Kvinder på to gamle fotos: Kan de være mor og datter?

Startet af Karsten Jacobsen, 18 Feb 2022 - 11:49

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Det første foto er "moderen".

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Og her "datteren" (med sin ægtemand).

Venlig hilsen
Karsten

Ole Westermann

Ja, de har afgjort mange lighedstegn.

mvh Ole

Karsten Jacobsen


Keld Sørensen

Citat fra: Ole Westermann Dato 18 Feb 2022 - 12:10
Ja, de har afgjort mange lighedstegn.

mvh Ole

Det er nu slet ikke tydeligt - synes jeg !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Ole Westermann

Alle ansigtstræk er identiske - ansigtsform, øjenbuer, øjenform, næse og mund.

Karsten Jacobsen

#6
Så står det 1-1. Jeg havde hellere set 2-0! For nu breder forvirringen sig igen.

Desværre aner jeg ikke, hvordan det "ældste" billede er kommet mine forældre i hænde, dog helt sikkert efter et dødsbo. Det er stensikkert ikke en slægtning på min mors side, som alle er gennemfotograferet på kryds og tværs, nærmest fra fotografiets barndom.

Kvinden skal findes et sted i min farfars eller farmors slægtslinje. Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, at den "ældre" kvinde ikke er lige linje, når billedet er i ramme og forsynet med ophæng. Desværre er bagsiden ualmindelig smukt og solidt plastret til, så jeg nænner ikke at sprætte den op i håb om et navn (som nok alligevel ikke er der!).   

Helt sikre på, om det er mor og datter, bliver vi derfor ikke, før en fjern slægtning tilfældigt dumper over en af mine DIS-tråde og fortæller, at vedkommende har en hel kasse med navngivne familiefotos - hvor så kvinden er iblandt...

Indtil videre vil jeg dog antage, at der er en vis sandsynlighed for, at det er mor og datter.

Venlig hilsen
Karsten

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karsten Jacobsen

Tak, Gitte! 2-1!

Jeg er glad for, at det går den vej. Ellers er jeg på herrens mark, hvem "den ældre" er! Min fætter husker at have set fotoet hos min farfar og farmor, og parret er min farfars forældre, så det er "mindst" et familiemedlem den vej, og da "den ældre" bestemt ikke ligner min farmors slægtninge, indikerer det også for hendes vedkommende: min farfars vej.

Venlig hilsen
Karsten

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jeg synes absolut også at der er en lighed der tyder på slægtskab, men jeg tør ikke sige mor-datter med sikkerhed. Der kan jo også være tale om faster/moster-niece eller kusiner. Er det muligt at udelukke disse?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ole Westermann

Jeg bemærker, at fotografen på det ene billede er J.N.Kromann, der var fotograf i Nordby på Fanø 1882 til 1932, og hvis negativsamling Esbjerg Byhistoriske Arkiv modtog i 1985
http://eba.esbjergkommune.dk/soeg-i-arkivet/personer/kromanns-negativ-protokoller/kromann-avanceret.aspx?q=&qstart=&qend=&qdato=&qnegativnr=&qmotivbeskrivelse=&qby=&qSort=negativnr&qSortDir=desc&qtabSel=adv&PID=109233&DWPagingPageNum=1182

Der findes protokoller med oplysninger om de fleste optagelser gennem perioden 1882-1953, og oplysninger om godt 21.800 optagelser fra perioden 1882-1953 er nu indtastet, således at der kan søges efter motiver, der kunne have interesse.

Det kunne nok være en ide at se nærmere på.

mvh Ole

Karsten Jacobsen

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen Dato 19 Feb 2022 - 16:58
Jeg synes absolut også at der er en lighed der tyder på slægtskab, men jeg tør ikke sige mor-datter med sikkerhed. Der kan jo også være tale om faster/moster-niece eller kusiner. Er det muligt at udelukke disse?
mvh
Mikkel

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at det ikke er fra "ren" linje, men det er mest logisk, at "ren" linje hænger på væggen. Det er i hvert fald ikke en søster til "datteren", for de er alle på vedhæftede foto (og ser temmelig forskellige ud!).

Venlig hilsen
Karsten




Karsten Jacobsen

Citat fra: Ole Westermann Dato 19 Feb 2022 - 17:19
Jeg bemærker, at fotografen på det ene billede er J.N.Kromann, der var fotograf i Nordby på Fanø 1882 til 1932, og hvis negativsamling Esbjerg Byhistoriske Arkiv modtog i 1985
(...)
Der findes protokoller med oplysninger om de fleste optagelser gennem perioden 1882-1953, og oplysninger om godt 21.800 optagelser fra perioden 1882-1953 er nu indtastet, således at der kan søges efter motiver, der kunne have interesse.

Jeg er bekendt med Kromann og hans protokoller, bl.a. har "Esbjerg" glaspladen til det foto, jeg lagde op af parret i en oprindelig fremkaldelse. Det forestiller styrmand og lods, senere ølhandler Jacob Nielsen Jacobsen og hans (kommende) hustru Karen Andrea Svarrer.

Karen Andreas mor var Mette Kierstine Pedersen. Hun var ikke fannik, men kom fra Giesing, Bryndum Sogn. Jeg kan ikke udelukke, at det er et Kromann-foto, men eftersom hun er ufrakommende, kan det være fra mange steder (hvis det er hende!). I kvalitet og udformning ligner det dog ikke de Kromann-fotos, jeg har set, men det kan måske skyldes, at det tilhører en lidt anden tid?

Der kommer intet frem om Mette i Kromanns protokoller ved søgning i Esbjerg Stadsarkiv. Et nærstudium af protokollerne bliver vanskeligt, da de befinder sig i modsatte hjørne af landet end jeg. Mettes navn behøver nødvendigvis heller ikke at være i protokollen, da det lige så vel kan være en bestillers eller betalers. 

Nu mangler det blot, at efterkommere af Karen Andreas mange søstre og brødre dukker op og afslører "sandheden". Der er nok at tage af, men jeg har ikke fået kontakt med nogen til dags dato.   

Venlig hilsen
Karsten

Ole Westermann

Din betragtning om, at de 4 søstre ser temmelig forskellige ud, er jeg helt uenig i.
De har mange fælles ansigtstræk, skønt kvinden t.h. ser yngst og mest spinkel ud.
Bemærk form af øjenbuer, øjne, næse og mund og deres placering i ansigtet - de er meget ens.
Jeg har selv 5 søstre, som har nogle fælles ansigtstræk, så man stærkt fornemmer, at de er søstre, skønt de se forskellige ud.

mvh Ole