vi skal lukke tråden op.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Jens Voigt

Citat fra: Erik Kristensen Dato 05 Aug 2011 - 10:41


3: Jeg prøver altid selv
A: At få den aktuelle person med,
B: At få den geografiske lokalitet med, 
C: At få den Dato det drejer sig om med
D: Samt eventuel OpslagE: brug eventuelt forkortelser
*Så skulle det hele kunne være på en linje
med venlig hilsen
og iøvrigt tak til Modertorerne
med venlig hilsen
Erik Kristenen

Ret enig i det Erik skriver her.
Men nogle gange har man virkelig kun navn og intet andet, jo persones barn eller ægtefælle med dato og sted men ellers intet. Og de søgninger/spørgsmål skal der også være plads til.


Gitte Hovedskov

Hej Arne

Jo, men ser du, det er kun en FORMODNING nogle af jer har om, hvad det er, alle andre ønsker at læse. Det er det, jeg finder så morsomt (ja, undskyld mig).

Selvfølgelig skal man ikke skrive 'TÆNDSTIK ÆSKERNE' (og da slet ikke i to ord) som en anden spøgefugl lige har gjort for at tiltrække sig lidt opmærksomhed til sin kæphest. Men jeg synes faktisk, det er sjovt, at nogen finder på at skrive 'Hvor blev han af???'. Den slags indlæg går jeg straks til.

Det, jeg gerne vil frem til, er, at det ikke kan lade sig gøre at ensrette brugen af DIS, hvis I ønsker, at det skal være et åbent forum for alle.

Jeg synes i øvrigt, det er interessant, at ingen gør indsigelser på 'det internationale forum', hvor der gang på gang står 'Translation please' eller fx 'Rasmussen', som om dét var specielt sigende. Men det er måske for 'uhøfligt' at gøre vores internationale venner opmærksomme på de 'krav' der stilles til 'gode' indlæg her?

Gitte  :)

P.S. Jeg stemmer for hjerter over j'er og i'er på vejskiltene!! Sejt!

Kaj Arne Jørgensen

Jeg har fulgt debatten, og er gået lidt frem og tilbage med "Hvad skal jeg mene ?" !

Der er sikkert mange gode og fornuftige argumenter for dette og hint.

Min holdning er den: Vi har et godt forum, hvor vi kan få "hjælp til selvhjælp" !
                               Tonen er sober, med humor og spidse bemærkninger.
                               
Overskrifternes betydning ? : Tja, om der står "Hjælp, min 5xtipoldefar er ikke død...endnu !",
                                            eller " Hans Hansen, Slægtsby, 5 august 1787, dåb ikke fundet."
                                            er for mig ligegyldigt !

Det vigtigste er de oplysninger der findes inde i spørgsmålet/kommentaren !

Der skal ikke bruges et større hydraulisk anlæg til at åbne en besked, og se hvad det går ud på !

                                       
                                                    Hjælp dig selv, hjælp hinanden !
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Hans Poulsen



Hej Kaj Arne

Hugger lige lidt fra dig:

"..Det vigtigste er ..

at følge vejledningerne, som de, der har påtaget sig et ansvar og en arbejdfsbyrde for os andre,  bliver fuldt så helhjertet, som det nu lader sig gøre.

I det mindste kan vi bestræbe os på ikke at vanskeliggøre deres arbejde med hjemmestrikkede fikse idéer, demonstrere behov for at markere sig, sætte sit personlige præg på indlæggene på bekostning af tydelighed og forventede arbejdsgange.

Er der ud over denne trang til selvpromovering vilje og evner til at udføre et stykke arbejde i foreningens tjeneste, står det enhver frit for at melde sig, men det er sjældent fra den kant, der tilbydes et par hænder og frivillig arbejdfskraft.

"Tonen er sober, med humor og spidse bemærkninger".

Gid det må vare ved.

God weekend til alle i tråden og venlig hilsen

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Eli

"..vejskilte et rødt hjerte over j´erne. Det synes jeg, er en sød idé, og det generer ingen..".

Vejes status er en sand jungle, private, kommunale, statslige etc., så jeg tør ikke bevæge mig ind på, hvor det er de røde hjerter florerer.

