Hvor skifter en pensioneret kaptajn i artilleriet, hans kone og døtre 1770-1834?

Startet af Linda Schwartz Karlsen, 29 Nov 2021 - 16:28

Forrige emne - Næste emne

Linda Schwartz Karlsen

Jeg prøver at finde skifter efter denne familie, men kan ikke finde ud af hvilken skiftemyndighed de har hørt under:

Peter (von) Kiøbing, død i Bastrup, Vamdrup sogn, Anst herred, Ribe amt i marts 1793 som enkemand og pensioneret kaptajn i artilleriet. Indtil han blev pensioneret (1773) var han chef for det senere 6. artillerikompagni, jf. https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a&b&c=artillerikompagni&d=1&e=2019&f&g&h&ngid=1241259&ngnid=1241262&heid&henid&epid&faid&meid&m2rid&side&sort&dir&gsc&int&ep&es&ed&fbclid=IwAR1nqhfCku_UrUBG9sGNaWwt9A6EQpdX1hmgXkVFon1D5rB-ZieoPvtthDM

Marthe Christine Jensdatter Smit, gift med Peter von Kiøbing. Jeg har ikke fundet ud af hvor og hvornår hun døde. Jeg har indikationer på at hun stadig levede, da manden i 1768 flyttede fra Christiania til København, men ved folketællingen 1787 (Vamdrup sogn) er manden enkemand. Avisen "Kiøbenhavns Kongelig alene priviligerede Adresse-Contoirs Efterretninger" meddeler den 24. oktober 1786 under overskriften "Reysende": "Kapitainerne Schuchardt og Kiøbing til Jylland", så jeg regner med at Peter von Kiøbing har boet i København fra 1768 til 1786. Iflg. Kraks Vejviser 1770, 1773 og 1774 boede han da på Christianshavn (Langebrogade 46 nævnes i 1773-74). Jeg regner derfor også med at hans hustru er død mens de boede i København, men jeg har endnu ikke fundet hendes død i nogen kirkebog.

De to døtre af ovenstående; Andrea Kiøbing og Petronelle Kiøbing, begge døde i Bastrup, Vamdrup sogn, Anst herred, Ribe amt i 1834 hhv. 23. marts og 10. oktober. Ved deres død var de op i 80'erne. Mærkeligt nok har jeg ikke fundet dem i folketællingen 1834, så de kan måske være glemt af tællingskommissæren. De boede formodentlig sammen, ligesom de gjorde i 1801, hvor det er nævnt at de nød pension. De var begge ugift.

Hvilke skiftemyndigheder skal jeg have fat i for at lede efter eventuelle skifter efter disse personer?

Bendt Spendrup Mathiasen

Landetatens officerer skulle efter planen skifte ved:
Landetatens generalauditørs Skp. Findes i Rigsarkivet.
Bendt Spendrup Mathiasen

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Linda Schwartz Karlsen

Tusind tak, Inger - jeg var ganske overbevist om at jeg havde tjekket hele registeret for Garnisons sogn, men det havde jeg åbenbart ikke. Så tak for at du fandt Peter Kiøbings hustrus død.

Og tak både Inger og Bendt for input til at finde skifterne.