Pastor Knudsen og Josephine Knudsen, født Assens

Startet af Niels Assens, 10 Feb 2022 - 14:02

Forrige emne - Næste emne

Niels Assens

Familien Assens er i besiddelse af to malerier som vedhæftet. På bagsiden af malerierne står hhv. pastor Knudsen og Josephine Knudsen, født Assens.

Malerierne er udateret og uden kunstnernavn.

Jeg - og andre i familien - har søgt at identificere de to personer. De primære kilder, der er søgt i, er Wibergs Præstehistorie, Rosenkamps Præstehistorie og Danske præstehustruer - Erhard Qvistgaard og senere værk udvidet af Flemming Aagaard Winther.

Familien Assens omfattede et antal præster i perioden 1712-1917, hvorfor det er sandsynligt, at Josephine er præstedatter.

Kan de to personer på malerierne  identificeres?

Mvh
Niels Assens



Jens-Christian Emborg

Hvor står der "Josephine Knudsen"?
Jeg læser bagsiden som "Pastorinde Knudsen", men er ikke ekspert i at læse.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Gitte Johansen

#2
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#3
Ikke nogen Josephine, men Anna Louise Berg datter af Rektor Berg og Clemenze

Siger det noget?

Eller er det for nyt??

Odense, Vends, Middelfart Købstad, Middelfart, 171b, , FT-1901, C9218

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Conrad Knudsen     30.08.1857     Gift     husfader     sognepræst     Kalslund Sogn. daværende Haderslev Amt 
Anna Louise Knudsen. Født Berg     22.01.1846     Gift     husmoder          Kjøbenhavn 
Freja Selma Nicoline Meyer     23.01.1883     Ugift     elev          Esbønderup Sogn. Frederiksborg Amt 
Helene Johanne Sophie Hansen     05.03.1881     Ugift     elev          St. Hans Sogn. Odense 
Karen Marie Sørensen     14.11.1882     Ugift     tjenestetyende          Middelfart 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Niels Assens

Alle  i familien der har læst teksten har overbevist hinanden om, at der stod Josephine.

Der er ingen tvivl om, at  der faktisk står pastorinde. Tak for det.

Det gør det så kun vanskeligere at finde personen.

Vi mener stadig, at teksten skal tolkes derhen, at personen er født med efternavnet Assens

Kurt Eriksen

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Niels Assens

Det var et interessant bud, men jeg tror ikke problemet er løst.

Jeg er stadig af den overbevisning af pastorinden (nu desværre uden kendt fornavn) er født med efternavnet Assens.
Teksten kunne måske også læses som at hun kom fra byen Assens, men det vil vel være noget usandsynligt at skrive bag på et maleri.

Mvh.