Nej, forhåbentlig generer det ingen - så husk ikke noget med en hurtig opbremsning for at nyde synes og et barn på hospitalet af samme grund.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

Citat fra: Kaj Arne Jørgensen Dato 05 Aug 2011 - 14:05
Overskrifternes betydning ? : Tja, om der står "Hjælp, min 5xtipoldefar er ikke død...endnu !",
                                            eller " Hans Hansen, Slægtsby, 5 august 1787, dåb ikke fundet."
                                            er for mig ligegyldigt !

Det vigtigste er de oplysninger der findes inde i spørgsmålet/kommentaren !

NEJ, NEJ, og atter NEJ!!

Det er altså ikke alle der har tid og lyst til at åbne alle indlæg i alle grupper bare for se hvad de indeholder. Og især folk der gerne vil hjælpe andre har det ofte sådan, at de helt naturlig fokuserer på det de selv kender bedst, og som de derfor også bedst kan hjælpe andre med.

Det er altafgørende, at et indlæg er placeret den rette gruppe og at overskriften klart og tydelig signalerer hvad spørgsmålet går ud.

Citat
Hjælp dig selv, hjælp hinanden !

Hvis man ønsker hjælp fra andre skal man ført og fremmest gøre det nemt og tillokkende for andre at læse ens indlæg.  Og ikke tænke så meget på, hvad der er nemmest eller ser bedst ud for een selv.

mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Kaj Arne Jørgensen

Jeg går ind for lov og orden !

I dette forum er der også "lov og orden" !

At jeg så helt personligt har lyst til at åbne og hjælpe med det jeg synes jeg kan,
er en helt anden sag !

Jeg kan ikke lade mig afskrække af en overskrift, der ikke opfylder "normerne".
Det er der sikkert også nogen der er glade for ?

Når jeg læser debatten, er der nogen som "ikke vil/gider åbne" emner med "unormale" overskrifter,
fint med det, men vedkommende går måske så også glip af et "guldkorn".

Nogle af udtalelserne har på mig virket lidt intolerante, eller også har jeg ikke set "glimtet i øjet".

Hjælp dig selv, hjælp hinanden !
som jeg skrev, skal læses som:

Vi hjælper os selv, når vi hjælper hinanden.

Jeg har nok ikke helt forstået hvad ensretningen vil fremme, men kan forstå, at det for nogen, er meget afgørende, om det er noget der skal hjælpes med.

En opstilling i skemaform der skal udfyldes efter givne regler, vil være den optimale løsning !
Venlige vejledninger, er den næstbedste løsning på problemet !


Husk: alle brugere er måske nye medlemmer...på et tidspunkt !
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Arne Feldborg

#40
Citat fra: Kaj Arne Jørgensen Dato 05 Aug 2011 - 16:14
Når jeg læser debatten, er der nogen som "ikke vil/gider åbne" emner med "unormale" overskrifter,
Det synes jeg godt nok er en noget overlegen udtalelse. Det er altså ikke alle der har ubegrænset tid til rådighed.

Det undrer mig meget, at en forholdsvis erfaren debatør i den grad går imod hvad der normalvis anses for god skik i et debatforum, og kalder det intolerance, dovenskab og ensretning at man stille og roligt opfordrer folk til - for deres egen skyld - at give deres indlæg en beskrivende overskrift.

Det er efter min mening ikke et godt signal du dermed sender til nye brugere.

NB.
Jeg udtaler mig her udelukkende som privat person, som en flittig bruger af Forum, og som een der daglig skimmer *samtlige* overskrifter i alle grupper, men som bestemt ikke har tid til at åbne og læse dem alle.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kaj Arne Jørgensen

CitatDet undrer mig meget, at en forholdsvis erfaren debatør i den grad går imod hvad der normalvis anses for god skik i et debatforum, og kalder det intolerance, dovenskab og ensretning at man stille og roligt opfordrer folk til - for deres egen skyld - at give deres indlæg en beskrivende overskrift.

Hvis jeg har skrevet, at jeg går imod hvad der er skik og brug, så er det ikke det jeg har ment !

