Hans Nielsen født 1739 i Karlebo,Frederiksborg amt

Startet af Geert Andersen, 29 Dec 2021 - 20:56

Forrige emne - Næste emne

Helle Johanne Landberg

Hej igen

Fantastisk. Hans Hansen efterlod sig altså tre sønner, hvoraf den ene hed Jens Hansen og den anden Peder Hansen. Så passede min formodning om, at Jens Hansen kunne være en søn fra et tidligere ægteskab jo fint. Det må derfor være den stiftsøn Jens Hansen, som Niels Haagensen skyldte 5 Rd. 3 Mk. 15 ½ Sk. jf. 'Generalinventarium over Hørsholms Amt Bygninger og underliggende Bøndergods 1760'. Og den Peder Hansen, der var fadder ved Hans' dåb i 1743, og som døde i 1763, og hvis søn Niels Haagensen blev værge for. Så er der vist ved at være bundet en fin sløjfe på den historie.

Så mangler vi bare Haagen Jørgensens død og et skifte efter ham. Men det har du måske også?

Mvh
Helle

Helle Johanne Landberg

#31
Lige et par spørgsmål, da jeg ikke kan få de fakta, som vi nu har, til at stemme med oplysningerne i fæsteprotokollen. Jeg har ikke tidligere arbejdet med fæster og fæsteprotokoller, så jeg er på spændende ubetrådt land.

Jf. Svar #3 så fæster Niels Hogensen af Vallerød den 12. december 1742 det halve hus eller fiereparten af Amtsgaarden i Ronsted som Hans Hansen Skomager sidst beboede og fradøde.

Det passer jo med, at Niels Haagensen giftede sig med Hans Hansen Skomagers enke, Ane Mickelsdatter, og overtog hans fæstegård. Men Hans Hansen Skomager døde i 1738, så der gik fire år inden fæstet blev overdraget. Var det normalt med så lang tid? Løb fæstet længere end fæsteren var i live?

Niels Hogensen var selv skomager jf. dette notat i fæsteprotokollen https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21026059#329263,66233427 Det stemmer med oplysningerne i OE 1771 om, at han skulle være skomager.

Niels Hogensen Skomager af Rondsted fæstede herefter en gård i Schiøbech huse. Fæstet er underskrevet den 4. april 1744 jf. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21026059#329263,66233431 Der boede han der jo allerede, da han var med i tællingen i 1743 og Hans blev født der. Var det normalt, at der gik så lang tid, inden man fik papir på sit fæste?


Og så kan ikke få det til at stemme med det Ole videre skriver i Svar #3, at Lars Hemmingsen skulle fæste gården efter Niels Haagensen i 1753. Linket viser, så vidt jeg kan se, er det en Niels Andersen, der overtager efter Lars Hemmingsen den 30. august 1753. Niels Haagensen må for længst have videregivet sit fæste i Rondsted.

Mvh
Helle


Geert Andersen

Hej Helle

Jeg må give dig ret i,at det virker forvirrende at holde styr på sammenhængen mellem de forskellige årstal.
Jeg har opgivet det ikke mindst fordi det ikke har større betydning for den overordnede fortælling.

Jeg har søgt Anne Mickelsdatters død i både Birkerød og Karlebo sogne i perioden 1771-1787 uden at finde noget.
Haagen Jørgensen død er søgt i Birkerød fra 1704-1743.Ole søgte Haagens skifte;men fandt ikke noget.Der har øjensynligt ikke været noget.

Her det originale skifte efter Hans Hansen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14838034#131267,34013545 opsl.194,195 og 196


Vh.
Geert

Helle Johanne Landberg

Hej Geert

Jeg kunne nu godt tænke mig at vide, om det er kutyme, at fæstebrevene er dateret op til år efter gården/huset er overtaget - og hvorfor. I så fald kan man jo ikke ikke rigtig regne med dateringen og begivenheder i forhold hertil fx hvornår en fæstebonde er død.

Hans Hansen døde i 1738, og Niels Haagensen må jo være flyttet ind i 1739 efter vielsen, og han får først fæstebrevet i 1742. Han må være flyttet ind i huset i Skørbæk i begyndelsen af 1743 og får først fæstebrevet i slutningen af 1744.

Enig i, at der er styr på denne sag, men der kommer nok flere, hvor det ville være dejligt at vide, hvordan man skal forholde sig. Fx hvor mange år bagud skal man lede efter dødsfald, når man finder fæstebrevet for den nye fæster? Her har vi fire år, men kan det godt være endnu flere? Jeg ville umiddelbart kun tjekke et til to år bagud, og så ville jeg jo helt klart misse nogen.

