Peder Sørensen Lysholt og Maren Jensd. Astrup sogn, Århus amt ca. 1747 til 1830

Startet af Mona Rasmussen, 09 Apr 2020 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej

Jeg er gået lidt i stå med denne familie: Peder Sørensen (Lysholt) og Maren Jensdatter.

De blev trolovet og viet i Astrup i 1785 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121544#159893,26880453

Jeg har dem i følgende folketællinger

AARHUS, NING, ASTRUP, ASTRUP, , 3, FT-1787, A7631
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:Peder Sørensen 38 gift Husbonde Gårdmand Maren Jensdatter 17 gift Kone Michel Jensen 12 ugift Tjenestefolk Ane Jacobsdatter 24 ugift Tjenestefolk Karen Nielsdatter 9 ugift Barn

AARHUS, NING, ASTRUP, ASTRUP, GAARD, 4, FT-1801, C2073
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:Peder Sørensen 54 Gift Huusbonde Bonde og Gaardbeboer Maren Jensdatter 31 Gift Hans Kone Søren Pedersen 10 Ugift deres søn Mette Pedersdatter 2 Ugift deres datter Søren Sørensen 21 Ugift tjenestekarl Karen Marie Pedersdatter 14 Ugift tjenestepige Michel Jensen 27 Ugift Konens Broder Vanfør-Skræder

Jeg har fundet en Jens Michelsen, der har fået en datter Maren i 1770, og en søn Mickel i 1774. Han døde 1781 nr. 3 på siden. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121544#159893,26880448
Jeg kan ikke finde noget skifte efter ham (måske fordi, jeg leder det forkerte sted.)

Peder Sørensen Lysholts fødsel kan jeg ikke lige finde.

De døde begge i 1830 i Astrup
Peder nr. 1 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637472#393324,74329935
Maren:  nr. 1 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637472#393325,74329951

Jeg har en ide om, at Peder Sørensen har overtaget gården efter Jens Mikkelsen og fået datteren + hendes bror med. Men hvordan finder jeg ud af det?

Ejgil Hedegård Pedersen


   Hj Mona!
   Jeg tror du har ret i Peder Sørensen har giftet sig til gården i Astrup, efter jens Mikkelsen,
   Jens Mikkelsen død i 1781 61 år, Maren Jensdatter er født i 1769 og bliver gift med
   Peder Sørensen d. 30-9- 1785 i Astrup kirke. Hvis du googler Bente Feldballes hjemmeside,
   kan du følge de kirkebøger som hun har lagt op.

   Venlig hilsen     Ejgil.

Mona Rasmussen

Hej Ejgil
Tak for dit svar.

Jeg har brugt Bente Feldballes hjemmeside til at finde de oplysninger, jeg har lagt op.

Problemet er bare, at jeg gerne ville finde et skifte efter Jens Mikkelsen, men jeg aner ikke, hvor jeg skal lede.
Jeg ved ikke hvilket gods, gården har hørt under. Jeg har forsøgt med Erik Brejls skifteuddrag, og der kan jeg ikke finde noget.

Venlig hilsen

Mona

Ejgil Hedegård Pedersen


   Hej Mona!
   Har du prøvet Marselisborg fæsteprotokol eller Rathlousdal.

   Hilsen Ejgil.

Ellen Østergaard Gravesen

Jeg følger lige spændt med her - de er mine 4xtipoldeforældre i linjen gennem Søren Pedersen, Hans Sørensen, Søren Hansen, Karen Hansen, Søren Kristian Sørensen, Karen Sørensen :-) Jeg havde fundet frem til samme oplysninger som du, og derefter har det lagt stille i lang tid.

Mona Rasmussen

Hej Ellen

Jeg har måske fundet Peder Sørensens forældre. Men stadig er det jo ikke rigtig bevist, før vi finder nogle skifter.

Det er faktisk ikke engang rigtig familie. Jeg er ved at lave et træ for en, der hedder Lysholt, og han ville gerne vide, hvor det navn kommer fra. Det viser sig, at Hans Sørensen giftede sig med enken Maren Mortensdatter, og hendes barnebarn fra første ægteskab, har givet sine børn Lysholt som mellemnavn.
Men meget tyder på, at Peder Sørensen Lysholts forældre hed Søren Nielsen og Kirsten Nielsdatter. De har fået i hvert fald følgende børn i Astrup iflg. milloup. Peder i 1749, Niels i 1751 og Karen i 1754. Når man kigger på milloup i årene efter, er der kun 3 med navnet Lysholt og det er netop Niels, Peder og Karen.
Kirsten Nielsdatter døde i 1770 og Søren Nielsen i 1780.

Det, jeg rigtig gerne ville finde ud af, er, hvor navnet Lysholt kommer fra.

Venlig hilsen

Mona

Ellen Østergaard Gravesen

Ja, det har jeg heller ikke fundet ud af - jeg ved, at Hans Sørensen og Maren Mortensdatters søn Søren Hansen (min tip-oldefar) blev kaldt Lysholt - men han er ikke døbt med det navn. Min morfar Søren Kristian Sørensen ville nemlig rigtig gerne have haft Lysholt navnet også :-) Hvis den person, du laver træ for, evt. skulle ske at have billeder af Hans Sørensen og/eller Maren Mortensdatter er jeg i øvrigt meget interesseret!  :D Jeg har også lidt andre oplysninger på dem bl.a. en avisartikel om Hans, hvis det kunne have interesse.

Mvh. Ellen

Mona Rasmussen

Hej Ellen

Min ven har helt sikkert ingen billeder af Hans og Maren. Han kendte intet til familien, da jeg begyndte at arbejde mig bagud for at spore navnet Lysholt.

Men jeg er sikker på, at der er et billede i avisen af Hans Sørensen i forbindelse med hans 90 års fødselsdag

mvh
Mona

Ellen Østergaard Gravesen

Hej Mona

Tusind tak - du har ret! Sjovt nok har jeg tidligere ledt efter netop sådanne annoncer uden resultat. Men efter lidt mere ihærdig søgning lykkedes det!

Mvh. Ellen

Helle Andresen

"Stedregister til nørrejyske godsarkiver" https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2015/06/Gods_Stedregister.pdf er en god hjælp til at finde skifter! :)

Jeg tror at Peder Sørensen ( Lysholt ) måske kan være ham født i Astrup sogn i 1749.

Astrup sogn hørte bl.a under Østergård og Århus Bisp.

Mvh Helle Andresen

Mona Rasmussen

Hej Helle

Tak for dit svar.

Jeg har faktisk ikke gjort mere ved lige den gren, da det ikke er direkte familie.

Men jeg skal have kontaktet et lokalarkiv i området, da jeg ikke kan finde ud af, hvorfor de kalder sig Lysholt.

Jeg har ikke kunnet finde en ejendom eller et sted, der hedder Lysholt i området, udover et gartneri i Ingerslev, Tiset sogn, som er startet af Peder Sørensen (Lysholt)s søn Søren Pedersen Lysholt.

Venlig hilsen

Mona