Jeg har bare fornemmet, at der fra nogle af de udtalelser der er kommet i debatten, er en holdning til
"at hvis de ikke kan skrive en ordentlig overskrift, så skal de ikke have hjælp".

Det er det jeg kalder intolerance !

Min egen måde at arbejde på, her i Forum, er en anden, og den skal ikke være nogen forhindring for,
at der kan ensrettes med hensyn til overskrifternes udformning !

Kan ikke være uenig i at "overskrifter sælger aviser", og her sælger det interesse.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Karin Andersen

Hej på tråden :)

At læse indlæggene giver jo en del stof til eftertanke.

Jeg kan bestemt ikke være uenig i, at det der er det vigtigste er det der bliver spurgt om/bearbejdet inde i selve indlægget.

Så er spørgsmålet om hvorfor jeg så er en af dem der absolut ikke "gider" at lukke alle indlæggene op måske egentligt lidt prækært?

Men altså, sagen er den, at jeg ligesom langt de fleste andre her på forum er (amatør) slægtsforsker. Jeg forsker udelukkende i min egen slægt – og den er ualmindelig spændende, så jeg kan sagtens få min tid til "at gå" med den. Jeg læser den ene kirkebog efter den anden, forsker grundigt i adskillige sogne, læser bøger fra biblioteket osv. Efterhånden har jeg erhvervet mig en viden og en database over godt 7000 personer i min egen slægt + ca. 8000 københavnere og jeg deler rigtig gerne ud af mine optegnelser.

Jeg gør mig den ulejlighed, inden jeg kaster mig over en kirkebog, at læse overskrifterne i dette forum for at se, om der lige er nogen der mangler oplysninger om personer i det sogn (og tidsrum) jeg skal i gang med eller måske mangler nogle af de oplysninger jeg går og "gemmer på" mit lager.

Jeg har også engang været ny på forum og jeg kan godt huske de allerførste indlæg, hvor man bare var jublende glad for, at der – uanset overskriften – var nogen "der gad" og kunne hjælpe. Tænk at modtage mængder af afskrifter fra folketællingerne og Familysearch. Det var da skønt – selv om det er så nemt, selv at finde frem tid disse oplysninger.

Der går et stykke tid, inden man som ny bruger opdager, at den allerbedste og den sjoveste hjælp man kan "skaffe" sig herinde, ja den får man hvis man løber ind i en "slægtning" – eller én der forsker i samme sogn – altså en / mange der har et interessefællesskab.

Det er derfor det er så vigtigt med en god overskrift.

For ens egen fornøjelses skyld bør en overskrift ikke bare "sælge" et indlæg. Her på forum er det (i mine øjne) hensigtsmæssigt at bruge en fortællende overskrift – så kan vi finde hinanden.

Så minimum: Navn – sogn og årstal  hvis man gerne vil have min hjælp ellers kan man såmænd gøre som man vil.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen

PS. Engang imellem når mine "egne" bliver for besværlige at have med at gøre, ja så lukker jeg et par, min slægt "uvedkommende", indlæg op og giver en hånd med hvis jeg kan ;)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Benny Lind

Citat fra: Arne Feldborg Dato 05 Aug 2011 - 15:49
Citat fra: Kaj Arne Jørgensen Dato 05 Aug 2011 - 14:05
Overskrifternes betydning ? : Tja, om der står "Hjælp, min 5xtipoldefar er ikke død...endnu !",
                                            eller " Hans Hansen, Slægtsby, 5 august 1787, dåb ikke fundet."
                                            er for mig ligegyldigt !

Det vigtigste er de oplysninger der findes inde i spørgsmålet/kommentaren !

NEJ, NEJ, og atter NEJ!!

Det er altså ikke alle der har tid og lyst til at åbne alle indlæg i alle grupper bare for se hvad de indeholder......?

Godt ord igen... ? Hvad bestiller du så her?
Mvh BYL (ømt)?


