Hvor mange børn begravet?

Startet af Margrethe Juul, 20 Jan 2022 - 12:28

Forrige emne - Næste emne

Margrethe Juul

Hej Forum

Hvor mange børn begraver Jens Tydsk? Umiddelbart læser jeg 4, men det stemmer ikke med antal børn født før juli 1786, hvoraf alle minus 1 pige er med på FT 1787.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=149475#149475,24724099
Fjelde, Musse, Maribo
Enestebogen side 67, spalte 2, venstre side:
1786 den 5. juli
Jens Tydsk af Kartofte begraver ?? børn

Venlig hilsen
Margrethe Juul

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Margrethe

Jeg læser "Julij 5. Jens Tydsk 4re B: af Kartofte".

Om det så betyder hans pt. fjerde-ældste barn eller det fjerde barn der igennem tiden er blevet begravet, tør jeg ikke sige.

Tilføjet: På den anden side betyder 4re jo faktisk blot "fire" (det burde egentlig være 4de hvis det var "fjerde"), så måske er det virkelig fire børn der begraves samtidigt?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ole Westermann

Mit forslag er

Julii 5. Jens Tydsks Dr. B. af Kartofte  - jvf på v.s. Octb 30 Jørgen Holses Dr. Barn ...etc
- så et drengebarn med et sammenpresset D

mvh Ole

Margrethe Juul

Kære Ole og Mikkel

Tak for gode forslag!
Men 4. eller 4 børn går ikke. Det 4. barn er med på FT 1787, og samme er 6 af de 7 børn født før 1786.
Hvis hieroglyffen med lidt god vilje kunne læses som et P, forstået som Pigebarn, vil det absolut give mening.

mvh
Margrethe

Ole Westermann

Det er et Drengebarn - se mine klip - her Holses

mvh Ole

Ole Westermann

 - og Jens Tydsk

Margrethe Juul

Hej Ole

Jeg ser det - og så alligevel ikke, for jeg synes ikke, de to tegn er ens.
Det første eks er tydeligt et D, men i Jens Tydsks tilfælde synes jeg ikke, det er et entydigt D. Og det er altså ikke, fordi jeg gerne vil ha, at det er et P, men det ligner mere et P.
Og der var iø ingen drengebørn at begrave af. De tre, der var - Claus, Christian og Rasmus - er alle med i FT1787. Men pigebarnet Anna fra 1771 mangler.

Hilsen
Margrethe

Ole Westermann

Jeg er overhovedet ikke i tvivl - ser du ikke buen i toppen af D, som rammer op i linien ovenover. Og et P er det aldeles ikke.

mvh Ole

Margrethe Juul

Jeg ser den omtalte bue på Holse - ikke på Tydsk, dér er ingen bue.
Men jeg anerkender, at jeg er oppe mod kræfter, der er større og mere erfarne end mine, så jeg må bøje mig  :). OG hælde til, at præsten skrev forkert, for der VAR ingen drengebørn at begrave.

Hilsen
Margrethe

Ole Westermann

#9
Prøver en gang til - nu med røde prikker
En mulighed er, at det var et dødfødt eller udøbt drengebarn.

Margrethe Juul

Det hjalp med prikkerne! Nu kan jeg se det samme, som du kan se.
Teorien om et dødfødt drengebarn kan jeg godt gå ind for. Der "mangler" nemlig et barn i rækken, mellem 1784 og 1788 er der ingen børnefødsler.
Tak for hjælpen!

Hilsen
Margrethe

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Enig, det lyder rigtigt med et dødfødt drengebarn i 1786.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986