Jeg har også kigget efter Ane Mickeldatters død i de pågældende sogne uden succes. Jeg har tænkt på, at hun måske flyttede til datteren i Blovstrød efter Niels' død, men har ikke haft tid at tjekke.

Mvh
Helle


Ole Sylvester-Nielsen

Hej Geert

Jeg har afskrevet noget af Hans Hansens skifte
Hørsholm Amtstue Skifteprotokol for beboere udenfor byen  1735  – 1746
   Skifte 8.5.1738      Vurdering 7.2.1738      side 191 b opslag 194
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14838034#131267,34013545

Anno 1738 dend 8. May Efter foreregaaende skeede
Tillysning til Hirskholms Birketing blev forretaget lovlig
Skifte og Deeling efter afgangene Hans Hansen Skomager
som boede og døde udi eet Hendes Mayste. Dronningens Fæstehuus
i Rondsted Bye paa Hirschholms Amt, imellem dend Salig
Mands efterladte Qvinde Anne Mickelsdatter paa dend eene og
hands 5 Børn, Nemlig Peder Hansen 35 aar, Jens Hansen 33
aar, som farer paa Island. Elisabeht Hansdatter gift med een   
Muurmester Svend Nafnl. Poul Sørensen, som arbeider hos Muur-
mester Simon Møller paa Hirschholm og Dorthe Hansdatter
17 aar tiennede Hendrek Marqvetenter paa Hirschholm
alle avled udi dend Sl. Mands første Ægteskab med hans forrige
Sl. Hustrue Bente Jensdatter, og i Ægteskab med Encken av-
ledene Datter Nafnl. Bente Hansdatter 3 Aar alle paa
dend anden Siide; hvorda til dette Skifte at forrelte var mødt
Hendes Mayt. Dronningens Forvalter over Hirschholms
Amt Christian Ulstrup, som Skifte Forvalter Encken
med hendes tiltagene Lavværge Gartneren Mons Ostman i
Ronsted. Peder Hansen paa egne og sin Broders Vegne
Poul Sørensen Muuesvend paa sin Hustrues Vegne og
Hans Jensen Gaardmand i Isterød som nerrmest føed            hvordan kan han være nærmeste
Værge paa de tvende umyndige Pigebørns Vegne og er da      fødte værge ?
med Skiftet udi overværelse af Hr. Birkedommer Søren Mi-
chelsen i Niverød og de tvende Vurderings Mænd Jørgen
Mogensen i Vallerød og Jens Olsen i Isterød fortfanet
efter at Boens Formue forhen var Registeret og Vurderet
som følger:

side 192 b opslag 195 venstre side
Derimod Boens Udgiæld og Besværing
2. Udi Boen er indestaaende for Efterskrevene
dend Sl. Mands Børn deres Møderne Arv
efter Skiftebrev dat: 1. Oct. 17?3 Nemlig
Peder Hansen 1 Broderlod    .......... 4 Sld. 12 5/6 Sk.
Jens Hansen ligesaa .................. 4 Sld. 12 5/6 Sk.
Dorthe Hansdatter 1 Søsterlod ...... 2 Sld. 6 5/12 Sk.

side 193 b opslag 196
Nemlig Sønnen Jens Hansens Fædrene og Mødrene Arv tilsam-
men 8 Sld. 1 Mk. 15 Sk. og Datteren Bente Hansdatters Fædrene
Arv 2 Sld. 7 4/7 Sk. forbliver hos Enken i Boen indestaaende ind-
til Sønnen indstiller sig igien paa Godset, som er hans føde
staun og Datteren sine myndige aar haver opnaaed

OBS:  8 Sld. 1 Mk. 15 Sk. omregnet fra sletdaler til rigsdaler = 5 Rd. 3 Mk. 15 Sk.
det passer med indestående børnegods i 1760

Det får nogle af brikkerne i puslespillet til at falde på plads
Jens Hansen er ikke Niels Haagensens stiftsøn
det er Niels Haagensens hustru Anne Mickelsdatters stiftsøn

Jeg har søgt efter Bente Jensdatters skifte men jeg har ikke fundet det.

Er Datteren Bente Hansdatter død ?

Jeg har læst flere fæsterbreve hvor datoen ikke passer med hvornår gården er overtaget
efter gårdmanden er død.

Ole Sylvester-Nielsen






Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Geert Andersen

#35
Hej Ole

Mange tak for det tilsendte!

Så endte vi endelig af uransalige veje til Jens Hansens arv.

Bente Jensdatter dør 1732,49 år gammel.
Skifte finder sted 1.okt.1733 (søg evt. på "Erik Reinert Nielsens geneologiske sider").