Kaj Engholm

Jeg er enig med de mange, der kunne ønske sig, at alle ville forsyne deres indlæg med bedre beskrivende overskrifter som anbefalet. På den anden side må jeg se, at det bliver op ad bakke, al den stund indlæggende med de intetsigende/fjollede overskrifter (som: hvor er farmors fætter blevet af?). alligevel får lige så meget opmærksomhed, som de, der har navn, tid og sted med.
Men det undrer mig stadig, at der er så mange, der kan undgå at læse den anbefaling, der står (næst-) øverst med fed skrift, når man beslutter sig til at skrive et indlæg. ???
mvh Kaj

Annette Kjærsgaard

Hej,

jeg syntes det er et meget aktuelt spørgsmål der bliver taget op og der kommer mange gode indlæg, med idéer og muligheder.

Det falder mig ind at det er de "gamle" og garvede der svarer - og godt vi har dem :) - men egentlig er indlægget vel henvendt til nye og nyere brugere ?

Og læser de sådant et indlæg ?

Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737

Jørgen Sørensen


Når jeg starter slaegtogdata.dk, er der et felt til ind logning, der står Brugernavn, og i feltet nedenunder Kodeord.
Når jeg klikker i feltet for at skrive, forsvinder disse betegnelser.

Jeg har tidligere forespurgt, også i det gamle forum, om ikke noget sådan kunne gøres, når man opretter Nyt emne.
Der kunne sagtens stå Har du læst det første indlæg? VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg. Husk navn, tid og sted!! Og eventuelt at sætte et LINK ind.

Dette kan nok hidse nogen op, men er harmløst, da det forsvinder ved det første skrevne bogstav.
Venligst Jørgen - 2300

Carl Pedersen

#47
Kære velmenende opdragere.

Normalt deltager jeg ikke i disse tråde/diskussioner om hvordan man opdrager sine medmennesker til den korrekte adfærd da alle disse bestræbelser  erfaringsmæssigt er nyttesløse.
Det er altså ikke alle mennesker der har fået del i alle gaverne, herunder logisk tænkning, og uanset hvor meget i påviser, med strengt logiske argumenter, hvordan de burde gebærde sig, lige lidt hjælper det !
Lad dog folk komme til orde på deres facon.
Og hvis I så ikke gider hjælpe dem, så lad være.
Men det er vel ikke nødvendigt at det absolut skal udbasuneres  her i FORUM ,at nu gider i ikke mere.

På det sidste er der nu igen så mange "gode råd"  "vejledninger" "tilrettevisninger" etc. etc. at det virker skræmmende.
Derfor undlader de lidt usikre sprogbrugere, vel især ældre, at skrive indlæg så godt som de nu er i stand til at formulere sig.
Det synes jeg er synd, der skal være plads til alle og ikke kun pensionerede overlærere i dette forum.
Jeg skal opfordre mine velmenende medbrugere af dette forum, til at spare al jammer, og kun hjælpe spørgere som de synes har formuleret sig korrekt.
Andre kan så, alt efter lyst og evner, hjælpe dem som er nybegyndere og som måske har svært ved at overskue det at formulere sig helt præcist.
Derudover har det den fordel at spørgerne lærer, ud fra de manglende oplysninger i deres overskrift, at formulere sig så de får mange svar.
Man lærer nu engang bedst af egne erfaringer.
Med venlig hilsen
Carl Pedersen

N.B.  Da jeg var ung og stadig optændt af den hellige ild (om at forbedre verden og især mine medmenneskers opførsel)  var jeg engang udstationeret til Kina i en 6-7 år.
Under dette ophold påtog jeg mig egenhændigt at lære kinesere at stå i kø (altså lidt køkultur) som alle der har været i Kina vil vide er enormt tiltrængt.
Efter 5-6 år gik det op for mig at mine anstrengelser ikke bar frugt, og at alle var meget bedre tjent med at kineserne har deres  (manglende) køkultur og at jeg lod dem være i fred.
.
Undskyld denne historie, som vel intet har med nogle af vore medmenneskers manglende formulerings evne at gøre

Jørgen Sørensen

Carl, jeg har taget 2 linier ud af dit indlæg.

Kære velmenende opdragere. Her ville jeg skrive vejledere.

Lad dog folk komme til orde på deres facon. Det er jo det alle indlæg giver udtryk for.

