Mystisk billede fra fotograf i Hadsund omkring 1904-1920

Startet af Lennarth Nielsen, 30 Dec 2021 - 09:46

Forrige emne - Næste emne

Lennarth Nielsen

hei,

jeg har et indscannet billede, der i årevis har været lidt af et mysterie. Overleverede og skrevne kilder fortæller, at det er en samlet familie på billedet, men aldersmæssigt er der noget, der ikke stemmer, da faren på billedet dør i 1904, hvor det yngste barn skulle være seks år gammel, men hun er langt ældre på billedet. Kunne man dengang omkring 1900-1920 manipulere et billede ved at indsætte en person fra et andet billede, så der blev et nyt samlet billede, og var det noget, man gjorde? Og hvilken teknik kunne man have brugt? Jeg har aldrig set det før på gamle billeder, men i dag er det jo nemt at sammensætte billeder, hvilket også bliver gjort ved diverse fotografer. Det gamle billede ligger på siden her:
http://www.lennarthnielsen.dk/billedarkiv/00030ingerkirstinesoerensenmedfamilie.html

Billedet kan ses i høj opløsning her:
http://www.lennarthnielsen.dk/billedermm/billedarkiv/00030dingerkirstinesoerensenmedfamilie.jpg

Drengen til venstre i billedet døde i 1907, og han kigger i en helt anden retning, hvilket også kunne tyde på, at billedet er klippet sammen, så mit bud vil være, at faren og drengen er klippet ind i billedet på en eller anden måde.

Når jeg nu alligevel er i gang med at skrive, kan jeg da også høre, om nogen tilfældigvis skulle kende til efterkommere af Søren Kristian Sørensen på billedet? Han er født i Øster Tørslev i 1896 og død efter 1983 i eller nær Hadsund. Han er søn af Jens Christian og Johanne og gift med Sørine. Han havde Haderupgaard nær Hadsund i 1940rne med børnene Stine og muligvis Søren. Her er en oversigt over familien på billedet:
http://lennarthnielsen.dk/slaegtsdatabase/getperson.php?personID=I26&tree=t1

Godt nytår:-)

Mvh. Lennarth

Hans Chr. Baagøe

Hvis du ser på billedet i fuld størrelse, er der ret tydelige kanter omkring drengen til venstre og faderen og også mellem dem. Hvis du ser på kvinderne, så er overgangen fra dem og til baggrunden mere flydende.

Det kan gøres ved at dække den del af filmen, der ikke skal med på billedet. Nærmest som at lægge et puslespil, hvor man belyser én brik ad gangen, hvor den resterende del af billedet ikke må få lys.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Lennarth Nielsen

hei Hans,

tak for svar. Jeg havde også set stregerne, men troede ikke det var noget, man gjorde eller havde mulighed for dengang. Har du set andre eksempler på det med så gamle billeder? Det har nok været ret sjældent, at man gjorde det, men i det her tilfælde kunne man få et samlet billede af familien, selvom flere i familien allerede var døde.

Mvh. Lennarth

Henning Olafsen

Hej Lennarth!

Fotografer lavede dengang som nu alt. Der var mange forskellige metoder, alt efter hvad der var til rådighed at arbejde med.
Prøv at se hvad der evt. er noteret på bagsiden af pappet, som billedet er monteret på, det rummer tit forklaringen.
Mvh. Henning Olafsen
www.olafsen.dk Slægtsside (TNG) Bornholm og Sverige og Andre steder.

Hans Chr. Baagøe

Jeg har ikke nogle konkrete eksempler, men der skal nok være nogle, hvor der indsat personer på fotos fra større politiske forsamlinger, lige som der også er blevet fjernet nogle, der er faldet i unåde. Det er nok begrænset, hvor meget teknikken har været brugt til familiefotos.

Mulighederne har været der i al den tid, man lavet fotos ud fra negativer. Spørgsmålet er kun, hvornår man har fået ideen til at udnytte den. Det samme går sig gældende, når der skal redigeres i lyssætningen, hvor den overbelyste del af filmen skal have mindre lys i forbindelse med overførslen til papir.

Da det kan være en tidskrævende proces, så har det nok kostet en hel del at få det lavet, med mindre fotografen ville eksperimentere med teknikken.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Leerbech

Hej
På et familiebillede fra 1915 hvor alle min fars brødre 9 stk er samlet hos deres forældre, er der een som ikke kunne være med og han er sat ind, ligesom dit billede kan man svagt ane en cirkel eller skygge rundt om ansigtet, så jo det gjorde man. Også på mit billede ser den bror der ikke var der en anden vej end de andre. Men till orskel fra dig fortalte min far det, når vi så på billedet.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Lennarth Nielsen

hei,

mange tak for forklaringer og oplysninger. Det er godt at få bekræftet, at det er et sammenklippet billede, så anerne med sikkerhed kan falde helt på plads. Så er mysteriet løst:-) Tænker det må have været en ekstra stor udfordring at klippe billederne sammen, når der var tale om glaspladenegativer, som der givetvis har været brugt til det billede. Det kan man jo ikke klippe i som et almindeligt negativ, men der har måske været flere processer med at få det over på papir og derefter samle det til et billede i en ny proces. Kender heller ikke helt processen med at få motivet fra glaspladenegativet over på papir, men de må have haft nogle tricks til at klippe-klistre. Omkring informationer på bagsiden af billederne var det desværre mere reglen end undtagelsen, at der ikke var skrevet noget, men jeg har heldigvis nået at spørge de ældre i familien om mange af billederne, så jeg kunne få sat navne, steder, årstal og eventuelt begivenhed på.

Endnu en gang mange tak for hjælpen.

Mvh. Lennarth