fæstebonde og selvejer???

Startet af Grethe Leerbech, 16 Feb 2022 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane og hans far hhv.
far
Thomas Laursen Theylberg  1661-1737, fra Søndberg sogn, Hellerøe, Teglberg  fæstebonde under Højris ifg- 1688 matriklen,
søn
Peder Thomasen Teilberg,  1685-1732, Søndberg sogn, Hellerøe, Teglberg, fæstebonde

Jeg har fundet en hel del oplysninger om dem, men een af dem har jeg brug for lidt hjælp til
Thomas køber i 1717 sit aftægtshus i noget der hedder Mosen i Hellerøe, Søndberg for 30rd.
og han flytter derned, samtidig køber han en gård i Flovlev på htk. 3.5.3.2 for 59rd 80 skilling

Peder overtager Teilberggård i 1717, men er stadigvæk fæstebonde -under hvem -måske Højriis - vides ikke før 1720, da køber major Poul von Klingenberg den, det er en ryttergård.

Hvis Thomas køber både en aftægtsbolig og en gård, hvorfor flytter sønnen så ind i den tidligere fæstegård.
Jeg har trævlet Kronens skøder på afhændet gods I-IV igennem for hele perioden, men desværre ikek fundet nogen forklaring. Jeg ved at Klingenberg inden sin død sælger Teilberggård til sin søn Henrik og så kan jeg ikke følge den mere. Iflg. en matrikeloplysning ejer kronen i 1720 2/3 af Teilberggård og Klingenberg 1/3.
Har også ledt Dueholms amters fæsteprotokoller igennem uden at finde hverken Thomas eller Peder,  og desværre matrikel 7 som gården i Flovlev er benævnt ved købet kan jeg ikke finde

På forhånd tak for hjælp og gode råd

vh
Grethe

Min tivl går også på at Peder ikke er Thomas søn selvom han Peder Thomasen?
Hvad siger i.


Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kathrine Tobiasen

Hej Grethe

Jeg har ikke kigget nærmere på dine aner, men generelt var det ikke sådan, at man enten var fæster eller selvejer.
Der var intet i vejen for, at en fæster, der havde penge til det, kunne eje en anden gård eller en mark eller eng. Derfor er det ikke nødvendigvis selvmodsigende, at sønnen fortsætter som fæster, selv om hans far har købt både et hus og en gård. Fæstegården kan være attraktiv for sønnen, og faren kan have personlige årsager til at købe et andet sted, i stedet for at få aftægt hos sønnen, hvilket ville være det normale.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Grethe Leerbech

Tak skal du have Kathrine.
Jeg har også tænkt, at der måske var en ældre søn, som overtog gården i Flovlev. Og selvom Teglbjerggård var under 2/3 af Kronen ville den måske ikke sælge, og så kan det være at Poul von Klingenberg havde en slags førsteret, da han køber resten af kronens skøde på gården i 1721.

Nu må jeg som jeg muligvis kan finde den ældre søn. Desværre er hvidberg kirkebog så håbløs så håbløs, men jeg prøver.  har fundet matriklen i Flovlev i chr.5. matrikel og hvem der boede der i 1692

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