Livet er kort, og fyldt med modsætninger.
Her på matriklen er der kamp om, hvor tandpastatuben skal klemmes, jeg og barnebarnet, er vist de eneste, der har det bedst med at klemme på midten. ;)
Venligst Jørgen - 2300

Hans Poulsen



Hej Carl Pedersen

Hvorfor skyder du med spredehagl? Frem med riflen og sigt direkte efter målet.

Hvorfor retter du ikke dine ord direkte til moderator og fortæller hende rent ud, at du ikke værdsætter hendes forsøg på at afstikke nogle retningslinjer, at hun har misforstået sin opgave, at hun kaster sand i maskineriet, så udvekslingen af erfaringer og informationer besværliggøres af hendes utidige og misforståede indblandinger, og alt ondt begynder dér, hvor hun tager fat.

Fortæl hende, at hun må finde på noget andet, når hun kommer fra jobbet, har købt ind, lavet mad, ordnet alt det huslige, fulgt med i det faglige, således som erhvervsaktive nu om stunder er pisket til - og at hun må kede sig gudsjammerligt, hvis hun ikke har andet at bestille end gøre livet surt i diverse DIS-grupper.

Eneste forklaring må være, så vidt jeg kan se, den, at hun får en overordentlig fed hyre for den tjans.

Får du virkelig gang i din kritik, vil jeg tro, at der kan samles en hel hær af svært utilfreds slægtsforskere, der er villige til at støtte dig i dit angreb på moderator.

Regn med mig - jeg skal nok være der, og du kan lægge det i mine ord, lige hvad der passer dig.

Det står enhver frit for at springe over, hvis man ikke vil hjælpe på dem, der ikke agter at læse på reglerne og prøve at følge dem.

Står det ikke også dig frit for at springe over emner, som ikke har din interesse?

Det er vel en proces, der går begge veje.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bjørn Marcher

Kære forum,

Jeg har med fornøjelse læst indlæggene i denne tråd. "Fornøjelse" fordi jeg kan se en stor velvilje fra mange erfarne vejledere til at ville hjælpe. 

Jeg har selv undret mig over at folk tilsyneladende ikke magter at følge simple instruktioner der netop er lavet for at hjælpe dem selv!    :o   
Selv har jeg - ligesom f.eks. Arne - hverken tid eller lyst til at åbne alle indlæg og se hvad der står. Der kommer simpelthen for mange i disse fora.... Derimod kaster jeg mig med stor fornøjelse over et indlæg hvor JEG mener at have en interesse - f.eks et bestemt slægtsnavn, et bestemt sogn eller erhverv - ofte koblet med bestemte årstal. Her vil jeg gerne hjælpe, og her har jeg måske netop noget at bidrage med!
En intetsigende overskrift får mig ikke til at åbne - medmindre det lige regner udenfor  :) . Pudsigt nok ser man ofte i første linie af indlægget præcis det der kunne have stået i en informativ overskrift. Og egentlig lidt synd for den der starter tråden - der kommer mindre hjælp!

Så pointen som jeg ser det, er at indlægs skriveren kan sikre sig meget mere kompetent hjælp netop ved at benytte en sigende eller oplysende overskrift! Det er ikke en tilrettevisning fra "pensionerede overlærere", det er jo bare en venlig påmindelse eller et godt råd!

Jeg forventer og jeg håber at det er hvad indlægs skriverne har brug for: Kompetent hjælp til at få løst et praktisk problem indenfor sin slægtsforskning! Jeg har selv oplevet fantastisk hjælp og ofte løsning - og altid god hjælp til selvhjælp - fra alle i dette forum, og oftest kommer de bedste input fra de mest erfarne slægtsforskere, netop dem der gerne ønsker oplysende overskrifter. 

Så fortsæt endelig Arne og Hans med flere, vi er mange der sætter stor pris på jeres entusiasme og ønske om lidt systematik! Jeg ser det altid som venlige råd - ikke tilrettevisninger....  :)  Også tak til vore moderatorer, der har en stor opgave med at holde styr på de mange indlæg.   

venlig hilsen og fortsat god sommer til alle  ;)
Bjørn 

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Carl Pedersen

#51
Kære Hans Poulsen. (og andre som læser dette)

Tak for dit venlige svar på mit indlæg.

