Vogn Krags aner

Startet af Runa Bejstrup, 13 Feb 2022 - 12:49

Forrige emne - Næste emne

Runa Bejstrup

Er der nogen herinde der forsker i Vogn Krags aner.
Der ser ud til at der er delte meninger om hvem hans far var.
Nogle skriver Jens Christensen Krag.
På de hjemmesider hvor han er nævnt ser nogle af dem for mig mere seriøse ud end andre, hvor det virker som om man bare har skrevet af efter hinanden.
Finn Holbek nævner en Niels Poulsen Krag, hvor der ikke er nævnt nogen aner og så er det bal ligesom lukket.
Nu har jeg ikke læst nogen af de oprindelige kilder, men i de citater jeg har læst om Vogn Krag er der ikke nævnt noget patronym.
Ikke andet end at han sandsynligvis var sønnesøn af Mikkel Krag Kid (1480-1556) 
Men så kan jeg slet ikke få det til at stemme: Christen Mikkelsen Krag (ca. 1530-?)
                                                                                 Jens Christensen Krag (ca. 1560 –1595.)
                                                                                 Vogn Krag (1595 -1666)
Der er en Krag for meget. Måske Jens Christensen Krag? Bortset fra at han skulle være gift med en ukendt Jensdatter Fredberg, som jeg heller ikke har kunnet finde.
Ligeledes Vogn Vognsen Munk (Krag) som er ham jeg stammer fra, det er næsten kun hans bror der bliver nævnt.
Det er ikke fordi jeg pinedød vil have adelige aner, men jeg er løbet ind i døde ender på det meste af mit slægtstræ og så kunne det være rart hvis jeg bare kunne søge løs da slægten Krag jo havde vide slægtsforbindelser.
M.v.h. Runa                                                                                 

Lillian Larsen

Hej

Måske kender du : En rigsdagsmand fra Øland og hans slægt
Er din slægt fra Bejstrup?
MVH
Lillian

Runa Bejstrup

Jeg kender godt bogen, desværre er ingen af mine forfædre nævnt i den, selvom jeg nok er beslægtet på en eller anden måde med en stor del af de personer der er nævnt i bogen.
Min tipoldefar på min morfars side er fra Bejstrup, resten af den gren er spredt udover Øster Han herred med en klar overvægt af folk født i og omkring Øland.
M.V.H. Runa

Anton Blaabjerg

Godt du dukkede op Lillian Laren! Er der ikke noget med modsigende oplysninger om Vogn Vognsen/Vogn Krag. Det synes jeg, vi har snakket om for år tilbage?

Runa Bejstrup

Den tråd har jeg faktisk læst,jeg syntes ikke der kom noget definitivt ud af den.
Og også denne diskussion,den er meget interessant : https://ottojensen.org/2008/01/19/adelsmanden-vogn-krags-u%C3%A6gte-b%C3%B8rn/
Jeg havde bare håbet på at der måske var kommet noget nyt frem.Især om Jens Christen Krag og Christen Mikkelsen Krag,da jeg ikke rigtig kan finde ud af om nogen har fundet noget skriftligt om dem eller om de er konstruerede.
Jeg har føjet en del navne til mit stamtræ,da jeg i første omgang følte mig helt sikker på at de oplysninger jeg havde fundet var rigtige,men nu er jeg kommet i tvivl ,og hvis jeg ikke kan finde noget konkret om forbindelsen til Krag/Kid slægten,ja så må jeg i gang med slettelakken,da jeg i hvert fald ikke ønsker at pynte mig med lånte fjer.
M.V.H. Runa

Lillian Larsen

Hej
søgte du ikke oplysninger om Vogn Vognsen Munch?????
I den omtalte bog er der mange opl. om Vogn Vognsen Munch
Har mange opl. om gårdene i Bejstrup - hvis du er interesseret?
I et skifte efter Thomas Vognsen omtales VVM som slægtning.
MVH
Lillian

Runa Bejstrup

Jeg har kun læst bogen på nettet, men nu ser jeg at det kun er 64 sider der bliver vist, mens den rigtige bog er på 300 sider. Er hermed bestilt fra biblioteket. Glæder mig.  :)
Fik for øvrigt lige øje på at jeg har gjort Vogn Krag til en sønnesøn af Mikkel Krag Kid, han var en sønnesøns søn og så er der i hvert fald ikke nogen Krager tilovers.
Den ukendte Jensdatter Fredberg irriterer mig stadig, har ikke kunne finde hende i Dansk Adels årbog.

