Underlig fødselsindførsel, Nakskov 1911

Startet af Poul Østergaard, 29 Jul 2011 - 19:48

Forrige emne - Næste emne

Poul Østergaard

Indlægget vedrører følgende AO-opslag: Nakskov, Skt Nikolaj, 1911-1917, opslag 225, fødselsindførelsen for Ane Inger Sophie Østergaard, mellem No. 122 og 123.

Indførelsen virker lidt underlig (for mig) af følgende grunde:
1. Den fylder to "pladser", begge uden nummer.
2. Hvad betyder "FK 147 ..." under Forældre (første "plads")?
3. Hvorfor står barnets navn under Forældre (første "plads")?
4. Hvad er det for en kirke som omtales på første "plads" (formentlig i København, men jeg kan ikke finde noget i københavnske kirker, som starter med F)?
5. Hvad står der nøjagtigt i anmærkningerne på anden "plads" og hvordan skal det fortolkes?
6. Hvor mange gange er barnet egentlig døbt?

Jeg håber at nogen kan hjælpe.

Mvh. Poul



Ulf J. Krarup

#1
God aften Poul!
Se vedhæftede billede:

1) Indførelsen fylder 2 pladser fordi degnen har skrevet forkert i første indførsel.
2) FK 147 vedrører dåben ovenfor.
3) se 1)
4) Døbt 2. November 1911 i hjemmet Ø. Boulevard 17. (af Sognepræst Holck)
5) Legalt Fødehjemsted i Nakskov Kommune jf. ??? af 8/12 1911
6) Døbt 2. November 1911 i hjemmet Ø. Boulevard 17 og fremstillet i Nakskov Kirke 6. Juli 1912

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Poul Østergaard

Hej Ulf ...

Mange tak for svaret.

Efter at have slået Løngangsstræde 21 op i FT-1911 forstår jeg det hele lidt bedre. På denne adresse lå "Dr. Med. Esmanns Fødeklinik" (samt "Arbejdshjemmet for døvstumme Piger"), så Franciska er sendt til København for at føde (det var åbenbart for usikkert i Nakskov).

Jeg antog også at den første plads var en fejlindførelse, men sådanne plejer at være streget ud, så derfor blev jeg lidt usikker. Hvad angår anmærkningerne, så tror jeg, at der står:"Legalt Fødehjemsted i Nakskov Kommune jf. Fattigudv. Skrv. af 8/12 1911". Men hvad det betyder forstår jeg stadigvæk ikke?

Mvh. Poul


Ulf J. Krarup

God aften Poul!

Vedhæftede fil - AO KB Helligånd, Sokkelund, København, 1910 ~ 1914, opslag 189 nr 93 beskriver baggrunden for bemærkningen "Legalt Fødehjemsted----". Ane Inger er indlagt på fødeklinik og ergo er fødslen optaget i det pågældende sogns kirkebog (Helligånd sogn) og senere (8/12 11) er fødslen blevet registreret i kirkebogen i Nakskov, men som du vil bemærke uden løbenummer.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Poul Østergaard

Hej Ulf ...

Mange tak for hjælpen og referencen.

Mvh. Poul