Jeg må dog lige rette en misforståelse.
Jeg kritiserer ikke moderator, på ingen måde, tvært om er jeg fyldt af beundring for hendes arbejde og tålmodighed.
Moderator kommer med gode råd som folk så kan følge, hvis de magter det,  men hun udelukker ingen indlæg uanset hvor  sproglig mangelfuldt de er formuleret.
Når jeg skrev mit indlæg var det fordi debatten bevægede sig hen imod at man skulle udfylde en skabelon og/eller et skema for at få sit indlæg optaget.

Jeg synes at det er godt som det er nu, moderator giver gode råd og ellers lader man 100 blomster blomstre, for, med en let tilpasning, at citere den afdøde formand.

Med venlig hilsen
carl pedersen

Hans Poulsen



Kære Carl Pedersen

Tak for dit svar.

Det glæder mig, dels at vi deler syn på moderatorenes indsats, dels at uenigheden mellem os ikke synes stor.

"..hvor sproglig mangelfuldt de er formuleret..".

Nu er jeg pernitten: Det *sproglige* bliver heldigvis ikke berørt - i modsat fald var vi mange, der røg ud.

Borset fra, at jeg til dato ikke har skrevet *d* i gjort, har jeg begået alle de sproglige bommerter, der kan begås på dansk

Jeg husker kun én gang, hvor jeg har lavet lidt godmodig drilleri med en andens sprog, men jeg gjorde det, fordi vi alle trænger til en sund latter hver dag.

En medforsker havde i distraktion henvist til *jævndøgnslisterne*, hvor vedkommende mente *jævnførselsregistrene* - og den var for god til at lade dø i ubemærkethed.

I grunden synes jeg, at det på det nærmeste er ondt ikke at rette eller vejlede andre. Mange velbegavede går gennem livet uden at komme til udfoldelse - simpelthen fordi de ikke rigtigt véd, hvordan de skal bære sig ad i denne eller hin situation.

Retter man eller giver gode råd, kan det gøres på adskillige måder - nogen går på kattepoter, mens jeg mere hylder en venlig, men kontant udmelding.

Hav en god aften, Carl.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karin Andersen

rykker lige indlægget op igen.....
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Finn Holbek

Mon ikke det efterhånden er røget ind på lystavlen?!

I øvrigt er tråden komplet unødvendig eftersom forum i forvejen er forsynet med tråden:

VIGTIGT: Sådan skriver du et godt indlæg. Husk navn, tid og sted!!
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Erik Kristensen

Hej igen!
Jeg har tidligere været inde med et indlæg om,
Hvad, der kan stå på en linje,
hvis man bruger new roman 12, dvs ca. 72 anslag.
Forslag til en linje:
1: Aktuel Person
2: Aktuel geografisk Lokalitet
3: Aktuel Dato
4: Aktuel Opslag
5: Eventuel Forkortelse
Men, hvis man ikke kan have det hele på een overskriftslinje,
så prøv alligevel, at have det væsentligste på denne 1 Linje!
Man kan så eventuel lave en lille Manchet lige under første Linje,
hvor man kan uddybe det man søger besvaret.
Det er samme metode som viserne bruger.
Alså Overskrift fulgt af Manchet
med venlig hilsen
Erik Kristensen





Hans Poulsen



Hej Erik

Den norm, som jeg helst vil følge, er den, der er afstukket i moderators vejledning:

"Opgiv (så vidt muligt) navn, tid og sted for den person, du efterlyser".

De tre ord i parentesen levner mig så megen elastik, føler jeg, at der kan afviges, hvis den konkrete situation taler derfor.

At et *navn* er vigtigt for en slægtsforsker, behøver vist ikke mange ord med på vejen.

Undertiden skønner jeg dog, at den, der er parat til at ville hjælpe, ser temmelig stort på, om der er tale om en Nielsdatter eller en Poulsdatter, og hvis noget presser sig på hos mig for at komme med i emnerubrikken, undertrykker jeg navnet.

Begrebet *tid* er supervigtigt at få med i emnerubrikken.

