Jürgen Jensen Thomsen

Startet af Helle Lindholm Schnefeld, 09 Jan 2022 - 16:59

Forrige emne - Næste emne

Helle Lindholm Schnefeld

I søgen på min mands slægt er jeg stødt på det lidt underlige fænomen at der er to -sen-navne langt tilbage i tiden. Den tidligste jeg med sikkerhed har fundet er Hans (Christiansen, angivet under hans død) Thomsen og hans far Jürgen Jensen Thomsen, her under Hans' vielse: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22045421#455333,81461975 nr 2. I en søgen på myheritage påstås det at Jürgens far hed Jens Hansen Thomsen, uden jeg dog kan se bevis for det. Men igen et Hansen foran et Thomsen. Og jeg er dermed ikke tættere på at finde ud af hvor Thomsen stammer fra. Jeg tror ikke at jeg nogen andre steder i slægterne har fundet to -sen-navne.

Så... spørgsmål; Er det noget sønderjysk at føre slægtsnavnet videre sådan?

Er der nogen som kan finde nøglen til hvor Thomsen stammer fra?

Ingrid Petersen


Hej Helle!
Det er også min mands familie.

Der er en masse, men skriv til:   h-pe-ulha@stofanet.dk

Hilsen fra Ingrid

Ingrid Petersen

Hej Helle.
Brugen af dobbelt "-sen" efternavne, er blevet benyttet fra 1700, hvor der skulle benytte et fast efternavn. Brugen af dobbelt "-sen" efternavn efter 1700, er en videre førelse af den gamle skik, med at børnene fik faderens fornavn til efternavn.
I din og min familie er der følgende navne: Hans Thomsen f 1683, Jens Hansen Thomsen f 1719, Hans Jensen Thomsen f 1758 og Jens Hansen Thomsen alle fra  Brobølgård i Ullerup.
Jeg har mødt samme navnemåde i andre familier.
Du kan skrive til mig på h-pe-ulha@stofanet.dk.
Så kan vi udveksle slægtsoplysninger.
Hilsen fra Hans