Bente Hansdatter dør i Blovstrød i 1788,55 år gammel:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148428#148428,24527629 1.kolonne.nr 3 fra neden.

Hendes mand Ole Olsen dør samme sted i 1798,72 år gammel (opsl.77,2.kolonne nederst)

Vh.
Geert
Geert

Helle Johanne Landberg

#36
Her er mit bedste bud på Ane Mickelsdatters død.

Blovstrød sogn den 20. maj 1781: Niels Höges E. i Overdh 80 år https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114197#148427,24527543

Alderen passer med oplysningerne i OE 1771, og datteren boede Overdamshuse i 1787.

Mvh
Helle

Geert Andersen

Hej Helle

Et virkelig godt skud.
Netop det,at Overdamshuset indgår synes jeg bekræfter rigtigheden af det du har fundet.

Så er vi vist i mål.
Hvem skulle havde troet det med de meget begrænsede oplysninger det hele startede med.

Det har virkelig været en spændende og lærerig øvelse.Med dine og Oles kvalificerede input på tidspunkter,hvor det hele synes at gå i stå kom vi alligevel videre.

Mange tak for indsatsen og den megen tid I har brugt på at hjælpe.

Vh.
Geert

Helle Johanne Landberg

Velbekomme. Ja, det er været en rigtig sjov, spændende og lærerig opgave, og det illustrerer meget fint, hvad samarbejde kan føre til. Jeg er meget imponeret over, at det kunne lade sig gøre at få beskrevet Niels Haagensens liv så detaljeret. Hans ophav får vi nok ikke opklaret grundet den manglende kirkebog.

Mvh
Helle

Geert Andersen

Hej Helle og Ole

Jeg leder stadig lidt ind imellem efter Haagen Jørgensen.Det sidste (og eneste vi har) fremgår af Oles indlæg af 11.jan.,kl.17.56,hvor Haagen er på Ebberød Gård i 1904 med kone og 1.barn (Niels?).

Jeg har fundet en Hogen Joensen.Navnet synes rimelig tæt på Haagen Jørgensen,så er det mon den samme person?

Han får 3 børn fra 1706 til 1911 i Ebberød Grund,som formodentllig hører til gården.Børnenes fødsel falder fint sammen med Niels fødsel i 1704.
Anes fødsel i 1706:.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=203212#203212,38540120 opsl.70,1.kolonne nederst.

Hans fødsel i 1709,opsl.81,1.kolonne nr.2 fra oven.
Anes fødsel i 1711,opsl.90,1.kolonne nr.3 fra oven.

Hogen,en søn og en datter dør i 1711 og begraves d.7.og 9.sept.:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=203212#203212,38540274 opsl.224.2.kolonne øverste halvdel.

Dette er måske nok lidt langt ude og opfølgende dokumentation bliver noget nær umuligt at finde.

Med så små børn bliver hans kone formodentlig gift igen;men uden et navn bliver det mere end svært at finde et ægteskab.

Vh.
Geert

Helle Johanne Landberg

Et virkelig godt bud! Men nok svært at indkredse yderligere.

Mvh
Helle

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Geert

Der er desværre ikke skifte efter Haagen Jørgensen
Pesten i 1711 med mange dødsfald betyder at mange af skifterne enten ikke bliver skrevet eller først skrevet meget senere.
Jeg har søgt efter Haagen Jørgensen i 1711 - 1712  og 1713 men der ikke skifte efter ham.
Derfor er det ikke mulig at afgøre om han er fader til Niels Haagensen.

Ole Sylvester-Nielsen
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Geert Andersen

Hej igen

Så lykkedes det at finde Hogen Joensens hustru i Birkerød.

Kirsten Nielsdatter bliver gift med Mogens Svendson d.19.Trin.1712/2.okt.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=203212#203212,38540092 opsl.42,2.kolonne nr. 2 fra oven
Trolovelsen finder sted d.6.Trin./3.juli - se opsl.7.

Mogens Svendson får en datter Sidsel født i Birkerød 1710 og døbt 12.Trin./7.sep. - se opsl.85.Hans daværende kone dør 1711 og gravlægges 13.sep. - se opsl.224.

Så vidt jeg kan se får Kirsten og Mogens ingen børn i Birkerød.
De tager måske til København.

I København får en Bent Jensen og Anne Hogensen en datter Maren døbt 1.August 1736 i Trinitatis kirke:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157743#157743,26471394 2.kolonne øverst

Moderen kunne måske være Hogen Joensens datter Ane født 1711.Jeg har søgt hendes ægteskab med Bent Jensen uden held.

Ovenstående bringer desværre ikke umiddelbart nogen beviser på,at Haagen Jørgensen og Hogen Joensen er en og samme person.

Vh.
Geert