sophie ferdinandine madsen fra mørkøv

Startet af wicki knudsen, 30 Okt 2010 - 10:14

Forrige emne - Næste emne

wicki knudsen


Er der en der kan hjælpe mig med at finde min oldefar  Peter Madsen   han var gift med Sophie Ferdinandine Madsen , hun er født den 27 oktober 1844 i  Mørkøv ,hun flytter til København i ca 1872, og i folketælling i 1880 bor hun i Klosterstræde 15 med sine børn,men manden er ikke med, hun står som enke.  Jeg har prøvet at lede efter ham , men kan intet finde om ham, andet end han er far til min farmor  Nanna Madsen ,som er født i københavn den 02.11.1877  døbt i Helligåndskirken  19 februar 1879  hvor faderen står  Peter Madsen .  på det tidspunkt bor min oldemor i Klosterstræde 15.

Da jeg er ny,vil jeg meget gerne høre om hvor på nettet  man kan søge oplysninger, jeg har kun prøvet folketælling og kirkebøger,o der har jeg fundet mane oplysninger, men ikke nok til min nysgerrighed,


Wicki

Alice Oppenheim

Undskyld, men at manden ikke er med, lyder heldigt i betragtning af, at konen er enke  ;D

Hvor er det, du gerne vil finde ham?  Har du fundet deres vielse? Der vil sikkert stå alt om, hvor han er født osv ... Har du fundet ham død?

Hvor & hvornår ser du ham første gang? er det ved ældste barns dåb? Hvor & hvornår er det?


Kom frisk,
Alice Oppenheim

Anne Mortensen

Nu er denne rettelse måske ikke den vigtigste i søgning på Peter Madsen, men oplysningerne skal være rigtige.

han var gift med Sophie Ferdinandine Madsen , hun er født den 27 oktober 1844 i  Mørkøv

Hun er født 27. September 1844 og er født Hansen og ikke Madsen.

Holbæk
Mørkøv 1841-1848
opslag 27.
------------------------
Husk at oplyse kirkebog og opslagstal til dine data.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

Hej Wicky,

Netop Anne! Det er en god idé altid at kalde folk ved deres døbenavn — især kvinder.  (så kan man altid hen ad vejen nævne, hvad de kaldes senere deres liv.) Din Farmors Mor hed nok ikke MADSEN men HANSEN:

Sophia Ferdinandine HANSEN    
Birth: 27 Sep 1844  Place: <Morkov, Holbaek, Denmark>
Christening: 27 Oct 1844  Place: Morkov, Holbaek, Denmark
Father: Rasmus HANSEN
  Mother: Sophia Rasmine SVENDSEN
Collection Details: Morkov; Den Danske Folkekirke


Det er vigtigt i forhold til at finde hendes vielse. Prøv at tjekke nedenstående:

Groom's Name: Peder Madsen
Bride's Name: Sophie Ferdinandine Hansen
Marriage Date: 12 Dec 1866
Marriage Place: Helligaands Kirke,Kobenhavn,Kobenhavn,Denmark


MVH
Alice Oppenheim

Anne Mortensen

Ved Nana fødsel i 77 og dåb i 79 er der noteret
Enke efter Wærthusholder Peter Madsen
Sofie Fernadine f. Hansen
----------------------------
København
Helligånd 1868-1878
opslag 364
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

København
Frederiks Hospital 1869-1881
opslag 25
Peter Madsen
33 Aar
Handelsmand
død 12. Juli 1877
---------------------------
Er også noteret i
Sct. Paul 1858-1883
opslag 154
---------------------------

Passer hans alder med alderen ved vielsen ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

wicki knudsen

tusind tak for jeres venlige svar, ja, jeg har meget at lære og går nu igen med at efterforske jeres svar.


Wicki

wicki knudsen

jeg ser først Peter Madsen  ved min  farmors fødsel i kirkebogen i Helligåndskirken  den  02 november 1877 (opslag 364  /1868 - 1978)

Anne Mortensen

Så må du søge deres vielse.
Du har i FT 1880 kendskab til  hvornår det første barn er født og der sikkert en vielsesdato  kort tid før fødslen.

Bruden er født i Mørkøv - kan været viet der, men som du skriver er hun kommet til København i 1872 - start f.eks. med at søge i Helligåndskirken.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

wicki knudsen

hvor har du fundet fra at han er værtshusholder, og kan man nogen steder se hvilket værthus det var, det er ret spændende,da jeg  selv arbejder inden for branchen, jeg er sagsbehandler i A - kasse der har med restauranter at gøre.
I kirkebøgerne kan jeg ikke se at der står værtshusholder, men jeg har også svært ved at læse nogle af oplysningerne

Wicki

Anne Mortensen

Det er fundet ved Nana's fødsel  - se et af mine indlæg hvor du kan finde det.

Nu er jeg nød til at spørge - ser du ikke og checker de oplysninger du får ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

wicki knudsen

jo jeg checker alt hvad i sender mig,men jeg har nogen gange lidt svært ved at læse kirkebøgerne og jeg kan ikke finde Nanna´s dåb.  jeg  har hendes  fødsel.

Wicki

Anne Mortensen

Fødsel og dåb står på samme kirkebogsside.

Nanna er født i 1877 og i kolonen Dåb ser du at den først er foregået i 1879.
Dåb vil ikke står andre steder i kirkebogen.
----------------------
Her får du et link til Gotisk skrift du kan printe ud.
Det vil selvfølgelig være svært i starten men disse sider er en god hjælp
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_gotisk_skrift_for_arkivbrugere
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

Øøøhhhh.... Har I overset, at jeg har oplyst vielsesdato + -sted..?


Groom's Name: Peder Madsen
Bride's Name: Sophie Ferdinandine Hansen
Marriage Date: 12 Dec 1866
Marriage Place: Helligaands Kirke,Kobenhavn,Kobenhavn,Denmark



Alice

Anne Mortensen

Hej Alice

:( Undskyld - er flov vendt tilbage fra en dejlig gå-tur.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770