Lillian Larsen

Hej
Hvem er din tipoldefar i Bejstrup?
Har mange aner i Bejstrup
MVH
Lilian

Runa Bejstrup

Ole Christian Rasmussen (1820) søn af Rasmus Andersen (1780) og Kirsten Laursdatter (1782). Hans søn Anders (1865) udskifter Rasmussen med Bejstrup i 1906.


Lillian Larsen

Hej
Tak - det ser jeg nærmere på
MVH
Lillian

Runa Bejstrup

#10
Har nu læst, En rigsdagsmand fra Øland og hans slægt, den sidste af mine aner der er nævnt i bogen er Stephan Andersen søn af Anders Vognsen Krag.
Kan se at Jens Christensen Krag skulle være nævnt 11 feb. 1630 i Han Herreds justitsprotokol, men det overstiger mine evner udi gotisk skrifttydning at få det bekræftet.
Men så er han i det mindste på plads. Men at han skulle være gift med en NN. Jensdatter kan jeg ikke få til at passe, Jens Fredberg kan selvfølgelig have haft flere døtre men den eneste der er nævnt er Maren Jensdatter Fredbjerg og hun var gift med Vogn Andersen Griis, de havde en datter Maren Vogndatter Griis som angiveligt døde ugift før 1638.Kunne hun være enke? men hun havde sin bror som værge.
Det bringer mig hen til en anden slægtsbog om familien Krag, hvor den på side 25 påstår  at Vogn Jensen Krag var op kaldt efter sin morfar Vogn Andersen Griis, desværre nævner den ikke nogen kilder. https://www.yumpu.com/da/document/read/17910197/slaegtsbog-over-slaegten-kragh-kraghbiz
Og så er den eneste kandidat som mor Maren Vogndatter Griis. Selvom det heller ikke lyder helt rigtigt.
Men Christen Mikkelsen Krag, ifølge Finn Holbek, er søn af Niels Eriksen Krag. Christen Krag var gift med Mette Hartvigsdatter Skram og de døde barnløse så det var hans broder Mogens' døtre som arvede.
Og så er der en ting der nager mig, i bogen står at Christen Krag og Mette Fasti gav to alterstager til Jørsby Kirke, det var ifølge Nationalmuseet en alterstage med initialerne CK og MS ikke MF.
En lille ting det ved jeg godt men sådan noget kan min OCD slet ikke kapere. Eller er der noget jeg har fået helt galt i halsen?


Runa Bejstrup

Har lige googlet Dansk Slægtsforskning Fredericia, som har udgivet ovennævnte slægtsbog,de skulle være rimelig upålidelige.
Det passede ellers fint med den ældste søn af Vogn Krag opkaldt efter farfaren Jens Christensen Krag og den næste efter morfaren Vogn Andersen Griis.

K. Thidemann

Med hensyn til Mette Fasti og hendes initialer så kan hun jo godt være datter af en S

Tingbøgerne for Han Herred er på nettet, så du kunne jo forsøge at finde stedet og bede om læsehjælp  ;)
mvh K.Thidemann 9000

Runa Bejstrup

Ja Skram og Fasti  er jo tæt forbundne.
Er det den her ? https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22743222#476334,85200115
Så hvis nogen kunne tyde et opslag 11.02.1630 angående Vogn Krag får tinglæst en jordebog over gods arvet efter faren Jens Christensen Krag,så ville jeg være meget taknemlig.

Lillian Larsen

I slægtsbogen står at Vogn Kragh bor i Nørgaard i Øster Svenstrup sogn - det er forkert det er senere han bosætter sig der.
Jeg ser på det - det må være Vester Svenstrup
MVH
Lillian

Lillian Larsen

I slægtsbogen står at Vogn Kragh bor i Øster Svenstrup - det er forkert
Jeg ser på det
MVH
Lillian

Lindy Kirkensgaard Kær

Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Lillian Larsen

Kære Lindy

Tak for det! mine øje bliver hurtigt trætte
MVH
Lillian