Papirer vedr. Kildebrøndemordene samt slægten

Startet af Britta Sørensen, 18 Dec 2021 - 15:14

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen



Hej!

Bland nogle papirer efter en afdød fætter var bla. nogle papirer omkring Kildebrøndemordene. Da jeg ikke har aner blandt de pågældende personer, har jeg ikke rigtig nogen interesse i papirerne. Hvis der skulle være én, som har interesse, så kan vedkommende overtage, hvad jeg har ellers vil jeg kontakte det lokalhistoriske arkiv, hvorunder Kildebrønde hører.

Venlig hilsen
Britta Sørensen


Det drejer sig bla. om i tilfældig rækkefølge:

Jens Peder Nielsen 1870 - 1897 (fotokopier fra en bog, hvilken ved jeg ikke)

Levnedsbeskrivelse for Hans Nielsen Andersen født i Store Rise på Ærø d. 3. januar 1840.

Fotokopier af nogle håndskrevne sider, som er noget utydelige og som jeg ikke har brugt tid på at "oversætte".

Original skrivelse om udflytning af Hans Christensens gård i Kildebrønde  (1850).

Original skrivelse omhandlende forskellige personer i 1800-tallet.

Nyere beskrivelser om Christoffer Nielsen, Kildebrønde - 1759

Nyere beskrivelse af Else Nielsdatter - 1756

Kort over matrikel No. 76 i Kildebrønde

Noget håndskrevet, nyere startende omkring Københavns brand 1807, sidste årstal er 1847 omhandlende mange "fine" personer. Skrivelsen starter med en søn af Kruse ved navn Peder Abraham.

Dokument af 1830 om Peder Hansen søn af gårdmand Hans Christensen, Kildebrønde.

Original udskrift af Ramsøe Thune Herreds Skjøde- og  Panteprotokold vedr. Hans Christensen og Peder Hansen

Original - Højesteretsdom af 16 Marts 1897. Høiesteretssagfører Asmussen, Aktor kontra Arrestanten Jens Peter Nielsen, der tiltales for drab.

Fire håndskrevne sider om Nielsenslægten i Kildebrønde.

Større kort over matrikel No. 76 i Kildebrønde.

Bjørn Marcher

Det lyder spændende at du har fundet originale papirer med relation til denne mordsag!

Jeg vil tro at Greve Museum kunne være interesseret - de holder foredrag om mordsagen!  Og dækker vel også geografisk Kildebrønde. 

Greve Museum
Bækgårdsvej 9
2670 Greve
Tlf. 43 40 40 36

venlig hilsen

Bjørn Marcher
Greve
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

John Damm Sørensen

For dem, der ikke kan deltage i foredraget, er her et god gennemgang af morderen Jens Peter Nielsens historie.
http://hdl.handle.net/109.3.1/uuid:64911200-3d45-4ed6-a16a-85b576c30134
Han blev først dømt omkring 20 år efter forbrydelserne.

Hilsen
John


John Damm Sørensen

Måske de fundne sagsakter er disse, som udleveredes til det ene offers søn?

Middelfart Avis 20. marts 1897
En søn af den myrdede aftægtskone Dorthe Nielsdatter mødte i tirsdags i Højesteret for at høre på proceduren. Han blev meget skuffet over, at denne så hurtigt var endt, men fik så overladt et uddrag af sagens akter, som han ivrigt studerede.
https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Ae714f997-64a7-4939-bd6d-7de08c1988fa/query/%22Jens%20Peter%20Nielsen%22%20h%C3%B8jesteret

Hilsen
John

Britta Sørensen

Hej og rigtig mange tak for svarene og linkene. Da jeg trods alt har lagt lidt ind i mit program, så var det en god hjælp med linkene til aviserne.

Jeg havde håbet lidt, at der skulle være en, som forskede i de berørte slægter i sagen og som derved kunne have fundet oplysninger tilbage i tiden om slægterne. De mere officielle oplysninger er sikkert ret tilgængelig. Jeg ved, at min fætters farfar (musiker Peter Kristian Petersen) var meget interesseret i sagen og det er nok fra ham papirerne stammer. Han var barnebarn af Dorthe Nielsdatter og Peder Hansen.

Jeg siger endnu en gang tak for svarene og ønsker jer en rigtig  god jul og godt nytår
Vh
Britta S.