Viggo Larsen, hvorfor er fødsel også indskrevet i "de gamles by"?

Startet af Charlotte H. Larsen, 16 Jul 2011 - 17:02

Forrige emne - Næste emne

Charlotte H. Larsen

Hej  :) :)

Viggo Larsen (senere Steensen) blev født 27. maj 1928 - se Holbæk amt, Bakkendrup sogn 1892-1934, opslag 22, nr. 2. I kirkebogen står der en bemærkning dels om det senere navneskift, men også om at han er indført i "alm. hospitals kirkebog 9/9-1928".

Ganske rigtigt.... Jeg finder hans fødsel registreret i Alm.hospital/de gamles by sogn 1926-1929 opslag 86 nr. 223 (den sidste på siden).

Hvorfor mon han blev registreret begge steder???

De bedste hilsner
Charlotte H. Larsen

Hanne Fisker

Hej Charlotte H. Larsen

Jeg vil mene at forældrene er flyttet fra Alm. Hospital/de gamles by sogn til Bakkendrup sogn inden dåben og da han er født i det ene sogn og derefter døbt i det andet sogn er han indført begge steder!

Jeg bygger dette på at der i Alm. Hospital/de gamles by sogn ikke er skrevet faddere hvilket der er i Bakkedrup Sogn.

Jeg har selv en ane hvor dette skete, men her var så heldig at den der førte kirkebogen direkte har skrevet årsagen.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Anne Mortensen

Her er Viggo Larsen født i Bakkendrup og døbt der.

Læs øverst i Anmærkning et eller andet med en Resulation.

Bare man nu kunne huske  ??? - Jørgen Green har tidligere forklaret hvorfor fødsler også blev skrevet i Alm. hospital.

Håber Jørgen Green kommer forbi eller en anden husker.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Johansen

Alm. Hospital og dets kirkebøger havde mange funktioner. F.eks. blev oplysninger om børn der hverken var født eller døbt i København, men var født af kvinder, som på 10 månedersdagen opholdt sig i København, indført i Alm. Hospitals kirkebog.

Herudover blev mange fattige indskrevet som lemmer på Alm. Hospital og deres børn blev så døbt og/eller konfirmeret her.

Herudover - og det er måske tilfældet for din slægtning - så blev drengene fra Opfostringshuset fra 1776 indført i Almindelig Hospitals kirkebøger, når de blev konfirmeret. Før dette tidspunkt blev de indført i Vor Frelsers sogns kirkebog.

Så prøv at kigge om han ikke findes i Opfostringshusets arkiver på Københavns Stadsarkiv eller om moderen findes indskrevet som lem på alm. hospital. Jeg tror det er mest sandsynligt, at han er på opfostringshuset, men står der ikke noget om det i kirkebogen?

Med venlig hilsen

Jørgen Green
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Tak Gitte - dette bliver straks printet ud og lagt i bogen Slægtsforskerens ABC.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Charlotte H. Larsen

Kære hjælpere  :)

Tak for de mange gode bud, som naturligvis skal undersøges nærmere.

Det vækker dog en del undren!

Viggos mor og far boede nemlig i Gørlev/Bakkendrup før og efter 1928. Hvad de skulle i København i forår/sommer 1928 er ikke godt at vide. Forældrene blev gift i Gørlev i 1926, fødte en datter i 1926 i Gørlev (dør i foråret 1927 i Gørlev) - siden fødes Viggo i 1928 - og derefter fødes datteren Jytte 1933 i Gørlev.

Det har ikke været muligt at finde familien via DDD's folketællinger. Faderen Henry Jonathan Larsen findes i Politiets registerblade, men det var fra tiden før han blev gift med min mormor.

Så vidt det vides var familien fattig men alligevel "etableret" - der var ikke tale om fattiglemmer som var bosiddende på hjem eller lignende. De var selvforsørgende.....

De bedste hilsner
Charlotte H. Larsen


Jannie Jensen


Bare en tanke!

Måske var familien på besøg hos familie i København og konen fødte derinde.
Venlig Hilsen
Jannie
Postnr. 2860

Charlotte H. Larsen

Hej Jannie.

Er en fødsel under et "gæste-besøg" nok til at den nyfødte indskrives i en anden kirkebog?

Hvis der ikke skal mere til, så har du fat i et ganske godt bud. Min morfar voksede op i København, og der var familie tilbage da han blev gift med min mormor... så tråden til København er der.

De bedste hilsner
Charlotte H. Larsen

Anne Mortensen

Ifølge begge kirkebøger er Viggo født i Bakkendrup og ikke København.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Charlotte H. Larsen

Hej Anne.

Tak for dit svar :-) Men det efterlader et meget stort spørgsmål hos mig....... For hvorfor står han så også registreret i København? Nå.... jeg må grave videre :-)

Bedste hilsner
Charlotte H. Larsen

Gitte Johansen

Hej Charlotte

Du skal nok lede efter dem i København i juli/august 1927, da 10 måneders dagen er 10 måneder (ca.) før barnet bliver født.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Charlotte H. Larsen

Hej Gitte.

Tak for dit bud :-)

Bedste hilsner
Charlotte H. Larsen

Kasper B. Pedersen

Hvad med folkeregistret - måske kan de findes der, hvis de havde adresse i København en kort periode?

Mvh. Kasper.

Ole Petersen

Det er jo ikke så lang tid siden, så måske kan du finde hjælp eller svar i Facebookgruppen "Det Kongelige Opfostringshus" eller på hjemmesiden www.ohf.dk hvor Det Kongelige Opfostringshus er beskrevet.
Der findes andre "Opfostringshus" end Det Kongelige Opfostringshus, hvilket kan skabe misforståelser.
Venligst
Ole