Hvor er Anne Marie og Anne Jørgensen Krog ved folketællingen i 1855

Startet af Henrik Krog, 20 Jan 2022 - 13:55

Forrige emne - Næste emne

Henrik Krog

Jeg er i gang med at kortlægge min tipoldemors søskendeflok i Diernæs Sogn, og har problemer med at finde to af hendes yngre søskende ved folketællingen i 1855. Det drejer sig om

Anne Marie Jørgensen Krog, født 1. juli 1840 i Diernæs Sogn, Sallinge Herred, Svendborg Amt. Hun er at finde hjemme på fædrenegården ved folketællingerne 1845 og 1850, og er konfirmeret i Diernæs 1. oktober 1854. Ved FT 1855 kan jeg ikke finde hende. Ved folketællingen i 1860 er hun hjemme på fødegården i Diernæs by, men tre måneder senere rejser hun 1. maj 1860 fra sognet til en plads i Fåborg (i Sallinge Herred, Svendborg Amt). I FT 1850 er hun opført som Marie Krog, sikkert for at adskille hende fra sin lillesøster nævnt forneden - se under gården hvor Cecilia Andresen er familieoverhovede - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=113697#113697,17259442.

Anne Jørgensen Krog, født 28. december 1841 i Diernæs Sogn, Sallinge Herred, Svendborg Amt. Hun kan findes på fædrenegården ved FT 1845 og 1850, men er borte ved FT 1855. Hun er konfirmeret i Diernæs Sogn 30. marts 1856, og tjener ved FT 1860 på Kaleko Mølle i Diernæs Sogn, hvor hun møder sin senere mand.

Ingen af dem optræder i til- og afgangslisterne fra sognet i 1850erne, så de burde ikke være udrejst i 1855, men jeg har været igennem folketællingen for sognet i 1855 flere gange uden at kunne finde dem - de er heller ikke hjemme på fødegården, selv om deres alder ville gøre det oplagt - den ses ser med Cecilia Andresdatter som familieoverhoved: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=121381#121381,17493656.

De havde en onkel i Vester Åby Sogn, hvor en af deres søstre var i pleje og to andre senere tjente, men i det sogn kan jeg heller ikke finde dem.

Hvor var de to i 1855?

Mvh

Henrik



Lone Tækker

Mvh Lone 😊

Henrik Krog

Hej Lone

Det ligner afgjort en mulighed. Så vidt jeg kan se er der kun fire piger der er født i sognet 1839-1842 med kombinationen af Anne som fornavn og Jørgensen som muligt efternavn. De to er de to søstre jeg leder efter, og de to andre hedder begge Anne Sophie Jørgensen (de er ikke søskende). Ingen af dem ser ud til at være udrejst fra sognet før 1855.

Så vidt jeg kan se af til- og afgangslisterne har man været ret samvittighedsfuld med at skrive alle for- og mellemnavne ned, mens man med efternavnene stadig har været i en overgangstid mellem slægtsnavne (her Krog) og patronymer (Jørgensen) - det skifter fra opslag til opslag hvad der er angivet. Mit gæt vil altså være, at hende du har fundet er Anne Jørgensen Krog, selv om alderen ikke passer helt. Hun er lige fyldt 13 i februar 1855, ikke 14 som angivet, men den slags varierer jo lidt i folketællingerne.

Men hvis jeg kan gå gennem folketællingen flere gange uden at opdage hende, så er der jo også en chance for at jeg også har overset den anden søster. På´en igen.

Tusind tak for hjælpen.

Henrik