Det er muligt, Erik, at du føler, at det er ordkløveri fra min side, men når du skriver *dato*, foretrækker jeg *tid*.

En dato er for mig 5. juni 1849, eller 05.06.1849, men som hovedregel finder jeg, at alene årstallet er tilstrækkeligt.

Det tredje element, *sted*, er vigtigt at få med. Nogen er på hjemmebane, når de ser stednavnet *Randers*, andre ved *Skagen* og så videre - og de åbner garanteret for indlægget. Sådan har jeg det fx med *Aalborg*. Nu er det ikke hjælperen, der skal hjælpes, men den, der spørger, og det må være i spørgerens egen interesse, at stedet fremhæves.

Hvis jeg vælger at udelade *navnet*, (Nielsdatter, Poulsdatter etc.) kan der muligvis blive plads i emnelisten til noget, som jeg tit finder vigtigt.

Det kan være et enkelt ord eller to, der straks tænder hos en hjælper: *1864, Dybbøl*, *Faderskabssag*, *Udvandring*, *Kartoffeltysker*.

Der er en lang række slægstforskere, der véd mere end flertallet om hhv. Dybbøl, Faderskabssager, Udvandring, Kartoffeltysker etc., og det er med at få dem aktiveret med det samme gennem et godt blikfang i emnerubrikken.

Følgende tænkte emneoverskrift kunne jeg vist godt finde på at benytte:

*Udvandring, Amerika, 1870, fra Maribo amt*

Hvor mange anslag er her - mellemrum og tegnsætning inklusive? Omkring de 45-50?

I selve (brød-)teksten er der god plads til at boltre sig, vedkommende var Kirsten Rasmussen, fra Toreby sogn, rejste sammen med to veninder fra samme sogn, alle stilede mod Omaha i Nebraska etc. etc.

Kan vi mon blive nogenlunde enige, så vi undgår duel i Dyrehaven med sabler og sager?

Venlig hilsen
Hans





Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karin Andersen

#58
Hej Finn :)

Det har du ret i - for en stund.

Man må håbe, at de "aneefterlyserne" der har gjort sig umage med overskrifterne har oplevet at få valuta for "ulejligheden".

Det var dejligt igen at se, de i mine øjne "gode overskrifter" - måtte de vedblive med at komme i en lind strøm.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Gitte Hovedskov

Jeg kan bare ikke dy mig:

Ja, dette indlæg ser ud til at have haft den virkning, at et 'lidt' større antal af de seneste indlæg er skrevet med 'bedre beskrivende' overskrifter.

Desværre gør det også læsningen af overskrifterne på de nye indlæg langt mere anstrengende. Det ER altså meget nemmere at skimme ned over listen, når der er et 'syndigt rod' af forskellige typer af overskrifter, og efter min ydmyge mening er dette også meget mere behageligt for øjnene. (Nogle af jer vil fluks sige, at det er ligegyldigt, om det er godt for øjenene, så spar jeres krudt, for jeg ved godt, hvad I mener).  ;D

Mit indtryk er, at der køres lidt i to spor her i DIS. Der er nogle, der er meget glade for regler og føler, at de gør det nemmere at præsentere flest muligt indlæg mest 'hensigtsmæssigt', forstået sådan, at DE nemt kan overskue, hvad indlæggene måtte have at byde på. Og så er der os andre, der også gerne vil være med, men ikke har overskud til at læse gennem den ene lange, omhyggeligt udformede overskrift med ensartede tekster, årstal, bynavne etc. efter den anden, men gerne springer på et indlæg, hvor der bare står, 'jeg kan ikke finde min farmor', fordi det er den type 'mindre beskrivende' overskrift, der giver fx MIG en fornemmelse af, at her kunne der måske være en person, som JEG med min meget begrænsede erfaring eventuelt kunne hjælpe.

Hvis alle overskrifter bliver 'ensrettet' iht. de mange forslag (og Forums regelsæt, som jeg vælger at se som retningsgivende, ikke diktatorisk gyldigt), bliver det som at læse telefonbøger herinde. Hvor kedeligt det dog bliver!

Gitte  :)